„Podle nedávné studie OECD PISA 2015 stráví 15letí žáci v průměru 17 hodin týdně
činnostmi, jakými jsou např. domácí úkoly, volitelné kurzy a soukromé mimoškolní
studium. Průměrná délka výuky ve školách u této věkové skupiny je okolo 26 hodin týdně. Součet obou čísel tedy představuje 43 hodin formálního vzdělávání týdně, čili více než činí zaměstnání dospělého na plný úvazek. Stojí však čas strávený školními povinnostmi za to?,“ diskusi na toto téma připomíná mimo jiné nový Přehled vybraných informací a zajímavostí ze zahraničí, který publikuje Česká školní inspekce.
Přehled ČŠI připomíná i studii, podle níž učitelé matematiky, přírodovědných a technických předmětů a jazyků v Anglii opouštějí v míře více než 10 % svou profesi, a to především během prvních pěti let v zaměstnaneckém poměru na školách. Konkrétně se jedná o odchody 10,4 % učitelů přírodovědných předmětů, 10,3 % učitelů matematiky a situace je obdobná i u vyučujících cizích jazyků (10, 2 %). Pedagogové totiž vyhledávají výhodnější pracovní příležitosti v jiných odvětvích. Analýza pokrývá období let 2010 až 2015, ale tento problém přetrvává už delší dobu. Z pedagogické profese ale odcházejí v nižší míře učitelé ostatních předmětů. Poslanci britského parlamentu se proto budou snažit tento nepříznivý trend zvrátit přijetím celého spektra opatření. Mimo jiné doporučují uvolnit částku 1,3 miliardy liber do projektů na udržení přírodovědně aprobovaných pedagogů. Parlament navíc požaduje
vypracování dlouhodobého plánu pro nábor a udržení odpovídajícího počtu dostatečně kvalifikovaných pedagogických pracovníků.
Celý přehled je ke stažení zde
4 komentářů:
Nebavme se o domácích úkolech - ty potřebné jsou, i když by neměly dítě zahltit. Bavme se o nepřiměřené návštěvnosti kroužků ,které slouží jako hlídací pes našich ratolestí a rodiče se předhánějí v počtu. neříkám, že dítě by nemělo mít nějakého koně. jenže když se podíváte na skladbu kroužků některých dětí, musí to být asi budoucí renesanční DaVinci - gymnastika, šachy, keramika, hra na flétnu, balet, dramatický a další.
Podle nedávné studie OECD PISA 2015 stráví 15letí žáci v průměru 17 hodin týdně činnostmi, jakými jsou např. domácí úkoly, volitelné kurzy a soukromé mimoškolní studium.
Kde je ta studie? Kde byla prováděna? Na jakých žácích? Na těch, kteří byli vybráni do testů?
Volitelné kurzy, to je třeba kroužek juda či fotbalu?
17 hodin, to je přes 3 hodiny denně. To by tak odpovídalo přípravě poctivého špičkového gymnazisty bez kroužků za Komančů.
Nechce se mi při znalostech dnešních žáků věřit, že by dnešní žáci toho byli schopni. Co takhle výzkum?
To odcházení učitelů matematiky, přírodovědných předmětů a jazyků se děje i u nás, jenže si toho u nás nikdo nevšiml. Nebo možná i všiml, ale nic se proti tomu nedělá, protože místo podstatných věcí, které mohou ve školství způsobit dlouholetý problém, se řeší úplné pytlíkoviny jako je např. kariérní řád, který je navíc postavený tak, že mladé kantory ze škol vyžene úplně, takže problém ještě prohloubí.
Proč inspekce vydává nějaký přehled zajímavostí? K tomu je určena?
Navíc v něm šíří takové kacířské bludy...
Nemáme od toho Eduin a Scio?
Okomentovat