Už tři roky má v Česku fungovat výuka informatiky podle nových pravidel. Vláda tehdy přijala strategii digitálního vzdělávání, čímž chtěla výuku posílit a zkvalitnit. Podle učitelů se ale plnění této vládní strategie stále zpožďuje. Nedaří se zejména rozvíjet celkovou digitální gramotnost žáků i samotných kantorů. Informuje Česká televize.
Zhruba 70 procent učitelů informatiky je přitom neaprobovaných a na počítače nemají učitelé ani dost času. Informatika se teď na základních školách vyučuje jen jednu hodinu týdně na prvním i na druhém stupni. Na středních pak podle jejich zaměření.
Celý text a reportáž ke stažení naleznete zde
17 komentářů:
Ano, například povinná dotace na předmět IKT je na druhém stupni vyčleněna celá jedna hodina!
A na prvním stupni také jedna. 1 + 1 = 2 Kapišto!
A podle ŠVP jednoho soukromého gymnázia mají tento předmět až na střední škole.
Ale co se tím trápit, přece se to naučí v rámci jiných předmětů...
Anonymní - ano, třeba v rámci výchov - a že jich máme (estetická, etická, výtvarná, hudební, ke zdraví...)....
Koncepce výuky mnohých předmětů je v troskách, s informatikou je to stejné. Podle mě vytvoření pevných mantinelů a základních jednotných učebnic může být začátek nové cesty. My v současnosti nestavíme dům vzdělávání na ZŠ na pevných základech. A "výsledky" se neomylně dostavují.
No, koncepci jsem si stahnul, podival se do ni a prijde mi to jako kopa cancu... Prirozene, ze obcas se do potrebnych veci trefi, ale jinak je mozna dobre, ze pokulhava...
---
Pan Bartak - "zasah, kriznik potopen..."
Myslim, ze svaty Pavel rekl:"Nikdy nejsi tak daleko, aby ses nemohl vratit..."
V tomto pripade by stacilo tak do roku 2001.
----
Bohuzel, ve strategii treba stoji:
1. Stát trvale a predikovatelně financuje školy ze státního rozpočtu. Prostředky mohou školy využívat pro oblast infrastruktury, lidských zdrojů, digitálních zdrojů a profesního rozvoje zaměstnanců.
2. Při realizaci strategie jsou respektovány kompetence ředitelů škol a školských zařízení při řízení pedagogického procesu, centralizovaná řešení shora nejsou preferována.
Tucne je ta vyjimka, kdy se terfuji.
Pane Janeček, vy jste přehlédl to nejdůležitější slovo MŮŽE, MOHOU.
O nějakém musí tam není ani slovo.
"základních jednotných učebnic může být začátek nové cesty."
Vyloučeno, jestli informatice rozumíte, musí Vám to být jasné.
Asi nerozumím, jasné není, prosím vysvětlit.
No, zrovna u toho, co jsem překopíroval stojí:
"Úspěšná realizace digitální strategie je podmíněna splněním následujících předpokladů:"
Takže "mělo by"... Ale to mate asi jedno.
Co říkali u inkluze? "To sice mohou I teď, ale podle nových pravidel na to budou mít nárok/dostanou peníze"? Nebo tak nějak...
----
Myslím, že pan Barták mluvil o ZŠ obecně...
Ale taky informatice nerozumím natolik, aby mi to bylo jasné... Zvlášť teda na ZŠ úrovni.
Krom toho jsem nepochopil, jestli ta strategie je o výuce informatiky, nebo o využití informačních technologií ve školách...
Jirko, při rozmanitosti a nejednotnosti prostředí IT je víceméně nemožné, vytvořit jednotnou učebnici informatiky.
Myslím, že ta poznámka byla myšlena za předpokladu nějakého sjednocení toho prostředí...
Nechci to nějak vulgárně zjednodušovat, ale furt máme procesor, operační paměť, system, formátování textu, tabulky, if, skok a dva typy cyklů... I to je víc, než se mnohde zvládne na VŠ.
Za pět miliard na tříletý náběh a miliardu ročně by to snad nějak šlo. (s tím, že ta "učebnice" by asi nebyl tištěný držák na věčnost jako třeba matematický Běloun, ale nějak by se vyvíjela).
Přirozeně asi v úplně jiném vesmíru...
Jak si představujete, že to prostředí sjednotíte?
O hardware je informatika poměrně málo. Na základní škole málo až vůbec i o programování.
Jakou verzi "Office" byste nařídil? Jaký grafický editor? Vnutíte všem W10? Nebo Linux?
Uděláte učebnici pro první nebo pátý ročník? Pro šestý nebo devátý?
Kdybych byl učitel informatiky, nesouhlasil bych s jednotnou učebnicí ani náhodou.
No, proto tam je ta poznámka o jiném, lepším, vesmíru...
Osobně bych raději nutil nějakou verzi Linuxu, jak kvůli jeho méně komerčnímu charakteru, tak kvůli podpoře příkazové řádky; nedostatky LibreOffice se na úrovni ZŠ dají zkousnout (nelineární regrese, řešitel).
Kdybych byl učitel informatiky na SŠ, asi bych byl radši, pokud by všichni moji žáci měli hodinu dvě IVT v deváté třídě ZŠ (třeba místo druhého cizího jazyka). Nějak bych přežil, kdyby to bylo v 6. třídě, I když moc nevím, co by uměli. Rozhodně by mi to ale přišlo lepší, než kdyby někteří měli něco z devítky, jiní něco úplně jiného z šestky...
Ale jak jsem psal - nejde jen o IT... Jsem z těch osnovových totalitářů....
Kromě IT jsem pro osnovování, kdekoli jinde, pokud ten, kdo danému předmětu rozumí, neřekne, že to technicky nejde jako v IT :-).
Předměty (přírodovědné) staré stovky let by neměly mít problém se stanovením společného základu. Potíže budou mít humanitníci v jazycích a podobných "vědách". Ti se pobijí kvůli "jedné knížce". :-)
Myslím pane Janečku, že už bychom se nějak domluvili.
"Myslím pane Janečku, že už bychom se nějak domluvili."
Děkuji... Celkem mne to překvapuje, poslední dobou mám totiž potíže věcně a slušně diskutovat. Znáte to, ne?
Myslím, pane Anonymní, že bychom se také domluvili. Děkuji za vysvětlení. S 26 žáky včetně dětí inkludovaných a minimálně jednou třetinou zpovykaných dysvýchov s masivní podporou rodičů považuji za pedagogické vítězství, když mohu v krátkých chvilkách klidu na velmi obecně pojatém RVP brousit schopnost logicky myslet. Věřím, že se nejdéle do tří let stane zázrak a někoho napadne a prosadí, že pro naši společnou budoucnost jsou nejdůležitější ti obyčejní a slušní žáčci, kteří dnes nikoho nezajímají, protože nedělají problémy. Pokud ne, pak je úplně jedno, podle jakých dokumentů budeme děti ve škole hlídat a bránit těm agresivním, aby neubližovali těm ostatním. Ještě je tu jeden recept. Tajného do každé třídy, protože ten pomůže každému dítěti i jeho rodiči. Je to kabrňák, ale hrozně lakomej. Mně by stačilo jen pár příkladů z dobré praxe na webu.
Okomentovat