Evropské dotace jsou velkou příležitostí, jak zlepšit vzdělávací oblast. Například z operačního programu Vzdělávání a konkurenceschopnost se v programovém období 2007–2013 rozdělilo mezi příjemci přes padesát miliard korun. I přesto, že dotace jdou z peněz daňových poplatníků, nemají z nich užitek všichni, ale jen konkrétní příjemci. Ti nejsou nuceni nijak své výstupy zveřejňovat a sdílení výstupů závisí jen na jejich dobré vůli.
Pro mnohé podnikatele může být nízká jazyková vybavenost absolventů a pracovníků překážkou k rozvoji firmy a často i ekonomickému růstu země. Stát proto v minulosti podpořil mnoho aktivit, které mají tyto nedostatky odstranit. “Bohužel nastavení rozdělení evropských dotací umožnilo, že někteří příjemci využili přijetí dotací k vytvoření komerčního produktu, kterých je již na trhu několik. Jen s tím rozdílem, že někteří podnikatelé museli do vývoje investovat pouze vlastní prostředky a někteří byli zvýhodněni prostředky daňových poplatníků,” vysvětluje Tamara Kováčová z EDUin, kde řídí projekt Otevřené vzdělávání.
Ukázkovým příkladem, kdy místo vzdělávání stát zafinancoval pouze komerční aktivity, je projekt Angličtina a němčina pro strojaře firmy Open Agency, která inkasovala od daňových poplatníků 2 458 071 Kč. Podle Kováčové by měly být tyto učebnice zdarma dostupné pracovníkům, studentům i firmám, které by mohly učebnice aktualizovat podle novinek ve strojírenské oblasti. Toto je ale jen jeden příklad z mnoha.
Mnoho vzdělávacích výstupů je nedostupných, dokonce i těch, které zveřejněny být mají. “Pokud stát přispěje na tvorbu vzdělávacích materiálů, měly by být jednoduše dohledatelné a na dva kliky dostupné. Oslovili jsme několik příjemců a získání podkladů trvalo vždy minimálně dva týdny. Dokonce byla často nutná registrace, která musela být schválena,” upřesňuje Tamara Kováčová. Příkladem je např. projekt Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách, kdy příjemce CCA Group získal 11 192 387 Kč.
“Vše, co je podpořeno z veřejných prostředků, by mělo být veřejnosti i firmám dostupné. Jednoduše vyhledatelné a bez registrací, vyplňování formulářů, telefonování či rozesílání emailů. Bohužel tomu tak vždy není a ukazuje se, že i přestože je vzdělávací oblast hluboce podfinancována, nevyužíváme jako společnost veřejné prostředky vynaložené na zlepšení tohoto stavu. Příležitost napravit tuto situaci však můžeme v obdobném stávajícím Operačním programu Výzkum, vývoj a vzdělávání pro roky 2014–2020, ” uzavírá Tamara Kováčová z EDUin.
Přehled všech projektů a výstupu z operačního programu OPVK najdete zde.
Zdroj: Tisková zpráva Aliance pro otevřené vzdělávání
Stát zaplatil dva a půl miliónů korun za učebnice, které nejsou veřejně dostupné
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Stát zaplatil 6 miliard za výukové materiály vytvořené v šablonách, které rovněž nejsou z valné části veřejně dostupné a které jsou navíc z valné části nepoužitelné.
Ono je asi otázka, jestli a proč dotovat soukromým subjektům jejich primární činnost...
Možná ještě prvotnější otázka by ale mohla být, jestli nemáme dostatečně rozvinuté vysoké školství a dost didaktických odborníků na PdF, aby nezvládli vytvořit kvalitní učební materiály pokrývající vše v nějakém "veřejnoprávním" režimu...
Okomentovat