„Česká školní inspekce do tohoto
tematického šetření vstupovala
s poznatkem, že školy nemají
k dispozici jednotnou, ucelenou
a prakticky využitelnou
metodiku, která je potřebná zejména
pro řešení problematických,
nebo dokonce krizových
komunikačních situací.
Ostatně potřebu nějaké metodické
podpory vyjádřily ve většině
samy oslovené základní školy.
Metodickou podporu by si podle ČŠI zasluhovala zejména činnost
školských rad. Důvodem je totiž zejména
zjištění, že jen necelá polovina
ředitelů z dvou set oslovených
škol si myslí, že školská rada je
v případě jejich školy funkčním
orgánem, jenž jim při vlastní řídící
činnosti nějak pomáhá,“ píšou autoři tematické zprávy ČŠI. Publikujeme její závěry.
Pozitivní zjištění
Zvyšující se podíl rodičů s aktivním zájmem o vzdělávání svých dětí a o činnost školy.
Fungující organizace rodičů s vlastní právní subjektivitou a jejich účast na životě škol.
Významný podíl rodičů na odhalování a následném řešení případů šikany.
Pomoc rodičů či jejich sdružení školám v oblasti materiální a finanční a při organizování akcí pořádaných školami.
Nárůst počtu škol uplatňujících větší otevřenost veřejnosti, například i zapojením do certifikace „Rodiče vítáni“.
Negativní zjištění
Velmi často formální a málo funkční školské rady, které uvolňují prostor aktivismu minoritních skupin rodičů.
V téměř 10 % základních škol není upřesněno, jak postupovat v případě podezření na šikanu.
Snaha některých menšinových skupin rodičů ovlivňovat oblasti chodu školy spadající do výlučné kompetence ředitele (např. zajištění personálních podmínek výuky).
Chybějící či nedostatečná metodická podpora pro oblast komunikace školy s partnery.
Nárůst fenoménu stížností rodičů jako důsledku selhání předchozí komunikace, přičemž cca 60 % stížností bývá nedůvodných. 9.3
Doporučení
Metodicky podpořit činnost školských rad, akcentovat jejich úlohu v životě školy a ve vztazích zejména mezi školami, zákonnými zástupci žáků a zřizovatelem.
Poskytnout školám metodickou podporu v oblastech jejich komunikace a spolupráce s vnějšími partnery, např. formou vzorových scénářů na základě ověřené praxe.
Podporovat partnerské vztahy mezi školami, a to i napříč stupni vzdělávání, a mezi škol
Celá Tematická zpráva je ke stažení zde
0 komentářů:
Okomentovat