Portál asistentpedagoga.cz přinesl minulý týden zprávu „Ministerstvo školství končí s financováním asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním!“ Píše se v ní: „Až dosud byli asistenti pedagoga pracující s žáky se sociálním znevýhodněním financováni z rozvojového programu ministerstva školství (MŠMT), podle aktuálních zpráv se ale MŠMT rozhodlo v tomto rozvojovém programu od září 2017 již nepokračovat, velká část těchto asistentů pedagoga ve školách tedy skončí.“ Česká škola požádala o vysvětlení ministerstvo školství. Přinášíme celou zprávu portálu asistentpedagoga.cz i odpověď ministerstva školství.
Ministerstvo školství končí s financováním asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním
Popis problému
Až do roku 2016 byli asistenti pedagoga financováni ze dvou různých dotačních systémů – zvlášť fungovalo financování asistentů pedagoga pro žáky se zdravotním postižením a zvlášť byl realizován rozvojový program na financování asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním. Počínaje rokem 2016 se MŠMT rozhodlo sjednotit systém financování v rámci tzv. podpůrných opatření (zaváděných vyhláškou č. 27/2016 Sb.). U žáků se zdravotním postižením se nic významného nezměnilo, stejně jako dříve musí doložit k žádosti o asistenta doporučení ze školského poradenského zařízení (pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra). U žáků se sociálním znevýhodněním je ale změna výrazná. Dříve (v rozvojovém programu) totiž u těchto žáků k žádostem o asistenta pedagoga nebylo nutné dokládat doporučení školského poradenského zařízení, nově (v systému podpůrných opatření) musí školy k žádostem o asistenta pedagoga i u žáků se sociálním znevýhodněním doložit doporučení školského poradenského zařízení – a právě v tom je ten hlavní problém, rodiče žáků se sociálním znevýhodněním totiž v mnoha případech se školou vůbec nespolupracují a nejsou ochotni se svým dítětem návštěvu poradenského zařízení absolvovat, škola tak nezíská potřebné doporučení a tudíž ani nemůže žádat o dotaci na asistenta pedagoga. V průběhu roku 2016/2017 některé odborné organizace na tento problém ministerstvo školství upozorňovaly, navzdory těmto upozorněním se ale MŠMT rozhodlo rozvojový program na financování asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním k 31. 8. 2017 ukončit.
Aktuální stav
Podle statistických údajů ze září 2015 pracovalo v českých školách 850 asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním. Víme, že někteří ředitelé najdou těmto svým asistentům od září 2017 jiná místa (např. u žáků se zdravotním postižením nebo na pozici školních asistentů placených z projektů Evropské unie), obáváme se ale, že většina těchto asistentů přijde se začátkem nového školního roku o práci.
Výzva
Rádi bychom ještě jednou upozornili ministerstvo školství, o jak velký problém se jedná, na to ale potřebujeme znát údaje o počtech škol a asistentů, kterých se tento problém dotýká. Proto Vás chceme poprosit:
• Jste asistent pedagoga, kterého se tento problém týká, nebo učitel, ředitel školy, která o asistenta přijde? Prosím, napište nám, odkud jste a jak se Vás problém dotýká, nejlépe prostřednictvím našich webových stránek – zde: http://www.asistentpedagoga.cz/kontaktni-formular
• Víte o asistentovi, učiteli nebo škole, kterých se tento problém dotkne? Prosím pošlete jim odkaz na tento článek.
Nechceme, aby toto – z našeho pohledu chybné – rozhodnutí ministerstva prošlo bez odezvy těch, kterých se nejvíce dotkne. Dejte nám možnost hájit i Vaše zájmy! Děkujeme!
Odpověď ministerstva školství
Rozvojový program „Financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se zdravotním postižením a financování asistentů pedagoga dle § 18 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, na období září - prosinec 2017“ je nově vyhlašován ve dvou modulech:
· Modul A je zaměřen na finanční podporu asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se zdravotním postižením v soukromých a církevních školách, kterým školské poradenské zařízení (dále „ŠPZ“) doporučilo asistenta pedagoga v souladu s vyhláškou č. 73/2005 Sb. před 1. září 2016. Finanční podporu bude možné z rozvojového programu získat po dobu platnosti doporučení ŠPZ, nejdéle však do 31. prosince 2017.
· Modul C je určen na financování asistentů pedagoga. Je vyhlašován jako průběžná výzva.
Modul B, který byl zaměřen na finanční podporu asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním ve školách všech zřizovatelů, již na období září - prosinec 2017 vyhlašován není. Již ve vyhlášení rozvojového programu na období leden - srpen 2017 MŠMT informovalo, že zajištění financování asistenta pedagoga z prostředků rozvojového programu v modulu B bude nejdéle do 31. 8. 2017.
K zajištění podpory asistenta pedagoga od září 2017 budou moci školy využít:
· nárokových podpůrných opatření na základě doporučení ŠPZ,
· čerpání finančních prostředků na asistenta pedagoga, který není nárokovým podpůrným opatřením z rozvojového programu modulu C,
· využití možnosti čerpání nenárokových finančních prostředků ze šablon OP VVV (ESF) pro základní školy - školní asistent, sociální pedagog.
0 komentářů:
Okomentovat