„Pokud chceme uskutečnit změny ve středním školství, nesmíme si jako školy vzájemně konkurovat, ale spolupracovat,“ řeklo si loni deset kantorů po konferenci Be In Karlín, která se konala na pražské obchodní akademii v Kollárově ulici. Začali se jednou měsíčně scházet a společně tvořit kostru výuky ekonomiky, která by nebyla odtržená od reálného života. Cílem je, aby studenti chápali, co a proč se učí. Reportáž přinášejí Lidové noviny.
Taťána Šárovcová (kollarovka.cz) |
Jak to vypadá v realitě? V květnu a červnu probíhají na pěti školách testovací dny, v nichž si učitelé zkoušejí své nápady v praxi. „Cílem testování je ověřit si, jestli nová metodika učí děti porozumět reálnému světu, jestli se v něm potom lépe orientují, řídí své podnikatelské i nepodnikatelské projekty. Jestli umí uvažovat v souvislostech o tom, co se kolem nich děje,“ přiblížila Šárovcová. Ve škole v Kollárově ulici se po tři dny v aule scházely dvě třídy druháků. Místo klasické výuky je čekalo jedno velké téma: marketingový mix probraný z několika úhlů pohledu. Blokovou výuku vedla právě učitelka ekonomiky Táňa Šárovcová v tandemu s Pavlem Fialou, „občankářem“ a dějepisářem.
„Berou věci jako danosti, nespojí si vědomosti mezi sebou. S hrůzou jsme zjistili, že svět nepozorují, nepodivují se nad ním, ale berou ho jako daný,“ povzdychla si kantorka s tím, že svou vinu nese škola, protože je na souvislosti neupozorňuje a oni je pak nevidí ani v každodenním životě.
Stejný pohled má i Pavel Fiala, podle kterého je špatně, že jsou studenti v jedné hodině 45 minut naladění na jedno téma a v další hodině se musí jejich myšlení přeorientovat jinam. „Nic se nenaučí, mají jen zmatek v hlavě, unikají jim souvislosti, nedostanou se do hloubky a všechno to klouzání po povrchu vede k memorování.“
Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin
O konferenci Be In Karlín jsme psali zde
0 komentářů:
Okomentovat