„Nám musí jít především o rozpočet na rok 2018 a jeho první návrh z pera bývalého ministra financí Andreje Babiše nerespektuje potřebu prostředků na nový způsob financování regionálního školství, pokrytí potřeb vysokého školství či růst učitelských platů. Pokud všem zaměstnancům přidáme deset procent, těžko se kantorské mzdy přiblíží definovaným 130 procentům průměrného platu. To zvýšení tedy musí být pro učitele vyšší, minimálně 15 procent,“ říká Stanislav Štech v rozhovoru pro Deník cz. Stanislava Štecha navrhl premiér na post ministra školství, funkce by se měl ujmout během června.
Stanislav Štech v rozhovoru mimo jiné říká:
Stanislav Štech (twitter.com) |
„Základní podmínkou úspěchu kariérního řádu je, aby učitelům vše dávalo smysl. Pokud ono vykazování bude velmi jednoduché a nezatěžující, není důvod, aby na tom dobrý návrh ztroskotal.“
Zazní i tyto otázky a odpovědi:
Možná právě tohle se nepovedlo učitelské veřejnosti sdělit, protože přes sedm tisíc podpisů pod výzvou iniciativy Pedagogická komora i hlasy některých odborníků svědčí minimálně o strachu z molocha, který se do škol valí. Budete se jako ministerstvo snažit na tom ještě popracovat?
V čase, který zbývá, je to úkol pro Národní institut dalšího vzdělávání a zejména pro projekt IMKA (Implementace kariérního řádu učitelů), který je k tomu určen. Diskuse už začala a tlak ze strany ministerstva jde jednoznačně antibyrokratickým směrem.
Ministryně Valachová při projednávání kariérního řádu slíbila, že za každý papír s ním spojený zruší dva jiné. Jinak řečeno, proč je ve školství tolik byrokracie, která dopadá především na ředitele?
Obdivuji, s jakou vervou se paní ministryně Valachová pustila do širokospektrálního řešení nahromaděných problémů ve školství. Pokud jde o ředitele, tak před osmi lety jsem spolupracoval na Kinsey Report a už tehdy se zjistilo, že kritickým článkem v České republice je postavení ředitelů škol a péče o ně. Ze zprávy vyplynulo, že na pedagogické záležitosti jim zbývá asi dvacet procent času. Závěr zněl, že je s tím třeba něco dělat, ale podle mě jsme se od té doby příliš neposunuli. Vyřešily se nekřiklavější věci jako platy, konečně se přistoupilo k uzákonění kariérního řádu, ale jednoznačné je, že ředitelé jsou dnes v těžší pozici než před 25 lety. Nikdo jim zatím výrazněji nepomohl a z mého pohledu je to jeden z úkolů, který by se měl řešit v nejbližší době.
Celý rozhovor naleznete zde
7 komentářů:
Problém je v tom, že státní kasa je prázdná. Bez peněz se krize ve školství bude jen prohlubovat. Kdo z mladých absolventů půjde učit za 22 000,-Kč? Vždyť to není ani na hypotéku. Kam jsme se to až proboha dostali? Učitel, který odchází do důchodu má plat 30 000,- Kč a nastupující mladý soudce 70 000,-Kč.
Pohádky o prázdné kase mě už přestaly bavit.
Mantra prázdné kasy se užívá ve zdravotnictví, školství, sociálních službách. Na druhou stranu vidíte, jak tečou miliardy do nesmírných kravin!!! A do soukromých kapes přes státní zakázky. Už nám přestaňte lhát!
Paní Karvaiová, máte pravdu, ale problém je v tom, že "díky" modernizaci a liberalizaci našeho vzdělávacího procesu (s hlavami vyvrácenými směrem k západnímu a severnímu školství) jsme si vytvořili mraky humanitních vzdělanců, kteří se postupně přisávají na státní rozpočet a nejrůznější fondy a jinde jsou neuplatnitelní (Katrous a spol.). Takže to berte tak, že si všichni snižujeme plat, abychom nějak udrželi sociální soudržnost ve společnosti. Práce ve školství je tak trochu charitou. Na druhou stranu kvalitní mladí lidé se do něj budou dostávat stále méně často. Sledujeme postupný, pravděpodobně záměrný, rozklad veřejných služeb. Jsou totiž zdrojem obrovských erárních finančních prostředků, které se dají ještě zprivatizovat. A nenechte se mýlit, v rozkladu zdaleka není jen školství. Ještě o něco hůře je na tom zdravotnictví, jak vypadají naše silnice a infrastruktura také všichni víme. Místo aby se nalily miliardy do infrastruktury, do kvalitnějších technologií výroby a rozvodu elektřiny, vody, plynu, do kvalitnějších silnic a dálniční sítě, do nemocnic, tak mizí v totálních nesmyslech typu řešení romské otázky, mizí v nesmyslných projektech ve školství, vytváří se "jako" analýzy nesmyslů, nekvalitně, o ničem, s nulovým dopadem, bez skutečné koupěschopné poptávky, atd. Je mi z toho zle, když vidím, kam to jde. A absolventi toho našeho liberalizovaného vzdělávacího systému dvacet let po zhasnutí? Hanba mluvit. Líní, bez znalostí, ale hlavně bez snahy se něco dalšího dozvědět, naučit. Navíc sebevědomí, bez povědomí o tom, jak špatně na tom jsou. Čest výjimkám.
Ve všech zemích, do nichž jsem za poslední dva roky cestoval, jsem se místních ptal, jestli mají povinnou maturitu z matematiky a všude se mi dostalo kladné odpovědi a podivení se nad tím, že u nás není. Jsou to země střední a východní Evropy. Když se to nezmění, nebudeme mít brzy šanci jim konkurovat. Už teď mám problém do týmu sehnat české odborníky. Máme už většinu lidí z ciziny - z Ruska, z Ukrajiny, z Chorvatska, ze Slovenska, z Maďarska. A těch pár nadšenců to nezachrání. Buď se začne řešit kvalita a náročnost vzdělávání, nebo budeme národem Kartousů, Feřteků, Chalušů, Slejšků, Šimáčkových-Laurenčíkových, Komárků apod.
Vážení kolegové. Mám málo co dodat.
Jen že schody se zdola nazametou. A když pan Štech tady rozebírá chudáky ředitele, tak bych si trochu rýpnul. Který ředitel není zvolen do funkce přes stranickou poříslušnost či sympatii?
Co kariérní řád ředitelů? Co nezávislost ředitelů? Co moc úředníků zřizovatele? atd...
Chucpe. Nic jiného se snad ani napsat jako komentář nedá. Celou dobu, co byl Stanislav Štech na MŠMT, se účastnil intervencí, které ředitele omezují. A je jedno, zda to byla inkluze, kariérní řád a další lahůdky z novel zákona o pedagogických pracovnících, reforma financování regionálního školství... Lež je, že vyřešili platy. Nevyřešili.
PARLAMENTNÍ KOCOURKOKRACIE?
Kocourkov je smyšlená obec, která je dějištěm mnoha komických historek o kocourkovských obyvatelích, kteří dělají vše neúčelně a neúspěšně, v řece je např. tabulka, která má varovat před nebezpečím koupání při vysoké vodě: „Jakmile stoupne voda v řece nad tuto tabulku, je koupání zakázáno.“
Kocourkovština, kterou nám u Kariérního řádu MŠMT, paní ministryně a zde i pan Štech předvádějí, bohužel, smyšlená není:
Není pravda, že Kariérní řád a projekt IMKA byly řádně připraveny a že například závažný problém nízkých učitelských platů je vyřešen. Kariérní řád a projekt IMKA -způsob jejich tvorby a realizace i toto vyjádření pana Štecha to, ukazují v plné nahotě, když nejen paní ministryně ale zde pan Štech nám vlastně, myslím, říkají:
"Vážení účitelé a ředitelé škol, POSTAVILI JSME SICE BEZ ŘÁDNÉ KONZULTACE S VÁMI OPRAVDU RADNICI BEZ OKEN, ALE MY TAM NAKONEC TO SVĚTLO PO JEJÍ NUTNÉ BRZKÉ PARLAMENTNÍ KOLAUDACI V TOM STAVU,JAK TEĎ JE, DOSTANEME! Máme k tomu už za mnoho milard připravená lasa, rybářské pruty, sítě a pasti, abychom to světlo ve Vládě a Parlamentu České republiky pochytali a dovnitř nanosili. Diskuse o tom už začala! Buďte proto trpěliví. Školte se, papírujte a pískejte kudlu, jak MY to potřebujeme, abychom si těch miliard z veřejných peněz pořádně užili. A věřte nám, že to myslíme dobře a že to dobře dopadne."
Kocourkovský kompromis, se kterým se ke Kariérnímu řádu postavil Senát NENÍ řádným řešením výše popsaného problému, ale bohudík alespoň za něj.
Jsem názoru, že Parlament České republiky by se měl vzchopit a tu Kocourkovštinu účinně stopnout.
J.Týř
Viz i
http://www.ceskaskola.cz/2017/06/ohlasy-na-neschvaleni-karierniho-radu.html
http://www.ceskaskola.cz/2017/05/pravnik-ucitel-pavel-simacek-k-polemice.html
http://www.ceskaskola.cz/2017/05/michal-komarek-nidv-zacal-s-naborem.html
být minfinancí tak vypakuju sport z mšmt a rozpočet krouhnu o třetinu
Okomentovat