České školy zamrzly ve 20. století, před tabulí stále stojí Igor Hnízdo. Studenti volají po revoluci

středa 28. června 2017 ·

O nutnosti reformovat středoškolskou výuku se mluví již řadu let, ale žádný velký posun nenastal. Studenty už přestalo bavit neplodné řečnění dospělých a přešli do akce. Zahájili kampaň Revoluce na střední, místo naštvaného protestu nabízejí konstruktivní řešení, jak změnit české školství, aby odpovídalo požadavkům 21. století. Informace jsou v mobilech doslova na dosah ruky, přesto "Igor Hnízdo" před tabulí nalévá do žáků vědomosti a vynucuje memorování. Chybí pěstování sociálních a komunikačních dovedností, vedení k mediální či finanční gramotnosti, říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz předsedkyně České středoškolské unie Lenka Štěpánová.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Lenka Štěpánová (twitter.com)
Požadujete změnu. Kde by se mělo začít?

My vždycky říkáme, že základ je zvýšení platu učitelů na nějakou důstojnou úroveň. Bez tohoto prvního kroku se těžko budou dělat nějaké zásadní změny. Za vůbec nejdůležitější ale považujeme žákovské samosprávy, které dnes nemají žádnou oporu v zákoně, a tudíž mají velmi slabý hlas. Školní parlamenty vedení školy spíše ignorují, takže pak to vede k tomu, že mnohdy rezignují na nějaké návrhy, protože předpokládají, že výsledek by byl stejně negativní.

Váš požadavek zní zdánlivě prostě - neučit na školách jako ve 20. století, když je za okny 21. století. Zaspaly tedy školy dobu?

Ten přístup je skutečně velmi zastaralý. V době, kdy je množství informací na dosah jedním kliknutím, je nesmysl učit se nazpaměť sešit nebo učebnici. Výuka postrádá kreativitu, pestrost. To chceme změnit. A také chceme, aby škola více naslouchala studentům a jejich návrhům.

Říká se, že škola připravuje žáky na život. Vy naopak říkáte, že se výuka s životem zcela míjí. Můžete to objasnit?

K životu potřebuji sociální a komunikační dovednosti a ty se naučím jedině ze zkušeností - prací ve skupinách, komunikací v kolektivu, argumentací, obhajováním vlastního názoru. Tohle všechno v současné výuce postrádám. A lepší se to alespoň? No, existují ostrůvky pozitivní deviace, ale pořád je na čem pracovat.


Celý text naleznete zde

19 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
28. června 2017 v 9:20  

No, je pravda, že komunikační dovednosti představitelů ČSU mi přijdou trochu nerovnoměrně vyvinuté... Ale vina zamrznutí středních škol ve 20. století to myslím nebude.

Ygrain řekl(a)...
28. června 2017 v 17:31  

"V době, kdy je množství informací na dosah jedním kliknutím, je nesmysl učit se nazpaměť sešit nebo učebnici"

Ach, ty svůdné, úderné dichotomie... neee, ono se nedá říct, "domníváme se, že vědeckých poznatků přibylo za poslední pár desítek let tolik, že už přestává být v lidských silách to vše zvládnout v požadovaném rozsahu, takže, podle našeho názoru, by bylo dobré rozhodnout, co opravdu musíme umět v kteroukoli denní i noční dobu a co stačí umět dohledat"... Ne. My to musíme nutně postavit jako škaredé, špatné a zpátečnické biflování úplně všeho versus rychlé, sexy a moderní jednokliknutí, aby bylo každému jasné, kde je ta PRAVDA. Za můj předmět říkám, NE. Nemusíte umět jedno každé slovíčko, ale musíte jich umět většinu, abyste nestrávili půl hodiny jednoklikáním, když chcete říct jedinou větu.

"A také chceme, aby škola více naslouchala studentům a jejich návrhům"

No, budou-li studenti pronášet takové perly jako ta výše, těžko je bude někdo brát vážně.

Pepa řekl(a)...
28. června 2017 v 18:20  

"K životu potřebuji sociální a komunikační dovednosti a ty se naučím jedině ze zkušeností - prací ve skupinách, komunikací v kolektivu, argumentací, obhajováním vlastního názoru. Tohle všechno v současné výuce postrádám."

No, když mně bylo něco kolem 10 let, chodili jsme si s vrstevníky z vesnice hrát na "vojáci" (což dle okamžitého nápadu byli vojáci, indiáni, kovbojové, ...) do blízkého už nepoužívaného písáku. To byla panečku práce ve skupině, komunikační dovednosti (někdy i posunkové, když bylo třeba toho zákeřného skunka Frantu = proradného Komanče překvapit ze zálohy) a argumentace (velitel je blbec, musíme je obklíčit zprava, protože tam je lepší terén na krytí). Nevím, jestli dneska stejné možnosti poskytují ty jejich fejsy a mobily a tablety a.... Chci říci, že když nevstupují do příslušných sociálních interakcí děti a studenti sami a myslí si, že je zachrání škola, tak jsou na velkém omylu. Kromě toho škole zůstaly vzdělávací povinnosti v předmětech a ještě se po ní chce něco, co dřív prostě nemusela dělat, protože se to každé děcko naučilo samo v NORMÁLNÍM kolektivu vrstevníků a ne na nějaké pitomé SOCIÁLNÍ síti, která je na to většinou krátká, alespoň v případech a způsobech, ve kterých ji mladí pánové a slečny používají.

Ygrain řekl(a)...
28. června 2017 v 18:32  

Taky trefa do černého, Pepo :-)

Lexxa řekl(a)...
28. června 2017 v 20:17  

Pepa, 18:20 - naprostý souhlas.
Já co občas kouknu na komunikaci mých žáků na jisté sociální síti, tak je vidět, jak jsou žáci nápadití v používání vulgárních novotvarů vytvořených s cílem někoho zesměšnit, ponížit a urazit. Toto se jim vrývá pod kůži a mají tendenci se tak chovat i v reálném životě. A já nechápu, proč by toto měla napravovat škola???

poste.restante řekl(a)...
28. června 2017 v 22:50  

V době, kdy je množství informací na dosah jedním kliknutím, je nesmysl učit se nazpaměť sešit nebo učebnici.

Už někdo, třeba při tom učení nazpaměť, řekl našim studentům v ČSU, že stačí jedna šikovně polarizovaná sluneční bouře a můžou si kliknout leda tak na vlastní prázdné čelo, protože veškerá elektronika odejde do křemíkového nebe?
Když už tedy mluvíme o tom 21. století.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. června 2017 v 23:43  

Jako bych slyšel některé mé žáky: "My na net půjdeme až večer..."

Jiri Janecek řekl(a)...
29. června 2017 v 0:03  

No, já zas nejsem úplný fosil a na těch internetech občas něco najdu... Třeba medailonek LŠ na stránkách ČŠU...

"Lenka studuje v předmaturitním ročníku na Gymnáziu Jana Nerudy. Těžiště jejích zájmů leží ve vzdělávání a pedagogice. Věří, že vzdělávání je klíč ke zdravé a silné občanské společnosti, nevnímá ho pouze jako cestu na pracovní trh, nýbrž jako celoživotní proces důležitý pro kvalitní život. Volný čas rádá tráví diskuzemi nad dobrým vínem o všem souvisejícím s vývojovou psychologií, výchovou, vzděláváním nebo mezilidskými vztahy. S demagogem se ráda pohádá i popere. 10 let dělala judo, 3 roky trénovala děti. Teď mj. doučuje matiku deváťáky postižené povinnými přijímačkami. Po maturitě se plánuje ucházet o studium bakalářských oborů education studies na univerzitách ve Velké Británii."

Loni jsem se nabifloval, že ČŠU nemá nic moc proti povinné matice či příjmačkám, pokud se změní způsob výuky... Teď zas chtějí, aby se středoškoláci učili ve škole komunikovat, a deváťáci jsou postižení...
Já to vidím tak, že ta pomoc těm postiženým je dokonalou školou komunikace... Rozhodně lepší, než nějaké zkompetentňování v lavicích dle RVP. A asi i lepší než školní parlament a jednání s (zaplaťpánbůh už bývalou) ministryní....

Mladí lidé nevědí, co by chtěli... Válku na ně! :-)

Pavel Doležel řekl(a)...
29. června 2017 v 1:03  

No, nechci se dotknout harmonické duše Howe, ale to jsou zase bláboly. Žákovské samosprávy nemají oporu v zákonech záměrně a zcela správně. Z podobného důvodu jako je stanovena věková hranice aktivního volebního práva a trestní odpovědnosti. Děti nemohou nést plnou odpovědnost a proto také nemohou rozhodovat. Rozhodování je neoddělitelně spojeno s odpovědností.

Zajímalo by mě, jakou zkušenost má slečna s výukou ve 20. století. Jak si utvořila názory? Převzala od rodičů? Slečna také evidentně chápe vzdělání zcela anti-lippmannovsky - tj. pouze jako soubor klikatelných jednotlivostí. Anglicky budou moderní klikači umět tak, že za hodinu vyplodí jednu větu a ještě blbě a v matematice nebudou umět nic. Především ne počítat. Ona slečna asi žije v představě, že vzdělání je seznam děl, datumů, nebo vzorců.

Ale nakonec proč ne. Ať si studenti odhlasují, co a jak se budou učit a pacienti se sami rozhodnou jak a na co budou léčeni. A místo učitelů a lékařů můžeme vyprodukovat jen nějaké administrátory autonomního rozhodování klientů. To už není ani 20. století. To je něco mezi starověkem a pravěkem.

krtek řekl(a)...
29. června 2017 v 5:20  

Jenom pár drobností:
Odvolatelnost vůči kázeňským opatřením - příklad šikanující žák se odvolá proti vyloučení a ještě půl roku bude moci "řádit". Už dnes správní řád nabízí mnohá prodloužení.
Větší volitelnost předmětů - na úkor čeho? Nebo hodiny navíc?
Důraz na metodickou pestrost - fajn, a co v případě nezájmu žáků při projektové výuce? Máme projektové dny, přibližně třetina žáků si připravené úkoly nesplní vůbec a zachraňují to ti ostatní.
Určitě bych ty návrhy nezatracoval, ale PR novinářů a fakticky jen nadhozená pop-témata vše znevažují ještě více než naše kritické hlasy. Proklikal jsem se až na stránky ČSU a za velkými hesly je jen jeden odstavec nicneříkajících frází. Tudíž pro pana Komárka "znevažující komentáře" mají svou oporu v nicneříkajících floskulích ČSU.

mirek vaněk řekl(a)...
29. června 2017 v 6:26  

No už tady asi vše zaznělo. Já bych slečně doporučil ať se věnuje učitelství. Ať pak nastoupí na učiliště(ne na výběrové gymnázium, kde se studenti učí sami) a realizuje své naivní představy 21. století v praxi.

A všem teoretikům znovu doporučuji nastupte do školství. Aspoň na rok. Učitelů je nedostatek a většina učilišť vás přijme s otevřenou náručí, pokud zatajíte, že chcete učit moderně, protože v tom případě vás rozumný ředitel z 20. století, který má školu ještě na úrovni, asi nepřijme.

Ygrain řekl(a)...
29. června 2017 v 6:56  

"Už někdo, třeba při tom učení nazpaměť, řekl našim studentům v ČSU, že stačí jedna šikovně polarizovaná sluneční bouře a můžou si kliknout leda tak na vlastní prázdné čelo, protože veškerá elektronika odejde do křemíkového nebe? "

Proč hned tak tragicky? Stačí, když na pár hodin vypadne wifina - ten děs a hrůza v prázdných očích, ty prsty s třesem dotýkající se displayů...

Pro slečnu LŠ, pokud nám sem podle příkladu svého předchůdce zavítá: tříbit názory můžete tak v hodinách filosofie nebo občanky, a i tam musíte vědět spoustu faktů, třeba o historii , psychologii atd. Pokud chcete diskutovat o nějakém teoretickém problému třeba ve fyzice, musíte toho vědět sakra hodně, a o spoustě věcí se nedá diskutovat vůbec, protože taková gravitace má vždycky navrch. Vy se můžete svobodně rozhodnout, že vám stačí "vědět" na čtyřku, když se o daný obor nezajímáte, nikdo vás nenutí studovat tak, abyste skutečně věděla. Jestliže ale chcete být premiantkou, pak musíte prokázat něco, co vám v životě rovněž přijde velmi vhod - zodpovědnost, píli a sílu vůle. Mnozí lidé je oceňují mnohem víc než sociální nebo komunikační dovednosti.

tyrjir řekl(a)...
29. června 2017 v 10:26  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
29. června 2017 v 10:35  

Ať se mládí vydovádí. :)))

Anonymní řekl(a)...
29. června 2017 v 17:54  

Zdravím zdejší diskutující. Ano, diskuze na ČS občas pročítám a všimla jsem si, že je zde často zpochybňováno, jaké jsou skutečné záměry ČSU. Ráda bych věnovala energii smysluplné diskuzi, nicméně nemám momentálně čas se tu vypisovat pod články. Byť se do rozhovoru pro Aktuálně.cz nedostaly všechny naše požadavky v plném kontextu, plně si za tím, co bylo řečeno, stojím. Jestliže má někdo pochyby o autenticitě či legitimitě našich požadavků, nechť mi napíše na email, ráda ve volné chvíli odpovím, příp. se můžeme sejít, i když to je pro mě časově náročnější. :-) Přeji hezké léto.


lstepanova@stredoskolskaunie.cz

PS. Nikdy jsem neřekla, že ke vzdělanosti nepatří faktické znalosti. Přijďte se někdy ale podívat do některých hodin dějepisu nebo fyziky, jak jsou koncipované. Odsedět a napsat test. Osobně jsem chodila na dvě střední školy a zažila různé učitele i v mimoškolních vzdělávacích projektech, ty faktické vědomosti, ktré tu zmiňujete, se dají získat i prostřednictvím projektové výuky nebo práce na různých zadáních ve skupinách. Přidaná hodnota takové výuky je pak úplně jiná, než hodnota výuky "Igora Hnízda". :)

Ad žákovské samosprávy, přečtěte si novou tematickou zprávu ČŠI k participaci žáků a studentů na fungování a rozvoji školy. Situace je skutečně alarmující, učitelé a ředitelé nevnímají žák. samosprávy jako místo, kde si mohou žáci ozkoušet, jak funguje demokracie. Proč si myslíte, že 42 procent středoškoláků ji nevnímá jako nejlepší formu vlády? Není to znepokojující?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
29. června 2017 v 18:26  

"Přijďte se někdy ale podívat do některých hodin dějepisu nebo fyziky, jak jsou koncipované. "

Dějepis zrušit, fyziku taky,
jaképak s tím dělat fraky.

krtek řekl(a)...
29. června 2017 v 18:55  

Psal jsem, že návrhy jsou nepropracované. Podíval jsem se na FB ČSU a ani tam se o "revoluci na střední" nediskutuje (https://www.facebook.com/stredoskolskaunie). Tak já nevím. Kde ti žáci diskutují, kde jsou nějaké konstruktivní návrhy?

Jana Karvaiová řekl(a)...
30. června 2017 v 7:50  

Studenti chtějí revoluci.
Někteří se prý konečně i začnou učit.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
30. června 2017 v 8:09  

"Někteří se prý konečně i začnou učit."

To mohli počkat do září...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.