„ Politicky lze udělat to, že se přestane kopat do učitelů a škol tím klišé, že veřejné školství je úpadek, hrůza, že učí ti nejhorší a nejlepší odcházejí. Věci jsou složitější. Jsou školy, kde stav není dobrý, ale je spousta vynikajících škol, které za velmi těžkých podmínek dělají dobrou práci. Přes dvacet let se kope do veřejného školství a učitelů, dominantně se kritizuje. V rámci zavádění kariérního řádu chceme znovu nastavit systém dalšího vzdělávání učitelů. Nechci, aby tady trval stav, kdy nemáme kvalitní fungující systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, který je jádrem jejich profesní identity,“ říká Stanislav Štech v rozhovoru pro deník Právo.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Stanislav Štech (twitter.com) |
To nesplachuju. Ale když dojde na kritiku Cermatu, tak nejsem hned vyděšen. Tento příklad není detail a Cermat si to musel zdůvodnit. Lidi z Cermatu jsou velmi kompetentní v edukometrii a psychometrii a v tom, jakým způsobem připravují testy, jejich strukturu, jak dělají pretesty. Ale myslím si, že by to chtělo ještě něco jiného. Cermat by neměl být jen tím úřadem, který bude psychometrickým institutem. Musím vypsat výběrové řízení na ředitele a s tím bude souviset požadavek i na určitou koncepci. Chtěl bych, aby tam bylo víc lidí, kteří by propojovali výsledky maturity a přijímaček s nějakou analýzou a dávali nám zpětnou vazbou.
Státní maturitu tady máme sedm let, ale těch propadlíků je pořád stejně, ačkoli studenti vědí docela přesně, do čeho jdou, co jim hrozí. Jsou to prostě ti „nevzdělatelní“, jak tvrdí Cermat?
Zdaleka bych toto netvrdil. My to nevíme, protože se nedělaly hlubší rozbory, u kterých by byli i didaktici, psychologové, kteří se učením zabývají. Pokud někdo řekne, že jsou nevzdělatelní… Co když je to problém motivace, přetížení, výběru učiva a někdy možná i sestavení testů. Když to nevíme, tak musíme Cermat nově koncipovat jako instituci, která bude poskytovat data, která je budou přetavovat v relevantní odpovědi, proč dochází k poměrně vysokému počtu neúspěšných.
Pak je taky otázkou, proč se ti neúspěšní maturanti vůbec dostali až do čtvrtého ročníku.
Ano, to je to, co je třeba řešit.
Celý rozhovor naleznete v dnešním vydání deníku Právo
9 komentářů:
Ono vedle kopání do učitelů pomocí klišé existuje i házení klacků pod nohy, obvykle s hubou plnou medových keců... O podpoře, kvalitě a tak...
Nevzpomínám si na ministra, který by kopal... Možná tak někdy před rokem 98...
Na druhou stranu, těžko bych hledal ministra/yni, který neházel/a ty klacky...
Nikdy jsem nezaznamenal, že by Cermat použil slovo "nevzdělavatelní". Už jen tahle otázka ukazuje, jak ubohá je profesionální úroveň některých žurnalistů píšících o školství.
-
Nevím, jakou koncepci si pan ministr představuje, ale lepší žáky, než máme, mu nevykouzlí nikdo. Dokud se nezmění to základní, tj. jednoúrovňová maturita, nebo ještě lépe celý systém středoškolského vzdělávání, nevyřeší se nic.
Zlatá Valachová.
Souhrnné výsledky učitelské ankety: http://www.ascestinaru.cz/anketa-pro-vyucujici-prvni-vysledky-dulezite-problemy-skolstvi-a-vzdelavani-se-neresi-nebo-se-resi-nedostatecne/
Podle toho rozhovoru pan ministr neví o čem mluví. Nebyl pod vlivem?
Cermat rozbory dělá. Ale od toho snad má školství inspekci? Co ty haldy úředníků? Co tam dělají?
Proč už nemá hromady rozborů a výzkumů?
Jakou chce po Cermatu koncepci, když šéfem Cermatu jsou ministerští úředníci.
Jak se může divit, že se k maturitě dostanou davy žáků, kteří tam nemají co dělat, když jsou školy financovány od žáka. Co s tím chce dělat? Zavře polovinu vysokých škol, když jim ubere studenty?
No a učitelé určitě touží po dalším vzdělávání. Oni toho ještě neměli dost. Těch teoretiků, co se na nich vyřádilo za poslední léta.
Pane ministře,
doporučuji nekritizovat to, že Cermat funguje přesně podle dosavadních zadání Ministerstva školství, a místo toho vyrazit do terénu za středoškolskými učiteli. Ti Vám řeknou zcela jasně (dnes už bohužel i na řadě gymnázií), že v důsledku kapitační platby jsou celé roky přijímáni na střední školy i uchazeči, kteří nemají pro středoškolské studium potřebné intelektuální a volní předpoklady, a že ze stejného důvodu je jim umožněno nějak se proškrábat do 4. ročníku. Na to nepotřebujete „hlubší rozbory“ didaktiků a psychologů – to Vám sdělí každý didaktik, který měl a neztratil kontakt s praxí, a každý praktik s alespoň patnáctiletou vyučovací zkušeností.
Jak správně praví kolega Soukal: dokud bude kromě systému „peníze za žákem“ existovat jednoúrovňová maturita, nikam se nepohneme. Není tajemstvím, že současný didaktický test zvládne bez větších problémů běžně nadaný deváťák. Aneb přidaná SŠ hodnota u maturantů, kteří v něm neuspějí, je za čtyři roky studia nula celá, nula nula – nejsme-li dokonce v minusových číslech.
A tak ho pochopte, tři měsíce do voleb, z toho dva prázdninové, možnost prosazení kariérního řádu už téměř nulová, a je přece nutné se nějak nesmazatelně zapsat do dějin, no tak alespoň odvoláme šéfa CERMATU.
Milý pane Kostečka, mýlíte se. Přidaná SŠ hodnota u maturantů nula v mnoha případech není(to znáte asi jen dobrá gymnázia, kde tomu tak je). Na jiných typech škol, kde musí ředitel kvůli penězům nabírat každého, protože všichni slušní žáci jsou na gymnáziích, je situace jiná. Blízko nule je přidaná hodnota u některých žáků po absolvování ZŠ. V některých kompetencích je hodnota záporná. SŠ to nemohou za 4 roky dohnat. I když se hodně nadřou.
Letošní přijímačky konečně ošetří vstupy. Jen se divím, že nikde nejsou zveřejněny rozbory výsledků přijímacích zkoušek. Že by to dopadlo tak katastrofálně?
"...no tak alespoň odvoláme šéfa CERMATU."
No, já být ministrem, tak rovnou jmenuji i nového. Výběrové řízení netřeba... Jsou experti, kteří vidí už teď i do zákulisí, nikoho lepšího stejně nenajdeme...
Okomentovat