"Vrátím se zase po nějaké době k podobenství školy jako lodi plující na vzdálený ostrov pro vzácné koření. Vyjděme z premisy, že na lodi je dobrý kapitán a má zájem o úspěšný průběh plavby, o jiné kapitány mi skutečně nejde. Kapitán ovšem není majitelem lodi a potřebuje podporu rejdařů i admirality. Představte si, že admiralita, snad v dobré víře podpořit své loďstvo, nakoupila množství vzácného laku a nutí kapitány, aby nejlépe během plavby, kdy občas prší a stříká slaná voda, nechali natírat palubu.
Kapitánům řídne a stárne posádka," píše Václav Trojan v aktuálním vydání časopisu Řízení školy.
Václav Trojan pokračuje:
Václav Trojan (csm-praha.cz) |
Přemýšlím o tom, proč admiralita přehlíží fakt, že námořníci stárnou a noví raději zůstávají na pevnině, ač jim zdarma zajistila několikaletý pobyt na námořní akademii.
Přemýšlím o tom, jak dlouho budou naši kapitáni snášet tuto situaci, než zůstanou na pevnině i oni.
Přemýšlím o tom, proč admiralita místo řešení tohoto zásadního problému posílá na lodi dobře placené osoby najaté bůhví kde a platí jim za to, aby učili posádku správně natírat palubu v době, kdy do lodi teče a loď nabírá vodu. Citelně.
Přemýšlím o tom, jak se dá vydržet situace, kdy bude kapitána každý poučovat, jak správně vést tým námořníků, ale nebere v úvahu skutečnost, že kapitán námořníky prostě nemá.
Celý text naleznete v aktuálním vydání časopisu Řízení školy (nakladatelství Wolters Kluwer)
6 komentářů:
Dobrý!!!
U tohoto podobenství mě napadá vtipná poznámka. Je zmíněná loď s nešťastným kapitánem jediná, která může onu cestu pro koření zajistit?
Na to nelze nereagovat: Jasnš, že to není jediná loď. Existují ještě lodi, kde si vstupenku musíte draze zaplatit. Existují lodi, jejichž kapitáni slibují, že se dopraví rychleji a bezpečněji, ale většina námořníků jim nevěří, protože ...
A pak se nadjou ti, co říkají, že lodě jsou nemoderní, letadlem se tam dostaneme rychleji. A neříkají, že na ostrově není letiště.
Sláva podobenství a smyslu pro humor.
Zdraví na oko reptající první strojník.
Pan Brdička je nadšený suchozemský obdivovatel lodí... :-)
Ono je taky rozdíl dělat kapitána na plachetnici, letadlové lodi nebo ponorce na atomový pohon. Jde také o "mzdu" mladých i přestárlých námořníků. Mnohdy taky stačila na kurděje bečka nakládaného zelí, ale raději to nebudu ventilovat a specifikovat. Taková admiralita by to mohla klidně zneužít .
Před patnácti lety jsem si také myslel, že počítače a informace na internetu by mohly fungovat místo té lodi podobně jako fungují v běžné dopravě letadla. Bohužel realita mě usvědčuje z omylu. Stačí porovnat počty zhlédnutých všech videí za celou dobu existence Khan Academy s počtu u běžného hitu populárního zpěváka a je jasné, že naprostá většina dětí má zkrátka nepřekonatelný odpor k létaní pro koření a raději létá někam jinam. Můžeme se bavit o tom, jestli tu rozumnější část tvoří 2, 3, 5 nebo možná 10 procent, ale výš se nedostaneme. Prostě početně to nevychází. Takže možná ta loď není jediná, ale je v současnosti bohužel jediná, kterou máme a která tam alespoň nějak dokáže podstatnou část dětí dopravit.
Okomentovat