„Česká školní inspekce doporučuje
podporovat participaci
žáků na rozhodování a na
fungování školy, a to zejména
u SOŠ, v jejichž nadpoloviční
většině nejsou žákovské parlamenty
ustaveny. Tato spoluúčast
žáků totiž vede nejen
k přijímání odpovědnosti, ale
má i preventivní dopady na
mnoho rizikových jevů, které
se ve školách objevují (vandalismus,
šikana, generační střety
apod.). Školy by se také měly
snažit pojímat žákovský parlament
jako vzdělávací aktivitu
a jeho cíle zanést do svých
školních vzdělávacíxh programů,“ píšou autoři tematické zprávy Participace žáků a studentů na fungování a rozvoji školy. Ve zprávě se také konstatuje, že „ zásadní
roli žákovskému parlamentu
přisuzují ředitelé pouhých dvou
procent škol.“
Přestože přibližně polovina ředitelů nevnímá rozvoj občanských dovedností žáků jako hlavní cíl žákovského parlamentu, zlepšování svých dovedností se věnují jeho členové v 93 % ZŠ a 77 % SŠ.
Ti zejména rozvíjejí:
• vrstevnickou spolupráci (78 % ZŠ, 75 % SŠ),
• aktivní naslouchání (66 % ZŠ, 57 % SŠ),
• plánování a rozhodování ve skupině (65 % ZŠ, 57 % SŠ),
• prezentační dovednosti (53 % ZŠ, 49 % SŠ),
• udělování zpětné vazby (51 % ZŠ, 55 % SŠ).
Tematická inspekční činnost se skládala z inspekčního elektronického zjišťování v podobě on-line dotazníku pro ředitele 3 662 základních a 1 130 středních škol (září 2016), podrobnější informace pak byly elektronicky zjišťovány od 191 ZŠ a 99 SŠ, a to v oblasti fungování jejich žákovských parlamentů. Součástí tohoto zjišťování bylo i 39 samostatných vyšších odborných škol (květen 2017).
Další informace byly získány v rámci prezenční inspekční činnosti (září až duben 2017), při níž bylo navštíveno 460 ZŠ a 133 SŠ, přičemž u 82 základních a 25 středních škol se Česká školní inspekce zaměřovala přímo a podrobně na oblast žákovských parlamentů.
Celá tematická zpráva je ke stažení zde
1 komentářů:
Ředitelé 98 % škol (nebo spíš 98 % ředitelů škol) zatím jakžtakž rozumí slovu "zásadní"...
PS: Jak se volí do školních parlamentů? Jaká je účast? Probíhá nějaký předvýběr kandidátů? I když asi jako ochutnávka toho, jak doopravdy funguje demokracie, to je asi úplně v pořádku...
PPS: "Přestože přibližně polovina ředitelů nevnímá rozvoj občanských dovedností žáků jako hlavní cíl žákovského parlamentu, zlepšování svých dovedností se věnují jeho členové v 93 % ZŠ a 77 % SŠ.
Ti zejména rozvíjejí: -vrstevnickou spolupráci..."
Nevím, asi je to tím, že se výsledky anketního šetření prezentují jako fakt, ale nelíbí se mi ani to souvětí, ani ty navazující odrážky... Jako by se spojily dvě nesouvisející věty.
Jako laik v češtině bych to viděl tak na dva stupně dolů...
Okomentovat