„Co dělat? OECD doporučuje posilovat vzdělávání v oblasti všeobecných gramotností, matematické a jazykové, zavést do škol programování jako jazyk digitálního světa, posilovat dovednosti v oblasti spolupráce, komunikace, řešení problémů, podpory invenčního a kreativního přístupu. To je sice potřeba, ale je to podobné jako radit domácnosti s dieselovým agregátem, aby zvýšila poměr energie získané z obnovitelných zdrojů. Nemáme na to dostatečné prostředky. Není zkrátka možné řídit se radami OECD, protože k tomu neexistuje dostatečně silná vzdělávací infrastruktura,“ píše Bohumil Kartous v Lidových novinách v úvaze o proměnách vzdělání a trhu práce.
Kartous pokračuje:
Bohumil Kartous (eduin.cz) |
Celý text naleznete zde
9 komentářů:
A zase tu máme to Kartousovo zbožštěné všeobecné vzdělávání pokud možno až do dvaceti. Jenže já každoročně vidím hordu deváťáků (minimálně jednu třetinu), která celou devátou třídu netouží po ničem jiném než po úniku ze svěrací kazajky všeobecného vzdělávání ke vzdělávání konkrétnímu, kde se budou konečně učit něco dělat, nejlépe rukama, a nebudou se učit jen ve škole pořád mlátit hubou. Ale těmto lidem mlátič hubou typu Kartouse není schopen vůbec porozumět, není schopen pochopit, že tuto jednu třetinu populace všeobecným vzděláváním akorát tak otrávíme a ničeho dobrého nedosáhneme.
Milá paní Adamová,
se všeobecným vzděláním má Kartous bohužel pravdu. V Německu se stále zvyšuje podíl gymnazistů mezi absolventy škol, v současné době jich je skoro 40 procent. U nás zhruba 20 procent. Průmyslová lobby sice chce (podle pana Bělobrádka z KDU-ČSL) "vymést gymnázia" a poslat mladé lidi do učebních oborů, ale tudy určitě cesta nevede. Ani ta vaše třetina deváťáků nesměřuje do SOU. Proč asi? Kdo by chtěl za pár šupů dělat v montovně? Všeobecné vzdělání umožní mladému člověku se rychle překvalifikovat, protože ho naučí se učit a dá mu široký základ vědomostí. Jinak z té bídy nízkých mezd a platů nevybředneme.
Za pár šupů:
Víte kolik bere kvalifikovaný svářeč? O tom si učitel před důchodem může nechat zdát. A víte kolik těch svářečů teď ve firmách chybí?
Víte, že když má někdo IQ 75. tak ho můžete poslat třeba na deset gymplů a nikdy z něho všeobecného vzdělance neuděláte?
Víte, že ta "montovna" je ve skutečnosti často sofistikovaná výroba, vyžadující kvalifikované pracovníky?
Víte, že pro zavedení inovaci třeba do strojírenské výroby je klíčová profese nástrojáře?
A že jich teď chybí několik tisíc?
A že firmy kvůli tomu musí odmítat zakázky?
A že tím pádem už teď nebudou k dispozici peníze, které by zaplatily to "všeobecné vzdělání"?
Všeobecné vzdělání neumožní překvalifikovat se ze stavaře na výrobu nanotextilií.
Všeobecné vzdělávání znamená roky studia ústrojí hlavonožců a latinských názvů hub, ale ani hodinu znalosti technického kreslení. A představte si, že bez technického výkresu se neobejde ani 3D tiskárna, ani robotické pracoviště.
Kartous píše o něčem, o čem nemá ani páru, protože v životě v žádné průmyslové firmě nepracoval. Ale bohužel existují lidé, kteří mu to žerou.
Jediné v čem má pravdu, že 3,4% HDP jsou opravdu ubohé prostředky vkládané do vzdělávání.
A mimochodem, jsem bývalý gymnazista.
Všeobecné vzdělání jistě umožní snadnou překvalifikaci na řezníka, truhláře nebo topenáře....
A myslíte, že těch 40 % žáků zvládne povinnou maturitu z matematiky? A když ne a povinnou maturitu zrušíme, půjde stále ještě o všeobecné vzdělávání nebo humanitní vzdělávání?
Polemika za každou cenu neprospívá společné věci (veřejnému zájmu)
Tentokrát s nadpisem i obsahem článku pana Kartouse vcelku souhlasím. I když předtím jsme ho tu mnohokrát právem kritizovali pro jeho neomalenost, uznávám, že většina jeho úvah i způsob argumentce v tomto článku jsou legitimní a že je dobře, že byly vysloveny.
J.Týř
"Republika potřebuje lidi, kteří něco umějí."
To je výrok jednoho z našich prezidentů (vyřčený ale myslím v době jeho působení ve funkci předsedy vlády). Programovat, myslet, analyzovat gender, svařovat nebo házet lopatou. Většina našich reforem posledních dvaceti let a všechny bludy šířené Eduinem jdou proti tomu.
S ohledem na jiné činy toho prezidenta si jeho citáty asi nikdo dneska do štítu vetkávat nebude, ale přijde mi to nosnější než cokoli, co kdy vypadlo z Kartouse... Už proto, že jsem civilku dělal na základní škole, nějakou dobu jsem i učil a když už nic, občas zajdu do hospody a tam poslouchám lidi.
Podobně jako to má většinová společnost s Klémou, já to mám s Kartousem, když kritizuje neoliberální kapitalismus či malý rozpočet pro školství. A myslím, že nebudu jediný...
---
"Nedávno zveřejněný výhled zaměstnanosti, který zpracovává a publikuje v roční periodicitě OECD, k tomu dává dost varovný důkaz."
Promiňte, "výhled dává důkaz"?!?!
Pracujme s vývojem zaměstnanosti, ne s nezaměstnaností (která prostě zrcadlí fakt, že poslední vagon je na konci vlaku) nebo s výhledy... Nejdříve se o ni ale začněme zajímat.
Jenže to je právě svět lidí "Kartouzovského" střihu.
To, že něco řekne nějaký profesor, nebo opublikuje nějaká nadace je pro ně "důkaz".
Naprosto chápu kolegu Doležela, že z toho šílí.
"Naprosto chápu kolegu Doležela, že z toho šílí."
Já taky...
Okomentovat