„Myslím, že naše školství se stává pro všechny chaotické, nečitelné a nelogické. Podle navrženého kariérního řádu bude mít uvádějící učitel ze zákona 3000 korun příplatek nebo 1500 a snížený úvazek. Přitom koordinátor školního vzdělávacího programu, který kontroluje jeho plnění, předělává a upravuje dle situace celý plán, schází se s učiteli, usměrňuje jejich práci při tvorbě výstupů a osnov, má 1000 až 2000 korun a žádný snížený úvazek. Nějak přestávám financování školství rozumět a kariérní řád tomu dává úplně na frak," konstatuje Marta Šefčíková, zástupkyně ředitele ZŠ Mezi Školami z Prahy 5. Tématu „kariérní řád“ se věnuje Deník.cz.
Marta Šefčíková (linkedin.com) |
Proti předpisu se ozvala též iniciativa, která má za cíl ustavení profesní Pedagogické komory. Ke včerejšku její výzvu senátorům podepsalo 5440 lidí. „Nám se nelíbí, že učitelé neměli možnost vyjádřit se k problematickým bodům novely. Výsledkem je hodně špatný kariérní řád," tvrdí představitel uskupení Radek Sárközi.
Ministerstvo školství se proti jeho slovům ohrazuje. „Podle našeho zjištění neexistuje žádný zapsaný spolek či obecně prospěšná společnost s názvem Pedagogická komora. Není proto jasné, za koho mluví ti, kdo se jí zaštiťují, ani jaká je jejich legitimita," sdělil Deníku vedoucí kabinetu ministryně školství Petr Pavlík, který se na přípravě kariérního řádu podílel. Zdůrazňuje, že pedagogická veřejnost se na jeho zpracování podílela prostřednictvím Unie školských asociací ČR.
Celý text naleznete zde
Komentář k reakci Petra Pavlíka naleznete zde
12 komentářů:
Má pravdu, předsedo. Tedy paní Ševčíková.
Pán z ministerstva mlží, až kecá.
"Přitom koordinátor školního vzdělávacího programu, který kontroluje jeho plnění, předělává a upravuje dle situace celý plán, schází se s učiteli, usměrňuje jejich práci při tvorbě výstupů a osnov, má 1000 až 2000 korun a žádný snížený úvazek."
On na nějaké škole toto koordinátor ŠVP dělá? Kontrola plnění ŠVP je jednoznačně záležitost ředitele školy a nikoliv nějakého koordinátora. Předělávání a úpravy ŠVP ZV se za celou dobu jeho existence dělaly dvakrát. Poprvé se v dějepise opravovalo ČSR na Československo či naopak a pár ještě podobných blbostí, podruhé se v ŠVP vloni mírně upravovala kapitola o vzdělávání žáků se SVP a pouze na školách, kde mají žáky s LMP, doplňovali minimální výstupy. Jinak se pouze předloni nahazoval ŠVP do INSPISu a to si u nás dělal každý učitel za svůj předmět a ročník sám. Takže za deset let existence ŠVP opravdu hafo práce, že? A nějaké scházení se s učiteli a usměrňování jejich práce při tvorbě výstupů a osnov je na mnoha školách pouhá chiméra. Věřím tomu, že na SOŠ s řadou oborů to mají asi složitější než na základkách či gymplech, ale i tak je tato práce v porovnání např. s prací třídního učitele přemrštěně ohodnocená. A až nám budou po škole běhat koordinátoři vlastního hodnocení školy a koordinátoři profesního rozvoje učitelů, tak bude ještě veseleji.
Výzva senátorům k zamítnutí kariérního řádu má už 5.800 signatářů:
http://www.pedagogicka-komora.cz
Koordinátory ŠVP jsme nepotřebovali nikdy.
Dokud nevzniklo ŠVP.
Ve skutečnosti se obsahem a náplní předmětů i na SOŠ zabývají učitelé odborných předmětů. Popravdě, třeba u nás spíše jen tuším, kdo asi koordinátora ŠVP dělá. A že by se s námi scházel a "usměrňoval" naši práci? Vždyť tomu vůbec nerozumí, tak co by měl/a usměrňovat?
Neznám moc "papírovějších" výkonů, než je tahle funkce.
A propos.
Nejlepší "koordinace" ŠVP na základkách je šipka ke skartovačce a košům s tříděným odpadem. :-)
Eva Adamová
S oním RVP-ŠVP to asi funguje na různých školách různě. ŠVP hodila paní ředitelka na koordinátora. A směle Vám můžu říci, že za to mám 10 let úplné h.... Těch změn je tam samozřejmě více, protože si každou změnu značím jinou barvou. Naše ŠVP je až příliš pestrobarevné.
U nás na speciálních třídách jsme celý ŠVP psali ve čtyřech lidech .Od první do deváté třídy. ´Žádný koordinátor nám nepomáhal. Loni jsme s kolegyní ve dvou dělaly úpravy ŠVP a v současné době budeme, opět ve dvou, dělat celé předělávky, protože máme děti s LMP, tudíž musíme zapracovat minimální výstupy. Bez koordinátora, který ve škole je,ale nedělá.
A týká se to jen koordinátorů ŠVP?
A týká se to jen koordinátorů ŠVP?
Vůbec ne. Týká se to prakticky všech "příplatkových funkcí".
Někde je koordinátor ICT děvečka pro všechno, počínaje zaseklým papírem v tiskárně a správou sítě, někde si tuhle funkci "přibral" ředitel, a na skutečnou práci má externího správce na smlouvu.
Podobně bychom mohli pitvat metodiky prevence, výchovné poradce atd.
Rozlišit formální a skutečnou náplň je někdy obtížné a do značné míry je to věc managementu.
Nepřehlednosti situace ale rozhodně nepomáhá, že MŠMT dodnes nebylo schopno popsat aspoň rámcově většinu činností a třeba i na příkladech uvést, co má příslušný pracovník vykonávat a co například zase nemá.
Ve školství vůbec spousta věcí funguje na základě "zvykového práva".
Fanda Moudrý - Naše ŠVP je až příliš pestrobarevné.
No ono je to skutečně škola od školy. Na naší škole jsme věřte nebo nevěřte za těch deset let ŠVP upravovali jen třikrát a změny byly pouze marginální. Důvody mohou být dvojí. Buď vedení usoudilo, že jakákoliv změna tohoto "živého dokumentu" je změnou k h.... . Nebo to také může být tím, že koordinátora ŠVP dělá ředitel, a proč by si proboha přidělával práci.
Je jasné, že pokud dělá koordinátora ŠVP řadový učitel, tak mu těch 1000 až 2000 Kč zadarmo nedají. Ale to, co popisuje paní ředitelka v článku se neděje na žádné škole, na které mám nějaký kontakt, a to ani na SOŠ.
Pak má pravdu paní Ševčíková - příplatkem třídního se "znehodnocuje" práce jiných koordinátorů a že se s nimi svezou i "diskutabilní" koordinátoři, není podstatné.
Tedy uvádějícího učitele, nikoliv třídního. Je toho už moc.
Tak ona vůbec konstrukce uvádějícího učitele, který si může vybrat peníze, nebo peníze a snížený úvazek, je nesmyslná.
Uvádějící učitel potřebuje na eléva především čas. Na to, aby mu mohl chodit do hodiny, aby si s ním sednul a probral potřebné, na to, aby pro něj připravil materiály, atd.
Ano, školství je chaotické, nečitelné a nelogické.
Ale nikoliv z toho důvodu, že je "nedoceněna" funkce koordinátora ŠVP.
Najít můžeme mnohem markantnější nesmysly a nelogičnosti.
Jestli on ten postoj paní Šefčíkové nevyplývá spíše z toho, že vykonává/vykonávala funkci koordinátora ŠVP právě ona sama.
:-)
Okomentovat