Zájem o studium na pedagogických fakultách je stabilní, ale oborově nevyrovnaný. Hodně uchazečů se hlásí na studium učitelství pro mateřské školy či 1. stupeň ZŠ, oblíbené jsou i humanitní obory a angličtina. Malý zájem je však o němčinu, ruštinu a přírodovědné předměty, tedy matematiku, fyziku, chemii a biologii. Informuje ČTK.
Pavel Neumeister (upol.cz) |
„Zájem je velmi nevyrovnaný. Máme obory, kde se dlouhodobě potýkáme s nedostatkem uchazečů, a na druhou stranu máme obory se čtyřnásobným převisem poptávky nad nabídkou,” doplnila mluvčí Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem Jana Šiková.
Neumeister zdůraznil, že se absolventi pedagogických fakult uplatní dobře i mimo školství. Někteří odborníci tak varují, že v blízké budoucnosti bude velký nedostatek kvalifikovaných učitelů.
Mnoho absolventů od učitelství odradí nízké platy. Ty jsou podle studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu Národohospodářského ústavu Akademie věd ČR nejnižší ze všech zemí EU a činí 56 procent platů vysokoškolsky vzdělaných pracovníků v ČR.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
Na angličtině je to vidět. Spíše na učitelkách angličtiny. Dostudovává i část, která by nikdy dostudovat neměla.
Asi by to chtělo změnit obory. Speciální pedagogika by se vzhledem k nástupu inkluze neměla studovat jako samostatný obor, ale měl by vzniknout obor učitelství 1. stupně - speciální pedagogika. A na druhých stupních by to pravděpodobně chtělo alespoň obory ČJ - speciální pedagogika a M - speciální pedagogika.
K velkému zájmu o obor sociální pedagogika se dá říct snad jen to, že humanitně zaměřená děvčátka tuší, že by nedávaly ani učitelství prvního stupně, a zároveň netuší, co obnáší práce v sociální oblasti.
Anonymní, jak jste to myslel? Absolventky neumějí učit, neumějí anglicky, nebo oboje?
Okomentovat