„Její hodiny jsou plné nápadů, matematika v osmém a devátém ročníku je pro žáky jedno velké dobrodružství,“ uvádí text nominace Hany Pilařové na cenu Zlatá karabina za mimořádný počin. S „matikářkou“ a zástupkyní ředitelky malé základní školy přináší rozhovor aktuální číslo časopisu Řízení školy.
Jak vaši školu vidíte v budoucnosti? Jaké máte plány?
|
Hana Pilařová (facebook.com) |
Tohle je strašně těžká otázka. Od roku 2003 u nás integrujeme v běžných třídách žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Tehdy k nám nastoupila žákyně s těžkým zrakovým postižením a spolu s ní i první asistentka. Dnes u nás pracuje asistentek sedm. Ve třídách máme 33 dětí (ze 126 celkem), kterým byla diagnostikována porucha učení, chování, LMP či porucha dorozumívání. Když budete počítat, vyjde vám, že je to přibližně 26 %. Řada těchto žáků k nám přešla v uplynulých letech z jiných škol, protože rodiče slyšeli, že se dětem snažíme pomoci. Celý pedagogický sbor prošel řadou školení a další plánujeme, pořídili jsme ze svých prostředků speciální učebnice, doplňujeme pomůcky, máme štěstí na šikovné asistentky. Jako malá venkovská škola se ale už řadu let potýkáme s nízkým počtem žáků ve třídách. I přesto, že jsme na prvním stupni spojovali do jedné třídy dva ročníky, jsme nesplňovali kritérium průměrně 17 žáků na třídu. Nyní už takové spojování ročníků není možné, počet žáků by byl ve třídách neúnosný i vzhledem k počtu integrovaných žáků. Pro zřizovatele to ale znamená velkou finanční zátěž, protože nám kromě nákladů na provoz dofinancovává ze svého rozpočtu i nemalé prostředky na mzdy. Čekali jsme, že nám v tomto ohledu pomůže změna financování regionálního školství, ale teď mám spíše obavy z toho, že se pro nás situace k lepšímu nezmění. Takže plány? Jít cestou, kterou jsme se před lety vydali. Udržet úplnou základní školu, která bude komunitním centrem obce a ve které bude dětem i dospělým dobře.
Celý rozhovor naleznete v aktuálním vydání časopisu Řízení školy (nakladatelství Wolters Kluwer)
zde
7 komentářů:
Já myslel, že článek je o matematice a on je o inkluzi. Takže paní učitelka dostala cenu za inkluzi a ne že učí dobře matematiku? Chápu.
126 žáků z toho 33 s diagnózou , 7 asistentek a financování školy udržuje chápavý zřizovatel.
Ano mají integrované žáky a asistenty, a protože je to devítiletka (měla by to být malotřídka), bojují s počtem žáků ve třídách. Nic nového. Každý netypický žák zvyšuje náročnost výuky a tedy omezuje počet žáků ve třídě.
Devět učitelů + zástupkyně a ředitelka(podle stránek školy).
No nevím. Prostě typická venkovská škola, že? Každý učitel Stachanovcem.
Za odměnu za jejich práci dostanou místo peněz metál.
Za pár let školu zavřou pro nedostatek peněz(změní se zastupitelstvo obce) nebo paní učitelka skončí se syndromem vyhoření, tak, jak se to stalo už mnohým učitelům.
Přál bych paní učitelce lepší osud.
Paní Pilařová, mám k Vám několik dotazů. Z rozhovoru s Vámi vyplývá, že na malé vesnické škole vzděláváte celou řadu žáků se SVP, kteří na ni přešli z jiných škol, tedy ze škol jiných zřizovatelů, a že zřizovatel školy má co dělat, aby to ufinancoval, protože kvůli těmto žákům nelze spojovat málo početné třídy na prvním stupni. Zřizovateli vaší školy opravdu nevadí, že se mu díky tomu podstatně zvýšily výdaje na školu v obci, a že musí dokonce dofinancovávat osobní náklady? Přispívají vaší škole na vzdělávání těchto žáků obce, ze kterých tito žáci pocházejí? Předem děkuji za odpovědi.
Paní Pilařová. já si ten článek přečetl. Ale na České škole to vyznělo, jako že jste dostala cenu hlavně za inkluzi.
Inkluze, a nejen ta, by bez nadstandartního přístupu zřizovatele evidentně fungovat nemohla.
Na kolika školách jsou podmínky, aby učitel mohl v klidu dělat svou práci. A kde jsou podmínky, aby mohl dělat něco nadstandartního.
Škoda, že učitelé, kteří něco dělají a umí, jsou jim dobří jen do médií, když se to hodí k propagaci. Ale když se vymýšlí nahoře hlouposti, tak rozhodují aparátčíci a učitelů se nikdo neptá.
Přeji vám, ať vydržíte. Ať máte chápavé a pokrokové vedení a zřizovatele. Nenechte se otrávit. Slušné děti vaši práci ocení.
Paní Adamová, k vašim otázkám:
- žáci z jiných škol, o kterých hovořím, k nám přicházeli postupně v průběhu těch cca 14 let, kdy u nás integrace (inkluze) žáků se speciálními vzdělávacími potřebami probíhá .. nebyl to nikdy masový přesun a co si budeme povídat, i zřizovatel sleduje naplněnost školy
- to, že v současné době nemůžeme spojovat třídy na prvním stupni je způsobeno hlavně nástupem silnějších ročníků - to, že v těchto třídách jsou i žáci se SVP už v našem rozhodnutí nehrálo roli (tedy krom možného spojení 2. a 5. ročníku, kde jsme přihlédli k tomu, že by v takové třídě nemohla "fungovat" žákyně s kombinovaným postižením, ale i tam jsme měli i jiné důvody, proč nespojit)
- je otázka, co se na tomto poli bude dít za rok dva, po rozjezdu nového financování regionálního školství a v situaci, kdy u nás populační vlna zase klesá a do první třídy u nás bude nastupovat méně žáků
- zřizovatel dofinancovává platy už cca 10 (???) let - výše se mění podle počtu žáků, kteří nám chybí, samozřejmě, že letos předpokládaná částka podstatně vyšší než v předchozích letech (ovšem aktuálně je to způsobeno i velkou migrací žáků) - na druhou stranu zřizovatel chce zachování úplné základní školy a řeší financování školy i ve spolupráci s krajským úřadem
- stejně tak řešil zřizovatel financování školy s jinými obecními úřady, z jejichž spádové oblasti žáci naši školu navštěvují - pokud je mi známo (z vyjádření zřizovatele) povinnost, aby ostatní úřady přispívaly na tyto žáky byla zrušena, a tak pravidelné příspěvky na provoz školy odjinud zřizovatel nemá - nicméně jako škola čas od času žádáme tyto obce o příspěvky na akce, vybavení či pomůcky a prostředky jsou nám zaslány
No víte, zachování úplné základní školy ve vašich podmínkách je dost děsivá záležitost. Podle webových stránek školy a informací z rozhovoru s paní Pilařovou máte aprobovaně na druhém stupni vyučovánu jen češtinu a déjepis, ostatní předměty jsou vyučovány neaprobovaně, a to včetně matematiky ve dvou ročnících. Na druhém stupni u vás učí dva učitelé s aprobací pro první stupeň a fyziku vyučuje družinářka. Kolik proboha v republice existuje takovýchto škol. Držet v obci za takovýchto podmínek na sílu druhý stupeň je doslova šílené.
Paní Adamová,
mylím, že devítitřídních škol, kde nikdy nebude 100% aprobovanost, už jen z důvodu časové dotace některých předmětů, najdete po republice stovky.
To, že v některých částech republiky je problém získat kvalifikovaného pedagoga, to je myslím také známý fakt. A věřte, že se školy snaží, že nabízejí i byty, aby učitele získaly. Řadu let čteme mezi zájemci o práci ve školství stejná jména, která jsme už kdysi oslovili, ale bylo nám sděleno, že dotyčný má zájem jen o Plzeň a okolí. Jsme malá škola, ale stejný problém řeší i větší školy na okrese.
Na druhou stranu zastávám názor, že vysoká škola z člověka dobrého učitele neudělá. Pokud mohla naše paní vychovatelka vést akreditovaná školení určená pro učitele fyziky, mohla učit fyziku i na naší škole. Ke své práci přistupovala vždy zodpovědně, se zájmem a nadšením. A za sebe mohu říct, že bych jí svěřila výuku i jiných přemětů, protože vím, že by to fungovalo.
To, že je škola ve městě a že máme hodně žáků, neznamená nutně, že je lepší než malá škola na vesnici.
Jistě, Vaše argumenty jsou docela trefné, ale to nic nemění na tom, že situace na mnohých našich školách je evidentně dost zoufalá. Ale jak je vidět, ředitelům škol, ČŠI, rodičům a zřizovatelům to nikterak nevadí, takže proč by to vlastně mělo vadit ministerstvu, politikům a vládě.
Okomentovat