Nové vydání PISA in Focus, které shrnuje blog OECD Education Today, zkoumá, zda čas strávený učením odpovídá studijním výsledkům. Není to přímá úměra – Finsko je v mezinárodním srovnání v přírodních vědách před jihoasijskými státy. Průměrně stráví děti v OECD zemích 44 hodin týdně učením, což odpovídá 55 % dostupného času po odečtu víkendů a osmi hodin spánku denně. V některých zemích se děti učí podstatně déle, např. ve sledovaných čínských provinciích, Kataru, Thajsku, Tunisku nebo ve Spojených arabských emirátech je to minimálně 65 % času, zatímco jinde se dětí učí méně než polovinu svého času (ve Finsku, Německu, Švédsku, Švýcarsku nebo Uruguaji). Informuje server scio.cz.
Rozdíl v poměru času stráveného učením a výsledky v mezinárodních testech Pisa se liší ještě víc. Zatímco některé země dosahují průměrných nebo nadprůměrných výsledků a děti přitom mají dostatek volného času na sport nebo jiné koníčky, jinde stráví děti studiem mnoho času, aniž by se to na výsledcích projevilo. To samozřejmě vznáší otázku efektivity tamních školských systémů, může to ale být důsledek i jiných okolností – např. tam mohou děti dohánět čas, který nestrávily vzděláváním v nižším věku, popř. musí cíleným učením dohánět nedostatek příležitostí učit se mimoděk jinde. To, co se někde děti učí rozhovorem s rodiči, musí jinde nahradit v lavici.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat