Počítače neboli informatika se na základních školách učí 45 minut týdně v jednom ročníku na prvním a v jednom ročníku na druhém stupni. Žáci se obvykle jen stihnou naučit pracovat ve Wordu, v Excelu či vytvořit prezentaci. To se má brzy změnit. V „nové“ informatice by děti měly porozumět tomu, jak počítače myslí a pracují, aby obstály v budoucím světě, kde počítače ovlivní téměř všechna odvětví. Psát a upravovat text si pak žáci natrénují v rámci českého jazyka, pracovat s excelovými tabulkami budou v matematice. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.
Pravoslav Němeček (repro ČT) |
Změny budou nabíhat postupně, na prvních školách už se mohou projevit během příštího roku. Jejich součástí má být navýšení hodin informatiky, rozhodně jich má být více než dnes. „Naše představa je, aby v každém ročníku byla jedna týdně. Takovou změnu ale bude potřeba vyjednat s garanty ostatních předmětů a také s ministerstvem školství,“ říká Daniela Růžičková z Národního ústavu pro vzdělávání, který má změnu vzdělávacích programů na starosti.
Základní školy zatím o novinkách mnoho nevědí. Obávají se, aby změny nebyly překotné. „Modernizaci jsme sami navrhovali, protože cítíme, že vzdělávací programy jsou zastaralé. Chceme ale, aby jim předcházela analýza a proběhly v nějakém širším kontextu, ne nahodile,“ uvádí viceprezident Asociace ředitelů základních škol Pravoslav Němeček.
Celý text naleznete zde
54 komentářů:
Proč ne Linux?
Proč ne Linux?
1. Protože o IT na školách se obvykle starají učitelé ICT.
2. Protože výuka Linuxu na PF v republice je až na výjimky tristní nebo žádná.
3. Protože učitelé jiných předmětů než ICT se s jiným OS nebo SW prakticky nikdy nesetkali. Pokud už např. oborové didaktiky s nějakou formou ICT počítají, je to obvykle platforma Windows.
Mimochodem, před nějakými 10 lety jsem v jižních Čechách sháněl firmu pro outsourcing školních počítačů na platformě Linux. Nenašel jsem. Smutné. Jak jsem záviděl kolegům v Praze, Brně nebo Plzni technické VŠ se spoustou linuxových klubů, conů, linuxdays atd.
Jsme normální ZŠ, od 5.ročníku máme po 1 hodině informatiky týdně, ve 3. a 4. ročníku máme 1 hodinu za 14 dní, všechno od doby zavedení ŠVP. To si může udělat každá škola.
Jejich součástí má být navýšení hodin informatiky, rozhodně jich má být více než dnes
Jsem pro. Na úkor kterých předmětů?
Komárku můžeš říct, proč to mažeš? Nebyly tam vulgarity (pokud tedy už se nesmí napsat ani slovo "blbost").
Cenzura na druhou. Porušuješ SVOJE VLASTNÍ PRAVIDLA!
Smazal jsem nevěcné urážlivé výkřiky Anonymního z 21:30, jaké občas do diskuse přináší... Anonymní - nepochybuji, že máte strukturovanější názor, proč je to "blbost". Je to pro méně zasvěcené čtenáře škoda, že nejste ochoten se o něj podělit. Hezký den!
TAkže sbohem Komárku. Co tady děláš je hnus.
Česká škola tímto pro mě skončila. Vím, že ti to nevadí, ale mi se uleví.
Psal jsem, že "do určité míry". A není důvod tady tolerovat podobné nevěcné urážlivé výkřiky. Hezký den!
Smazal jsem další výkřik Anonymního, který byl spojením obou předchozích výkřiků a obsahoval navíc větu, na kterou výše reaguji:
"SÁM JSI PSAL, ŽE OSOBY VEŘEJNĚ VYSTUPUJÍCÍ A INSTITUCE NEPOŽÍVAJÍ TOLIKÉ OCHRANY!"
Hezký den!
"Anonymní - nepochybuji, že máte strukturovanější názor, proč je to "blbost". Je to pro méně zasvěcené čtenáře škoda, že nejste ochoten se o něj podělit."
Komunisti, to je jediný, co mě napadá, když čtu takový kecy.
Po rozbředlé a mazací přestřelce, v níž není vítězů, jen poražených, se vracím na začátek a určitě doplňuji Anonymního:
Takže se žáci nenaučí ani česky, ani počítat, ani tabulkový kalkulátor, ani textový editor, neb učitelé matematiky a českého jazyka neměli didaktiku informatiky. Děkujeme.
Já nechci propagovat Linux. Ale proč někteří cpou do škol Word a Excell. Proč do češtiny a do matematiky? Pro matematiku je zajímavější Geogebra. Excel, je k ničemu. Ten je dobrý do účetnictví, Jinak je to nesmysl.
Pane Vaňku, tady bych nesouhlasil. Určitě bych nechtěl omezovat výuku matematiky na Excel, ale ve spoustě oblastí matematiky, je Excel vynikajícím pomocníkem a doplňkem výuky. Ostatně drtivá většina analytiků v něm prakticky denně pracuje a tudíž jde i o praktické znalosti, které studenti téměř jistě využijí.
Nejde zdaleka jen o statistiku a finanční matematiku. Ideální by bylo naučit děti rovnou i základy programování ve VBA. Excel má poněkud omezený interface, který se k některým aplikacím vyloženě nehodí, nemůže se rovnat s moderními programovacími jazyky, jako je třeba Java, ale celou řadu problému Excel efektivně řešit umí. Efektivně zejména z pohledu cena a čas vs. výkon.
Co si spíš myslím, že je blbost, je zavádět do výuky jazyka práci ve Wordu. To snad by bylo efektivnější skočit z okna.
Michale, máš přestávku?
Stojí ti tu práce...
Pane Doležele. Ano umí. Ale nepovažuji za vhodné ho cpát do dětí, když ještě neumí základy matematiky. Napřed žáci musí zvládnout základy matematiky a myšlení a teprve pak má smysl je učit používat nástroje. Nevěřím, že žák. který nezvládá základy matematiky bude schopen Excell použít na patřičné úrovni. A Excellem se to nezlepší. Vadí mi vnucování komerčního produktu do školství.
Příspěvek Petra Pelikána, bohužel jako obvykle u tohoto diskutéra obsahoval pouze nevěcný urážlivý výkřik. tedy jsem ho smazal.
A poznámka pro ty, kdo by snad sledovali tuto diskusi, ale byli spíše náhodnými návštěvníky České školy: Nemáme s Anonymním z 21:30 žádný blízký osobní vztah, tyká a oslovuje jménem, aby provokoval. Možná z nějakého jiného důvodu, který neznám. Nicméně tento typ výkřiků nemažu, protože se týká mě a pro mě tu platí ještě náročnější normy na snášení útoků než pro veřejné činitele :-). Navíc, pokud to není vyloženě sprosté, zavádějící, odporné..., tak nestojí zato, se tím zabývat. Děkuji! hezký den!
Proč byl smazán můj dotaz na pana Doležela?
Tak ještě jednou:
Pane Doležele, tito "studenti" jsou žáky základní školy...
Co je na tomto závadného?
Poznámka pro ty, kdo by snad sledoval diskusi a byl spíše náhodným návštěvníkem tohoto plátku.
Tady se maže, jak se líbí a provozuje se tu těžká cenzura. Viz výše můj smazaný dotaz (nebo přesněji upozornění - bylo to tak nevinné, že jsem si nevytvořil tradiční anticenzorskou zálohu).
Jednání místního cenzora je sprosté, podezřelé a zákeřné. Sprostým podezřelým se tyká.
"pokud to není vyloženě sprosté, zavádějící, odporné"
Tak to by z některých komentářů vašeho oblíbence mnoho nezbylo.
Dotaz na pana Doležela byl smazán omylem, omlouvám se. Hezký den!
Omylem to nebylo. Ty si přečteš, kdo to napsal a jedeš. Co je napsaný, tě cenzore nezajímá.
Není to poprvé.
Pojďme se bavit o textovém editoru v češtině a tabulkovém procesoru v matematice, neboť mají zde pravdu ti, že osnovy, nebo co to dnes vlastně máme, snad standardy nebo co to je, by neměli obsahovat názvy komerčních produktů už z principu.
Že si většinově zvolí stejně nástroje firmy Microsoft, nechme na nich. Jiné otázky už budou v jiných předmětech, například proč nevýtvarničit pár hodin třeba v Photo-paintu, nebo netechničit třeba ve výborném nástroji Sketchup. Proč se třeba laboratorní práce, tedy jejich výstupy nepíší v texťáku? Já se dlouho hodně dlouho ptám naopak, kdy to konečně začne, to používání počítačů ve škole tak, jako se prostě používají v praxi??? V ICT naučit používat, pochopit podstatu, doplnit programováním a pořád to neoddělovat. Každá blbá tabulka v tabulkovém procesoru je už program! No a v ostatních předmětech s nimi prostě a jednoduše začít opravdu pracovat!!!
Dnes je to tak, že v těch pár hodinách děti cokoliv naučíme a oni to hnedka pěkně hezky až na výjimky prostě zapomenou. A učitel matematiky bud s tabulkovýnm procesorem neumí, nebo se jej naučit nechce a nebo prostě řejkne, ýe na to nemá prosto? Co z oho je pravda?
A tak jestli to někdo chce do těch hodin protlačit, jsem pro!!!
Oprava: Omlouvám se za výpadek mozku!
A učitel matematiky buď s tabulkovým procesorem neumí, nebo se jej naučit nechce a nebo prostě řekne, že na to nemá prostor? Co z toho je pravda?
Pokud někomu vadí komerční programy, proč nepoužije open source? LibreOffice poslouží pro výuku skvěle. Logika ovládání je stejná jako u Microsoftu, a pokud žáci v osobním a profesním životě narazí na komerční software, budou si jen navíc užívat servisu, který jim za peníze poskytne výrobce. Navíc pokud se při výuce na open source programech objeví nějaká nedokonalost, je to skvělá příležitost, jak tříbit schopnost řešení problémů, někdy i trpělivost. Žák, který se naučil používat malé šedé buňky, se nelekne ani setkání s Linuxem, základy programování atd. Věřím, že i konzervy ve spíži bude mít uloženy tak, aby nevyhazoval roky staré.
A kdyby pan Komárek odjel na dlouhou dovolenou, byla by i orientace v diskuzi snazší, když dodnes nepřesvědčil vedení Albatrosu o nutnosti investice do softwaru, přestože dle jeho slov návštěvnost raketově roste.
Letos kvůli finanční náročnosti naše škola ruší jednu počítačovou učebnu. I tak zbydou 3. přesto si neumím představit hodinu, kdy u jednoho počítače sedí až tři jedinci. Už teď se často pereme o učebny v normálních časech. Jak se to bude dělat potom - sranda?!?! Do 3 počítačovek chodí 14 tříd na ICT, jazyky a občas i kvůli dalším předmětům.Při rozdělení jazyků a matiky na další grupy to bude mazec.
Počítače jsou nesmírně drahé, sw ještě dražší. Ani nestíháme obnovovat šunty. Přidá někdo děngy?
Záleží na tom, jaký software paní Karvaiová potřebujete a co má na počítačích běžet. Repasovaná PC se dají pořídit poměrně levně, vydrží vcelku dlouho, záruky se dají sehnat od 2 do 3 let, systém je v ceně repasů. Jeden PC cca 3000 Kč (bez monitoru).
A co tak právě dělené hodiny jazyků a matematiky odučit na učebně ICT? Z vlastní zkušenosti vím, že pokud učitel k tomu má chuť a dispozice, jde to.
Adorace Wordu a Excelu pochopitelně není nutná, žáci dnes běžně využívají online nástroje ať už zmíněného MS nebo Googlu (ty jsou zdarma).
To Zdeněk Nutz: Kdysi jsem se snažil o mezipředmětové vztahy právě těmito aktivitami. Referáty do Čj a cizích jazyků v textovém editoru, zápisy z laboratorních cvičení v kombinaci textového editoru a tabulkového kalkulátoru, to samé ekonomika a účetnictví (v té době ještě jednoduché, na podvojné byl speciální program), marketing s prezentačním nástrojem včetně základů počítačové grafiky a fotografování. Výsledek bídný. Krom 2-3 kolegů to pro všechny byla práce navíc a tudíž něco nepoužitelného.
Charlie - to je přesné. Moh bych o tom napsat knihu s několika díly. Počítače učím od roku 1986. Pomini-li PowerPoint, tak vidět jiného kantora pracovat s dětmi (nemyslím testovat) ve svém předmětu na PC je taková malé hezká vesnička pohádková....
Klidně bych i pár kapitol přidal. Co mne ale v poslední době nejvíce přišlo divné nebylo to, že mnozí starší kolegové se počítače báli jak čert kříže (měli na to před penzí nárok), ale především nechuť a také poměrně hluboká neznalost práce s počítačem (ne, sociální sítě do toho nepočítám) i u čerstvých absolventů nebo učitelů s pár lety praxe.
Právě o tom jsem si myslel, že bude kariérní řád. A prostě kdo nebude a nechce tak bude nemít /zlaťáky/. Jenže on je o blbostech.
Kdy zavedeme například povinné ECDL? Situace je ve skutečniosti až na pár vyjímek hodně ubohá. Výmluv je vždycky dost, ale vysvětlete třeba něco učitelce, která Vám řekne: Já si ani neumím představit na co bych v češtině počítač upotřebila. A to sním celkem ještě umí.
A ti se se ho dodnes bojí? Ptá se Vás někdo v práci jestli umíte s počítačem? No neptá, neboť v praxi je to samozřejmost! A ve škole? Nevejde se mě to do osnov, a je vymalováno.
Připomíná mi to víc než 30 let starou hádku mezi příznivci PMDček a IQček. Já jsem pro rozvoj opensource. ZaWidlovaným to ale těžko vysvětlovat. Pohodlí je pohodlí. :)))
A co takhle nějaký dotovaný projekt na digidebizační téma? Počítač je dobrý pomocník, ale na dobře umytou tabuli s krabičkou barevných kříd, na pastelky, podložky a pijáky v orámečkovaných sešitech se, myslím, mnohdy neprávem zapomíná.
:)))
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/aktuality-cst-linkovani-skolnich-sesitu.html
Ale chápejte, že diskuse není o open-source/komerční, není o schopní/neschopní, ale o tom, že pokud se matematice a češtině hodina nepřidá v každém ročníku, tak se jí tímto přesunem hodina ubere!!!
Místo odhadu výsledků budou nesmyslné výsledky. A je úplně jedno, jestli Cabri/Geogebra/... Rýsovat je nutné se naučit v ruce, násobit z hlavy, upravovat výrazy na papíře. Počítač je pomocník, ne cíl!
---
A mazání příspěvků/zkoušení hranic je blbost, Anonymní, prosím, ustupte, druhá strana na to nemá dost vnitřních sil, přitom její pravidla jsou zjevně jednostranná.
Počítač je pomocník, ne cíl! - Vysvětluj to ale digimagorům...
Když mám opravdový problém, vypnu počítač a nasadím nejúčinnější nástroje - čistý list papíru, obyčejnou tužku a pastelky. Když je problém vyřešen, šoupnu to případné do počítače... :)))
Na naší škole s textovým editorem češtináři v hodinách pracují, excel a geogebra v matematice pro nás také není problém.
Já spíš vidím potíž v hlášce, že bude informatika v každém ročníku. Nevím tedy jak na prvním stupni, ale na druhém ňák není moc kde brát. Matikáři a češtináři už přišli o hodiny v rámci tvorby švp, a to na některých školách doslova masově, protože jak jinak nazvat sešup z pěti hodin týdně na čtyři v každém ročníku. Hodiny pak šly většinou na cizí jazyky. Na naukové předměty se také nedá moc sahat, protože výuka např. fyziky jednu hodinu týdně je do nebe volající blbost. Leda, že by se zrušily povinně volitelné předměty, což by zase až taková škoda nebyla.
A další potíž, kdože to bude učit? Vždyť i tu dnes jednu povinnou hodinu učí ledaskdo a ledasjak. Jen aby to nedopadlo tak, že to na dobré polovině škol budou doslova prošustrované hodiny.
Já nemám kam ustupovat Krtku. Napsal dva normální příspěvky a oba mi byly smazány, aniž bych tím něco testoval. Stejně tak mi smazal normální text. Kam mám ustupovat? Leda tedy můžu odejít, dobře. Tak ať si to tu tajný, převezme a píše ty jeho demagogické nesmysly. Komárek ať si vydává co chce a z České školy bude hlásná trouba "aktivistů".
Komárek je neschopný redaktor, za to já nemůžu.
Když jsme zavedli do výuky výtvarné výchovy prvky počítačové grafiky, byli jsme inspekcí po zásluze potrestáni - není v RVP, nemůže se učit. Podobné bych to viděl s výborným Sketchupem. Zato dávat do certifikovaneho testování z matiky úlohu na lomené výrazy s odůvodněním, že nejsou součástí hodnocení, jen se chce zjistit, jak děti lomené výrazy zvládají ... Zdroj ČŠI ...
Taky si vemte že v době, kdy se RVP tvořili nebyl ani Sketchup ani 3D tiskárny.
Přitom by takový či podobný program a k tomu 3D tiskárna měla být dneska ve výuce téměř čehokoliv co šmrncne o techniku běžné vybavení každé školy. A kde to je? Onehdá jsem četl nějakou šablonu do projektu technického vzdělávání, kde jako příklad byl uveden výroba ptačí budky. Takže je to prostě na budku....Tolik je programů. SolidWorks, Cinema, 3D studio, Sketchup, ve kterých by se dalo dělat takových krásných věcí, naučit děti objevovat, spolupracovat, komunikovat, rozvíjet fantazii, nápady.... jenže rejže. Koupíme kladiva a pilky či dokonce srpy.....
A tak nakonec buďme rádi, ze nějaký ten texťák a tabulkáč.....
Já bych ani ty kladiva a pilky nezavrhovala ... .
Ono je totiž určitě trapnější chlap, který neumí zatlouct hřebík, než chlap, který neovládá Sketchup. A asi každá ženská spíš uvítá chlapa, který umí v domácnosti ledacos opravit, než chlapa, který neumí vzít šroubovák do ruky, ale zato zvládá u počítače rozvíjet svou fantazii a nápady.
I když to asi nebude obecně platné (jsou různé ženské a některé se na šroubovák utáhnout nedají), souhlasím s Vámi.
"Počítač je pomocník, ne cíl!" To je to pravé.
Pokud žák tělocviku nechce běhat také mu nepřivezete kolečkové křeslo.
Žáci se naučí na PC učiteli navzdory. Dnes mají chytré telefony, které ti inteligentní používají. Ti blbí to neumí a ani se nesnaží to umět.
Jinak dělené hodiny matematiky a češtiny už 10 let u nás na škole neexistují. Nejsou peníze.
Jakékoli nátlakové akce ve školství jsou špatné. Většinou je to důsledek podnikatelských lobby, které na tom chtějí něco trhnout.
Měly by být ujasněny výstupy a ať si škola dosáhne výstupů metodami jakými chce. Pokud žák splní výstupy, nechť má právo studovat jaký typ školy chce, který výstupům odpovídá.
Inženýr, který nezvládá trojčlenku je stejně nebezpečný, jako lékař, který si plete levou a pravou stranu.
Současné katalogy i RVP jsou příliš obecné a nepoužitelné.
Žáci se naučí na PC učiteli navzdory.
Za PC ale mohu dosadit jakýkoli předmět a jsem kde? Jsem u svobodné školy. To ale asi není naším cílem, nebo ne všech.
Otázka tedy zní jinak. Mohou se naučit SMYSLUPLNĚ počítač používat jako efektivní pracovní nástroj? A tady si dovolím nesouhlasit. Je totiž mnoho mezioborových vazeb (namátkou grafika, typografie, statistické metody, strojírenská technologie, ...), které sami o sobě jsou komplikované a vyžadují samostatné studium. Učitel by žákům tedy měl adekvátně jejich věku některé věci formou příkladů vysvětlit a ukázat. Bez toho se PC za efektivní pracovní nástroj považovat nedá.
Pozn. Znám personalistu (PC samouka), který každou smlouvu přepisuje a tiskne, tj. v PC má jen vzor v elektronické podobě, výsledné smlouvy nikoli. O typografické kvalitě dílka ani nemluvě. Je toto efektivní?
A co je cíl - mít elektronickou kancelář nebo mít přehled ve smlouvách?
Co když je cílem obojí. Moje otázka ale zněla, zda je to efektivní? A pokud využívání PC nepřináší úsporu času, pak efektivní není.
Jako dlouholetý učitel IT na různých stupních škol jsem jednoznačně pro rozšíření využítí běžných aplikací v rámci ostatních předmětů - např. Powerpointu pro tvorbu referátů do biologie, zeměpisu, dějepisu apod. Pokud se studenti učí jen aplikaci v IVT, pak většinou nechápou smysl, když uvidí, že je to k něčemu dobré, snad je to více přítáhne k tomu, aby PC nepoužívali jen pro hraní her, komunikaci na sociálních sítích, stahování hudby a filmů (často nelegálních) apod.
Jako dlouholetý učitel IT na základní škole bych se ohradil proti užití "např. Powerpointu". Myslím, že by stačil jakýkoliv prezentační software. Pokud se žáci učí užívat jen Powerpoint, mohli by nabýt dojmu, že je to jediná možnost, jak smysluplně prezentovat.
Souhlasím, mohou klidně používat i jiný prezentační software, třeba Prezi nebo Impress, to je jedno, ale jde o to, aby se naučili používat počítač ke smysluplnější činnosti než je hraní her nebo posílání vzkazů přes sociální sítě...
Okomentovat