„Už jsme v listě zmínili, že iniciativa Maturitní data – odtajněno požádala organizátora jednotných maturit Cermat o anonymizovaná data z loňského ročníku a teď nabízí spolu se společností EDUIn některé zajímavé závěry, které z nich lze vyčíst. Zjistila například, že v didaktickém testu z českého jazyka byli studenti zdaleka nejméně úspěšní v úloze, která po nich chtěla identifikaci přísudku jmenného se sponou,“ píše Radka Kvačková v Lidových novinách.
Kvačková pokračuje:
Radka Kvačková (repro ČT) |
Neměl by někdo spočítat, kolik peněz ze státního rozpočtu, a tedy z kapes nás všech, se vyhazuje ve školství bez skutečného efektu, třeba jen proto, aby se to jednotně testovalo?
Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin
28 komentářů:
Paní Kvačková léta píše o něčem, čemu většinou vůbec nerozumí, jako většina novinářů píšících o školství. Škody, které tak napáchala, nelze finančně vyčíslit, ale nebudou malé.
Ano, z jedné otázky se utvoří závěr - dobrá novinářská práce.
Počkejte, až to senzor bude chtít dokázat, pane Soukale.
Ano. školství rozumí pouze pan Soukal a ten, k naší smůle, do novin, aby zachránil svátost vzdělaní, nepíše.
Nemělby někdo spočítat...? Měl. Kolik ta opičárna stojí?
On by pan Soukal třeba i psal, ale o JISTÉ NÁZORY A HLAVNĚ ARGUMENTY média většinou nestojí. Koneckonců i zdejší usměrňovač má potřebu z nich vybírat ty, které považuje za přípustné.
Souhlasím s panem Soukalem. Bohužel je málo novinářů, kteří si o problematice opravdu něco zjistí. Ono to chce čas a když je člověk placen za slovo, málokdo si to může dovolit.
Bohužel dnes je i mnoho odborníků na školství, kteří se k problematice vyjadřují, aniž si zjistili jak vypadá realita.
Pane Soukale, několikrát jsem Vás žádal o příspěvek do ankety nebo samostatný text. Kromě jednoho velmi krátkého příspěvku do ankety, bez odezvy. Tak, prosím nenaznačujte, že Vás Česká škola nějak odmítá. Děkuji! hezký den!
Paní Kvačková, politicky angažovaná matka podobné dcery sleduje jen politické zájmy a teď se jí to hodí do krámu. Na jednotném testování totiž vidí riziko jednotnosti. A navíc by ráda určovala, na co se testující dětí může nebo nemůže ptát. A to se nejlíp schová za mediálně vděčný dotaz na náklady. Smutné, když problematice nechce porozumět.
Přísudek jmenný se sponou neznají. Je potřeba ho víc probírat. Častěji a všude a víc. Za peníze z daní. Pak budou generace skutečně vzdělané.
Tajný, protože výuce češtiny nerozumíte, plácáte nesmysly. Přísudek slovesně jmenný, resp. ve školské praxi označovaný jako jmenný se sponou, je triviální učivo vyššího stupně ZŠ. Není vůbec třeba jej speciálně procvičovat. A protože s jeho výstavbou jsou spjaty jisté sémantické odstíny, maturanti by jej měli znát a hlavně s ním umět funkčně pracovat (sedmý pád jména x první => přechodnost x trvalost, resp. záliba x profese), a to pomíjím nutnost rozlišovat mezi jmenným tvarem přídavného jména, které bývá součástí přísudku slovesně jmenného, a příčestím trpným, které tvoří přísudek slovesný (+ samotný rozdíl "byl nesený x byl nesen"), což dělává problémy - to už jsme ale v oblasti morfosyntaxe.
Mizerné znalosti u maturit lze vysvětlit dvěma způsoby - na mnoha školách stále převažje výuka literatury, resp. literárních dějin nad složkou jazykovou a komunikační; - roste duševní lenost žáků. Tipuju si souběh obou. Od známých učících na VŠ vím, že pociťují jako alarmující, kolik studentů není ochotno na sobě pracovat, připravovat se, růst - spokojí se s prolézáním za E. Nůžky mezi elitou a průměrem se tak rozevírají čím dál tím víc.
Opičárnou myslíte školu, maturitu, společnou část maturity, jednotné přijímací zkoušky? Akci, instituci, lidi?
Pane Komárku, to je přesně ta hrana - Anonymnímu podobný příspěvek smažete, TU ne. Pak se nedivte, že se divíme.
Paní Kvačková novou maturitu, včetně didaktických testů, několik let naopak hájila. Určitě zrovna ji nelze obviňovat z neznalosti problému.
Novináři s jazykem pracují denně. Možná dělají chyby - ale kde berou někteří učitelé češtiny jistotu, že oni znají jazyk nejlépe? Pochopení větné skladby je důležité - ale celý systém je zatížen tolika pojmy, které se navíc stále množí - proč? Novináři mají právo se na to ptát.
Po přečtení textu paní Kvačkové jsem se musel štípnout, abych se přesvědčil, že se mi to nezdá. Novinářka (!) nechápe, k čemu je větný rozbor. Ona vůbec neví, že poznat základní skladebnou dvojici je to nejpodstatnější z celého větného rozboru. A na závěr opět ten ubohý argument, že to člověku k ničemu není. Rovnou mohla napsat, že je zbytečné chodit na vyšší stupeň základky, o střední škole ani nemluvím. K čemu je např. diskriminant, k čemu celý dějepis a zeměpis, biologie... Nic z toho přeci člověk nepotřebuje. Hlavně ale nepotřebuje číst články v LN.
Češtinářka (!) Valíková tvrdí, že se stále množí pojmy ve větné skladbě. Tak to už vůbec nechápu. Je mi z toho zle.
Opičárnou míním státní maturity a státní přijímací zkoušky. Pane Komárku, pokud to krtka uráží, klidně to smažte ať má klidné spaní.
Pane Krtku, otevřete si učebnici pana Kostečky, ČJL pro gymnázia 3, a nalistujte skladbu. Bude Vám ještě hůře...
Tlumočníku, rád bych Vás upozornil, že takové texty jako Váš mi cenzor vesele maže, takže bych Vás mohl upozornit, abyste přestal vulgárně napadat paní Kvačkovou... Nebo Vás cenzor smázne.
Já to připomínám, abyste byl příště v obraze, za co se posílá na novinky...
:-)))
A jen okraj, souhlasím s Vámi.
oprava:
A jen NA okraj...
Děkuji TU, to mne neuráží, jen dodávám, že jde o Váš subjektivní a ničím nepodložený názor, na který máte právo. Spím dobře, děkuji za optání.
Paní Valíková, proč bych si měl shánět učebnici a otevírat a proč by mi bylo ještě hůř? Pana Kostečku jsem zažil na suplovaných hodinách na gymnáziu, když on začínal učit. Už tehdy jsme ho považovali za dobrého učitele. Mimochodem - nepsal jsem, že mi je špatně, jen jsem se podivoval, jak málo stačí paní Kvačkové k utvoření závěru. A jak to málo dokáže "prodat" čtenářům.
Pane Komárku, o tom, co se snažíte ze stránek eliminovat, jsem psal jinde. Hlavně že tu je místo na Tajného opičárny.
Pane krtku, mluvili jsme o pojmech a jejich množení. Vám je špatně z našich názorů - nabízím Vám učebnici, s kterou pracujeme. Mnohým z nás je špatně z přemíry pojmů.
No, to je od Vás hezké, pane Soukale, že reagujete někde jinde... Děkuji! hezký den!
Ale to šlo o starší příspěvky a starší komentáře.
No, nemohla by se Kvačková vyjadřovat trochu umírněněji? Předpokládám, že myslí asi ten hloupý zlý Cermat; výběrová šetření ČŠI a ta PISA dokládající nespokojenost žáků se školou budou určitě OK... Část peněz na státní maturity je možná využita ne úplně efektivně (tipuju tak 5 milionů z těch 160...), ale ten titulek naznačuje, že každá koruna vydaná na centrální testování je vyhozená.
Kolik penez se třeba vyhodí za špatně vybrané studenty VŠ, kteří školu nedokončí? (kuodivu se mi podařil i příklad, který se státní maturitou přímo souvisí...)
Kolik třeba stála kampaň "Pomáháme pomáhat, léčit a tápat"?
Před časem tady redakce pořádala přednášku, jak je v diskuzích škodlivé, když někoho nálepkujeme. Je to prý nedostatek kritického myšlení. Asi to neplatí pro bez souhlasu citovaného oblíbence pana Komárka, který tady může státem realizované správní procesy nálepkovat jako opičárnu. Toho Komárek nemaže. Opičák k opičákovi sedá.
Však se také Tajný cítí pevný v kramflecích. Proč mi to tolik připomíná to, co pozoruji při každé hodině v páté třídě. Kluci si navzájem dodávají odvahy. Jak je průšvih, jeden druhého najednou neznají a hlásí.
Pane krtku, popletla jsem si Vás s panem Tlumočníkem, omlouvám se. Tomu se dělalo špatně. Nějak my některé příspěvky splývají.. :)
Nevím proč, ale nějak MY ta omluva nesedí ;-)
Nějak nám splývají... to je pěkná hrubka, děkuji. :)
Okomentovat