Výzva senátorům k zamítnutí kariérního řádu pro učitele, jak je koncipován v novele Zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících. (Aktualizace 17.5.)

středa 17. května 2017 ·

„Jelikož řadovým učitelům mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol nebylo ministerstvem školství umožněno se přímo vyjádřit k současné podobě kariérního řádu, jak je koncipován v novele Zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících (tisk 113/0), oslovujeme Senát Parlamentu České republiky a jednotlivé senátory s návrhem na zrušení všech odstavců novely Zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících, které se týkají kariérního řádu,“ píšou autoři výzvy z Iniciativy Pedagogická komora.

Proč žádáme o zrušení všech odstavců novely Zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících, které se týkají kariérního řádu?

1. Z legislativního hlediska je zákon neúplný, protože ho nedoprovází texty prováděcích právních předpisů (celkem by jich mělo být osm). Není tedy jasné, jaké konkrétní důsledky mohou v praxi nastat.

2. Všichni současní učitelé, kteří vyučují alespoň dva roky, budou automaticky přeřazeni do druhého kariérního stupně. Novela tedy nijak neovlivní kvalitu výuky současných učitelů, což by mělo být cílem kariérního postupu. Učitelům v kariérním stupni dva nenáleží žádné příplatky ani jiné finanční ocenění navíc. Novela tudíž nepůsobí nijak motivačně. Její přínosy jsou v této oblasti nulové.

3. Začínající učitelé budou muset nově setrvat minimálně dva roky v nejistotě, zda postoupí z prvního kariérního stupně do druhého kariérního stupně. Budou se muset podvolit administrativně náročnému procesu hodnocení ředitelem a uvádějícím učitelem a posudky od nich zásadně ovlivní jejich další učitelskou kariéru. Postavení začínajících učitelů se tudíž kvůli novele zhorší, a to již od září tohoto roku. Nyní mohli začínající učitelé získat pracovní smlouvu na dobu neurčitou již po prvním roce zkušební doby. Vzhledem k nízkému nástupnímu platu, který v současnosti činí pouhých 21 570 až 22 620 Kč měsíčně, je to další demotivační faktor pro absolventy pedagogických fakult nastoupit do školy jako učitelé.

4. Učitelé, kteří budou usilovat o třetí kariérní stupeň, budou muset absolvovat atestační řízení, což je celoroční náročný administrativní proces, budou muset uhradit nemalou částku ze svého nízkého platu, a za to vše obdrží příplatek pouhých 3 000 Kč měsíčně. Nebudou jim uznána žádná školení, která dosud absolvovali. Budou se moci školit pouze v instituci, kterou zřídí ministerstvo školství. První atestační řízení navíc proběhne až v roce 2021. Do té doby nebudou učitelé nijak motivováni ke zlepšení své výuky. Jakmile učitel třetího kariérního stupně dosáhne, nebude dále ničím motivován k dalšímu zlepšování výuky, protože půjde pouze o jednorázovou zkoušku před komisí. Ani třetí kariérní stupeň tudíž nebude mít pozitivní dopad na kvalitu českého školství.

Takto pojatý kariérní řád je zbytečný a měl by být kompletně přepracován, a to nově ve spolupráci s řadovými učiteli. Máme k dispozici spoustu času, neboť fakticky začne kariérní řád fungovat až od roku 2021.

Hlavním problémem českého školství není neexistující kariérní řád, ale dlouhodobé podfinancování. V roce 2016 byl průměrný plat učitele 26 731 Kč měsíčně. Průměrné platy českých učitelů činí pouhých 55 % průměrných platů vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v ČR, což je nejmenší procento v EU i OECD (na Slovensku to je 61 %, v Polsku 83 %, v Německu 98 %). Veřejné výdaje na vzdělávání činí v České republice pouhých 8 % celkových veřejných výdajů, průměr OECD je přitom 11,2 % a průměr EU je 9,9 %. Pokud chceme motivovat učitele, měli bychom nejprve narovnat jejich platy a výdaje na školství na průměr EU. Potom můžeme začít pracovat na kvalitním kariérním řádu. Nemělo by se na něm ale pracovat bez řadových učitelů jako doposud.

Během prvního dne (pondělí 15. 5. 2017) se k Výzvě připojilo 2.000 učitelů a jejich počet dále roste (celkem ji zatím podpořilo 3.500 pedagogů).


Celý text naleznete zde

5 komentářů:

Radek Sárközi řekl(a)...
15. května 2017 v 9:26  

Z článku bohužel vypadla důležitá informace, že podpisování výzvy velmi spěchá, proto ji dávám alespoň sem:

Jelikož řadovým učitelům mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol nebylo ministerstvem školství umožněno se přímo vyjádřit k současné podobě kariérního řádu, jak je koncipován v novele Zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících (tisk 113/0), sestavili jsme text této výzvy a předkládáme ho všem učitelům k posouzení a případné podpoře, kterou lze vyjádřit vyplněním údajů v dotazníku na adrese: http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/05/vyzva-senatorum-k-zamitnuti-karierniho.html

K výzvě se můžete připojit do 24. května 2017, kdy se uskuteční veřejné slyšení v Senátu, nejpozději však do 31. května 2017, kdy budou senátoři hlasovat o osudu této novely.

Adresáti:

Senát Parlamentu České republiky
Senátoři Senátu Parlamentu ČR

Na vědomí:

Vláda České republiky
Prezident České republiky
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Poslanci Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
Ministři Vlády ČR

Radek Sárközi řekl(a)...
15. května 2017 v 9:31  

Ještě bych doplnil, že během prvního dne podpořilo výzvu 650 učitelů. :-)

Radek Sárközi řekl(a)...
15. května 2017 v 15:47  

Výzva senátorům má už 1500 podpisů
Během prvního dne se k naší Výzvě senátorům k zamítnutí kariérního řádu připojilo 1500 učitelů. Prosíme, pomozte nám s šířením výzvy mezi pedagogy, aby se dostala do všech škol a ke každému učiteli. http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/05/vyzva-senatorum-k-zamitnuti-karierniho.html

Josef Soukal řekl(a)...
17. května 2017 v 15:40  

http://sotolar.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=604770

Jana Karvaiová řekl(a)...
18. května 2017 v 6:14  

Cituji:
......Pravo-levé kotrmelce s negativním dopadem na školy, učitele i žáky jsme se naučili vybalancovávat a díky tomu, že šlo o očekávané otřesy, byli jsme na ně připraveni. Ničivé tsunami Valachové jsme však nečekali a i přes postupně konsolidovanou obranu jsme namísto zprvu očekávané konstruktivní spolupráce ve většině následujících střetů podlehli. Nebyli jsme připraveni na manipulativní techniky, překrucování skutečností, neplnění dohod, účelovou argumentaci, monolog prezentovaný jako diskusi ani na diktát vydávaný za dohodu či „alternativní pravdu“ a to vše skryté za milým úsměvem, promyšleně nataženou vstřícnou rukou a brilantním PR.".............

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.