Při výuce informatiky se dnes klade důraz hlavně na uživatelské dovednosti. V českých školách děti poznávají hlavně Word a Excel, dozvídají se o součástech počítače a také o softwaru, který na něm běží. Od příštího roku by se ale měly začít učit také základy programování, což je dovednost, která se už od základních škol vyučuje ve vyspělých zemích. Národní ústav pro vzdělávání teď dokončuje nové osnovy pro počítačovou gramotnost, které mají být na současné poměry převratné. Informují Hospodářské noviny.
Samotné uživatelské dovednosti ve světě digitálních technologií nestačí. Žáci potřebují rozumět i tomu, jak se dají počítače využívat pro práci, a naučit se bezpečnému chování ve virtuálním prostoru. Proto zadalo ministerstvo školství Národnímu ústavu pro vzdělávání, aby učební náplň zmodernizoval. V západní Evropě se děti už od nízkého věku učí rozumět tomu, jak počítače přemýšlejí.
„Ve Velké Británii se základy programování učí už od první třídy, ve Finsku je programování součástí matematiky,“ uvádí Daniela Růžičková z Národního ústavu pro vzdělávání. Do podzimu mají být nové osnovy dokončené k připomínkám, příští rok se mohou změny projevit v prvních školách. Nabíhat ale budou postupně, až do roku 2021.
Celý text naleznete zde
13 komentářů:
No to jsem zvědav. Napřed se to objeví v RVP a pak se bude hledat někdo, kdo by na to nepřipravené učitele připravil. Učitelé to budou učit žáky a pak je teprve bude někdo připravovat, jak to mají dělat. Zvlášť tu armádu nekvalifikovaných co učí office a internet.
"Samotné uživatelské dovednosti ve světě digitálních technologií nestačí. Žáci potřebují rozumět i tomu, jak se dají počítače využívat pro práci, a naučit se bezpečnému chování ve virtuálním prostoru."
No nevím, počítačům moc nerozumím, ale neodpovídá to rozumění tomu, jak se dají počítače využívat pro práci (???), právě těm uživatelským dovednostem? To by snad mohla chápat i Hronová...
Ty otazníky naznačují, že ani moc nechápu to spojení "rozumět tomu, jak se počítače dají využívat pro práci".
Jinak zvládnití MS Excelu je pro mne i zvládnutí programování ve Visual Basicu(bohužel neplatí pro libovolný tabulkový procesor)... Takže stačí je upřesnit, co se má dělat dnes...
Ono je programování a "programování".
Základy algoritmického myšlení se v určité formě "jen tak mimochodem", napůl neplánovaně učí třeba v matematice, i fyzice a spol.
Ale opravdové programování je schopnost, která je do značné míry věcí talentu, stejně jako třeba výtvarné nadání.
Učit faktické programování na základní škole je po mém soudu blbost. To raději přidejme hodinu matematice a vypočítejme více příkladů a hlavně slovních úloh. Při nich se totiž učí tzv. matematizace problému, což je pro programování potřebné jako sůl.
Na ZŠ je v RVP povinně 1 + 1 hodina IKT na prvním a druhém stupni.
To je směšně málo i na zvládnutí základních činností u počítače.
Děti u nás se většinu činností naučí vlastně sami, mimo školu. Často špatně a s nevhodnými návyky.
Brouzdají a sociálně se síťují od první třídy a přitom často neznají ani elementární pravidla bezpečného chování na internetu.
Mně, jako středoškolskému učiteli informatiky by mnohem víc pomohlo, kdyby na střední přicházeli žáci, kteří už umí SKUTEČNĚ používat textový editor.
Kteří neodsazují text mezerníkem, umí používat styly odstavců a tvrdé mezery, nebo vložit obrázek do textu i včetně nastavení obtékání.¨
Nemusel bych pak ztrácet čtvrt roku tím, že se snažím žáky zbavit získaných zlozvyků. Často neúspěšně.
Programování, to skutečné, nechme do speciálně zaměřených škol, základních i středních, do různých kroužků a klubů volnočasových aktivit.
Ale nenuťme, proboha, čtverkaře z matematiky a všechny inkludované žáčky programovat. Nebude to k ničemu.
Žáci se naučí samI - děti se naučí samY.
Tak to dopadá, když člověk mění podmět v už napsané větě.
:-)
Co Čech, to finský programátor. A až začnou v 6. třídě učit všichni ti Štefflovi zájemci o učení z řad současných programátorů, které už současná práce neuspokojuje, to by bylo, aby se česká kotlina neproměnila v Silicon Valley.
---
A vážněji - na papíře to bude stejné, ve skutečnosti v lepším případě nadšenci z řad maldších učitelů předají nějaké uživatelské znalosti. Čemu uberou hodiny pro informatiku na ZŠ?
Naprogramujeme Potěmkinovy vesnice (pardon programy)...
"Tak to dopadá, když člověk mění podmět v už napsané větě."
Nepochybně to má nějaký fikaný odborný název, který by měl znát každý maturant :P
S tím používáním textového editoru naprostý souhlas, kdysi jsem chtěla po studentech slohovky psané na počítači, a byl to děs, bída a utrpení. Zarovnat do bloku, zjistit si počet slov, nastavit dvojité řádkování... v životě neviděli.
No já mám raději tu o Budulínkovi
před mnoha lety jsem používal skvělý český program baltík
Po tom všem, co jsme už zažili, bych to víc nehrotil. Prostě si kolonku "Výuka programování" odšrtněte jako splněnou a bude pokoj. Takto se to jen o pár let oddálí a výsledek bude bůhví jaký.
Jsem tady asi takový pařez fakt je to k nevíře ale učím informatiku už od počítačů IQ151, (psal se rok 1987) pokud je tu někdo také takový pamětník. Běžel na tom tenkrát BASIC. Protože jsme nevěděli, co na tom vlastně učit, tak jsme podle dodané příručky vytvořili cosi, co po zadání výkonu a výstupního napětí vypočítalo počty závitů, průřezy vodičů a navrhlo kostřičku na výrobu transformátoru. Ty jsme pak podle toho opravdu vyráběli. Že to, co děláme bylo programování, jsme naštěstí nevěděli. Prostě jsme ten počítač používali.
Proč to píšu? Protože za ta léta jsem už o tom, že je nutné učit nějaké programování slyším od té doby neustále. Ale ještě nikdy jsem neslyšel, že by nějaký s prominutím zvlýštní jedinec (dnes expert) prohlásil, že nemáme učit aplikace, ale máme učit místo toho programování s tím, abysme se naučili počítač prakticky používat.
Nic proti progamování nemám, ale prosím základy, proč ne. Využijme třeba Scrath - zadrma dostupný na internetu, nebo cokoliv jiného. Ať děti pochopí co je algoritmus, co je vlastně program, jak to v počítači funguje, o tom žádná.
Ale proboha dále už ať programují jenom ti, které to zaujme, v seminářích, kroužcích, jen ne frontální výuka pro všechny povinná. Nic nedokáže zájem o počítače víc znechutit, než povinné programování, nejlépe ještě ve strojovém jazyce. No můj názor.
Program je hotov, je-li sestaven algoritmus. Do programovacího jazyka to pak přepíše třeba cvičená opice. :)))
Začínal jsem taky s jedním z prvních IQček (ještě ho mám schované:). Nařizovat plošně povinnou výuku programování je nesmysl typu "Poručíme větru, dešti" proti kterému je povinná maturita z matematiky velmi bohulíbý počin. Souhlasil bych s rozumným zařazením prvků algoritmizace do různých předmětů a programováním jako s volitelným předmětem.
J.Týř
Okomentovat