„Kateřina Valachová nastoupila na ministerstvo školství s nebývalou vervou. Po Marcelu Chládkovi, který v míře diletantismu a sebezahledění soutěžil snad jen s děsivým Josefem Dobešem, to byla pozitivní změna,“ píše Tomáš Feřtek na serveru Respekt.cz.
Feřtek pokračuje:
Tomáš Feřtek (eduin.cz) |
Dědictví po jejím dvouletém úřadování tomu odpovídá. V lobbingu byla výborná. Nesporným kladem je, že přinesla školám peníze na práci s dětmi s nějakým problémem (to byl totiž hlavní přínos onoho tolik diskutovaného paragrafu o inkluzi) a prosadila první významné zvýšení platů učitelů. A možná nejdůležitější je, že jasně vyčíslila, kolik miliard bychom potřebovali v příštích letech, pokud bychom opravdu chtěli začít učitele alespoň trochu slušněji platit. Požadavek je to jasný a srozumitelný.
Zbytek dědictví je mnohem spornější. Shrnout ho pod slogan „utahování šroubů“ asi u Kateřiny Valachové a jejích spolupracovníků vzbudí nevoli, ale těžko to pojmenovat jinak. Spustila povinný poslední rok mateřské školy, jednotné přijímačky, povinnou matematiku u maturity. Bez jasně pojmenovaných kritérií začala zásadně omezovat počet nově vznikajících neveřejných škol. Novely zákona o pedagogických pracovnících stále více uzavírají učitelskou profesi před vnějším světem a vytvářejí z ní pedagogické ghetto, kde hrozí zásadní nedostatek učitelů.
Celý text naleznete zde
9 komentářů:
...Představte si čtyřicet padesát lidí ze všech oblastí vzdělávání v jedné velké místnosti, které ministryně sezvala, aby s nimi „široce diskutovala své záměry“. To byla užitečná novinka. Ale v praxi to vypadalo tak, že dvě hodiny nezadržitelně mluvila – v nasazení a kadenci je nepřekonatelná – a na konci si nechala „odhlasovat“, že přítomní souhlasí se všemi těmi zákony, vyhláškami a nařízeními, jež navrhuje. Většinou byla míra souhlasu téměř stoprocentní a účastníci odcházeli s brnící hlavou.
Pane Feřtku, čemu se divíte, paní ministryně je přeci z Brna.
Když si pozvala lidi, kteří jsou vzdáleni realitě, jen přikyvují a nejsou schopni rozporovat nesmysly, tak se není čemu divit. Bohužel ministryně Valachová pokračovala v duchu předchozích ministrů a nechala si radit od zkušených hrobařů školství. Jediné pozitivum je navýšení rozpočtu. Jen čas ukáže, kolik z peněz skončí na školách u učitelů a kolik jinde.
Trochu bych se zastal ministrů Dobeše a Chládka. Ti se snažili něco dělat a školství zachránit před zánikem. Snaha to sice byla neobratná a mnohdy naivní. Rozjetý kolos čerpatelů peněz je převálcoval. Chápu že se někomu nelíbili. Ale museli také bojovat s politickými a finančními tlaky.
Nějak jsem nepochopil závěr prvního komentáře...
Tyrjir, co jste tím myslel?
...najdete tam muže, an ho brní noha. I založte tam město a nazvěte jej Brno .
Myslím, že nejspíš takhle :D
Paní ministryně Valachová má, myslím, především jednu třísložkovou odvahu:
- Beze studu prosazuje mnohdy ideově dogmatické, tj. ideotické, věci, které nejsou řádně promyšlené, zdůvodněné, organizačně, materiálně, personálně a finančně zajištěné,
- Beze studu nebere řádně v úvahu připomínky a podněty učitelů, ředitelů a zřizovatelů škol a skutečných odborníků z praxe a z pedagogických fakult,
- Beze studu předstírá, že pod jejím vedením MŠMT řádně vykonává všechny povinnosti nejvyššího správního a řídícího úřadu pro školství České republiky.
http://www.ceskaskola.cz/2017/02/msmt-omezuje-vznik-neverejnych-skol-v.html
Mnohomluvná oBRNĚNOST paní ministryně vůči věcně relevantní argumentům se prý, zde zřejmě i podle pana Feřtka, projevuje tím, že kaBRŇÁCI účastnící se setkání s ní údajně nakonec dostanou hlasovací oBRNU. Ono to není tím, že paní ministryně je z BRNA? :)))
Nevěcný výkřik, jaké sem laimes28 občas přináší... Hezký večer!
Česká škola jako nezávislý školský zpravodajský portál publikuje články především k ožehavým školským tématům, jako je aktuálně inkluze, reforma financování regionálního školství, kariérní řád pedagogů, nebo jednotné přijímací řízení. Česká škola umožňuje necenzurovanou diskusi čtenářů.
Děkuji! Ještě hezčí večer!
"..............! "
nevěcný výkřik
Okomentovat