Tomáš Feřtek k jednotným přijímačkám: Trestné to není, ale pitomé a opovrženíhodné zcela jistě

úterý 9. května 2017 ·

„Takže když jsem u té krádeže přijímaček, přijde mi, že je to s ní opačně. Říká se tomu krádež veřejného zájmu. Tím mám na mysli situaci, kdy něco, co má mít nějaký smysl, tedy přijetí motivovaných dětí na střední školy, kdosi o vlastní vůli a za porušení vlastních pravidel zneužije k účelu, který veřejnosti a vzdělání škodí (i když jsi prokázal všechno, co jsme požadovali, zase jsme tě nachytali). Trestné to není, ale pitomé a opovrženíhodné zcela jistě,“ shrnuje Tomáš Feřtek svůj pohled na letošní jednotné přijímačky na střední školy, respektive počínání Cermatu.

Feřtek mimo jiné píše:

Tomáš Feřtek (eduin.cz)
Stejně nepřehlédnutelný je nával absurdit s přijímačkami spojený. Začalo to tím, že Cermat po prvním kole vyhlásil, že testová zadání a správné odpovědi zveřejní až za měsíc (po 12. květnu, tedy od pátku za týden, kdy už to žádného rodiče ani žáka zajímat nebude). Oldřich Botlík z iniciativy Maturitní data – odtajněno ty testy zveřejnil, Cermat vyhrožoval žalobou za porušení autorského práva...

Ministryně školství se týden tvářila, že se jí to jaksi netýká, aby pak (26. dubna) oznámila, že rozhodla-nerozhodla, tedy že testy budou i nadále tajné, ale Cermat připraví speciální webové rozhraní, kam zadáte jméno a rodné číslo dítěte a můžete si stáhnout zadání testu, na jehož konci je i klíč správných řešení. Budou tedy takové tajné-netajné.

Ani tím ale zábava nekončí. Cermat totiž stáhnutelný formulář i klíč správných řešení vybavil popiskou, že je kryt autorskými právy a jakékoli užití obou materiálů bez předchozího explicitního písemného souhlasu Cermatu bude považováno za porušení autorských práv. No, pravda to není, vysvětlením nebudu zdržovat (podrobně si to můžete přečíst ZDE)...


Celý text naleznete zde

21 komentářů:

Josef Soukal řekl(a)...
9. května 2017 v 11:41  

Botlíkovsko-eduinská kampaň vůči centrálním přijímačkám samozřejmě není trestná, ale hlupácká a opovrženíhodná zcela jistě.

Anonymní řekl(a)...
9. května 2017 v 12:05  

proboha, proč hned nazývat kritické myšlení ohledně testování kampaní, a ještě tak urážlivě???

já jsem tedy ráda, že někdo pomáhá formulovat a zveřejňovat pochybnosti, které mám vůči směřování školství, vzdělání na základě testování i já

poste.restante řekl(a)...
9. května 2017 v 12:29  

Konečně jsem pochopil, co to znamená "kritické myšlení".
Je to "myšlení založené na kritice toho, co se mi nelíbí".

Jak jinak si vysvětlit, že jednou jsou slova "pitomý a opovrženíhodný" ukázkou "formulování a zveřejňování pochybností",
zatímco jindy jsou tatáž slova urážlivá.

Když tedy označím názor některého kolegy za pitomý, dopouštím se tak pouze "kritického myšlení".
Ovšem pouze za předpokladu, že kritizuji to, co se kritizovat má.
Konečně začínám ta pravidla korektní diskuse chápat.
Ale trvalo mi to. Holt stárnu.
;-)

Simona CARCY řekl(a)...
9. května 2017 v 12:32  

Nevýhodou demokracie je, že i pitomé názory mají svůj prostor a své (pitomé) příznivce. V tomto směru je osvícený panovník velkou předností. Panovníka máme, škoda mluvit a demokracie je dost pochroumaná. Opovržení hodné jsou ataky takyexpertů na cokoli k tématům, jimž nerozumí, ale vaří rozbředlou recyklovanou politickou kaši.

Josef Soukal řekl(a)...
9. května 2017 v 12:49  

"proboha, proč hned nazývat kritické myšlení ohledně testování kampaní, a ještě tak urážlivě???"
A jak proboha nazvat podobné titulky a kampaně spuštěné právě tehdy, kdy mají VŠICHNI čeští žáci POPRVÉ možnost účastnit se KVALIFIKOVANĚ PŘIPRAVENÝCH zkoušek za SROVNATELNÝCH PODMÍNEK?

Michal Komárek řekl(a)...
9. května 2017 v 13:00  

Možná proto, pane Soukale, že nikoli všichni musí souhlasit s tím, že jsou ty zkoušky "kvalifikovaně připravené". A použití kategorie kampaň ve Vašem druhém příspěvku vypadá docela jako tautologie... Hezký den!

Michal Komárek řekl(a)...
9. května 2017 v 13:05  

poste.restante

Já si sice myslím, že jen provokujete a sám dobře víte, že manipulujete, ale zkusím to:

Formulace, kterou použil Tomáš Feřtek je součástí textu, v němž svoji kritiku zdůvodňuje. Jistě, nemusíte s jeho argumenty souhlasit, nicméně to není nějaká z kontextu vytržená urážka, které tady občas rozhazuje například Anonymní z 21:30. A navíc - ta kritika směřuje na státní instituci a já jsem tu už několikrát deklaroval, že pokud jde o veřejné činitele, včetně novinářů a veřejných institucí, tak myslím může být jazyk ostřejší a drsnější. Samozřejmě také v rámci nějakých mezí. Rozpor tedy pouze uměle vytváříte. hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
9. května 2017 v 13:35  

Prosil bych neotírati se, hezký dne.

Je blogger, který vylepí svá moudra na web veřejně, naschvál, aby ho četlo co nejvíce čtenářů (proč by to jinak dělal), také svým způsobem novinář?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
9. května 2017 v 13:38  

A jinak vítejte mezi experty na školství. Stačí být cenzorem webu o školách a z cenzora je expert. Evoluce on-line!

Expertům HEZKÝ DEN!!!

Josef Soukal řekl(a)...
9. května 2017 v 13:44  

Děkuji za upozornění, pane Komárku. A jen na okraj: Co víte o přijímacích zkouškách na SŠ v minulých letech? Kolik zadání jste viděl?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
9. května 2017 v 13:45  

Čtu pomalu (postarší, pomalejší, C.K. učitel), tak do třetice.

Nerozumím tomu slovu tautologie. Mohl byste mi to objasnit?

HEZKÝ DEN cenzore!!!

Jana Karvaiová řekl(a)...
9. května 2017 v 14:13  

Mě úplně stačí, že v minulosti školy braly i žáky, kteří ze 50 možných bodů dosáhli 6. Takže znalost malé násobilky nebo sesmolení věty rozvité. To však opravdu nejsou dostatečné studijní předpoklady. Nehrajme si na národ, kterému chybí ta levá část gaussovy křivky.

poste.restante řekl(a)...
9. května 2017 v 14:22  

Vedle jak ta jedle, pane Komárku.
Reagoval jsem na text paní Howe, nikoliv na text pana Feřteka.

Zmínka o diskusních pravidlech byla pochopitelně z mé strany jízlivostí. Ovšem existenci dvojího metru jste již sám potvrdil a dávno předtím prokázal svými činy. Nemyslím si tedy, že jde o manipulaci.

Pokud ano, tak je to manipulace orwellovská:
"Padni komu padni, ale někomu padni víc."
Problém není v tom, když někdo kritizuje stát a jeho úředníky.
Problém je, když někdo kritizuje ty, kdo kritizují stát.

Každopádně to zdůvodnění mne zaujalo.
Když tedy napíše Anonymní z 21:30 článek, kde někoho označí za pitomce a svůj názor podloží argumenty, s nimiž sice nebudete souhlasit, tak přesto tento článek zveřejníte?

Simona CARCY řekl(a)...
9. května 2017 v 14:37  

Na které sluníčkové lesní škole vás, pane Komárku, učili, že kopat do státních orgánů se může hezky zostra, ony to musí snést? Lži neználka ve školství Feřteka, obsedantního Botleaka tedy budou vesele šířeny, i když jde o nepravdy. A Howe, TU, Lippmann a Verva mají prostor pro tlachy jak na Náměstí Svobody.

Obdivuji pana Soukala, Doležela, Krtka, paní Adamovou či Anonymního, že mají tu sílu dál kriticky argumentovat tam, kde je to jako by perel házel.

Znechucený Pytlík to vzdal...

Michal Komárek řekl(a)...
9. května 2017 v 14:44  

Simona CARCY

Označovat například to, co píše pan Lippmann (nebo TU, nebo paní Valíková) za tlachy a konfrontovat to s "kritickou argumentací" Anonymního..., to svědčí o tom, že místní diskuse nesledujete. Nebo že jim nerozumíte. Hezký den!

mirek vaněk řekl(a)...
9. května 2017 v 14:55  

Název příspěvku krásně vystihuje jeho obsah. Co k tomu dodat.
Bohužel někteří lidé jsou placeni za tvorbu pamfletů. Učitelé učí.

Tajný Učitel řekl(a)...
9. května 2017 v 15:25  

Carcy nás nemá rád/a jelikož miluje cermat. To přežijem.

Vladimír Stanzel řekl(a)...
9. května 2017 v 15:59  

Slyšte hlas experta a skloňte svá kolena ve zbožném úžasu! Co na tom, že jde o odvar z článků Oldřicha Botlíka, prorok školské apokalypsy, udatný rek bez bázně a hany, ochránce vdov a žáků promluvil, vydal svědectví, obžaloval.
Jak již bylo v diskusi pod články OB uvedeno, stran úlohy s anaforou je situace poněkud odlišná než se psalo. To ovšem T. Feřtekovi nevadí, ač lze úspěšně předpokládat, že články i diskuse četl. Zkrátka OB je guru bohemistiky a metodiky ČJaL, takže jeho názory hravě přebijí nesouhlasnou argumentaci několika praktikujících učitelů a jednoho testologa. Ukázka novinářské objektivity v praxi.
Pojďme se ale ještě letmo podívat na kvalitu novinářské práce v daném článku. Stojí v něm: "Aktualizace: Na stránkách Cermatu se nově objevil volně přístupný archiv všech přijímacích testů (ZDE). Rozhraní, kam musíte zadat jméno a rodné číslo žáka, tu zůstalo, ale tato cesta je výrazně jednodušší. Netroufám si nicméně odhadovat, jestli je zpřístupnění testů faktickým uznáním Cermatu, že pochybil, vstřícným krokem nebo prostě jen příznakem organizačního chaosu. Pro běžného návštěvníka stránek Cermatu je totiž prakticky nemožné tento archiv najít. Žádné viditelná upoutávka na hlavní stránce tu rozhodně není." Kdo se o přijímací zkoušky dlouhodoběji zajímá, ví, že onen nově se objevivší archiv vůbec není nový, že cvičná zadání testů bylo možno stahovat hned, když začalo ověřování přijímacích zkoušek, a po každém roce konání se tam objevilo i zadání ostré. Toto zjištění by vyžadovalo projevit dlouhodobější zájem o problematiku, o níž se píše, případně se zkusit zeptat učitelů z praxe nebo ještě lépe - někoho z Cermatu. Jenže, lidičky, co potom? Kam by zmizela ta hnusná, arogantní, pitomá a opovrženíhodná cermatí hydra? Kde by byla kauza? Kde by byl udatný rytíř?
Dále - na titulní stránce www.cermat.cz je hned první odkaz v levém sloupci nazvaný "Jednotná přijímací zkouška 2017". Když jej rozkliknete, objeví se vám ve stejném sloupci jako čtvrtý odkaz "Testová zadání k procvičení". Po kliknutí na něj se dostanete hned na stránku, v níž jsou tři hypertextové odkazy -
ILUSTRAČNÍ TESTY K JEDNOTNÉ PŘIJÍMACÍ ZKOUŠCE 2017 z 8. února 2017
Ilustrační testy k pokusnému ověřování organizace přijímacího řízení 2015 a 2016
Testy z řádných termínů ověřování organizace přijímacího řízení 2015 a 2016
Všechny tři vás dovednou k systematicky uspořádaným zadáním podle druhu studia a roku konání testů (Testy pro čtyřleté obory vzdělání, Testy pro osmiletá gymnázia, Testy pro šestiletá gymnázia). Stačí pouhá dvě kliknutí. Náš mediální expert tedy prokazuje, že buď neovládá elementární způsob vyhledávání informací, nebo že úmyslně mystifikuje své čtenáře. Obojí je trestuhodné.
Symptomatické je užití z hlediska spisovnosti neexistujícího slova "popiska" - to lze ovšem s přimhouřením obou očí považovat za aktualizaci slovní zásoby příznačnou pro publicistický styl. Horší je však kreativní přístup TF k autorskému zákonu, shrnutý v tezi "Přiznávám rovnou, že tu nesmyslnou popisku porušuji s chutí." Není to poprvé, kdy TF ignoruje zákony, již před pár lety publikoval v jednom svém pamfletickém textu materiál prokazatelně chráněný autorskými právy, aniž by si vyžádal svolení jeho autorek. Do dnešního dne se za to neomluvil. Hle, hlídací pes demokracie, který kašle na zákony a hrdě se k tomu hlásí. Skvělá vizitka. Famózní. Expertní.

krtek řekl(a)...
9. května 2017 v 16:29  

"Carcy nás nemá rád/a jelikož miluje cermat. To přežijem. "

"Označovat například to, co píše pan Lippmann (nebo TU, nebo paní Valíková) za tlachy a konfrontovat to s "kritickou argumentací" Anonymního..., to svědčí o tom, že místní diskuse nesledujete. Nebo že jim nerozumíte. Hezký den!"

Nějak mi to začíná připomínat Saturnina. Díky, pánové.

poste.restante řekl(a)...
9. května 2017 v 17:45  

To mně už poněkolikáté vyvstalo Dobytí severního pólu Čechem Karlem Němcem.
"Pravdu má náčelník!"

Jirka řekl(a)...
9. května 2017 v 23:44  

A na tahu je chrabrý rytíř Feřtek. Pane Stanzele, děkuji, že předkládáte argumenty, po kterých pan Komárek tak prahne.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.