Zavedení povinné maturity z matematiky, které má nastat v roce 2021, bude podle České středoškolské unie (ČSU), která zastupuje studenty středních škol, pro část maturantů devastující. Studenti se obávají, že propadlíků tím výrazně přibude. Změně by podle nich měla předcházet revoluce ve výuce obávaného předmětu, která však podle nich potrvá mnohem déle než čtyři roky. O tiskové konferenci ČSU informuje server iDNES.cz.
Lenka Štěpánová (twitter.com) |
S tím souhlasí ředitel Smíchovské střední průmyslové školy Radko Sáblík. „Je potřeba změnit styl výuky. Matematika by měla naučit studenty dovednostem, které budou potřebovat v životě. A to je schopnost analýzy a logického myšlení. Současný styl výuky matematiky toto nezahrnuje,“ řekl Sáblík s tím, že myšlenku povinné maturity z matematiky obecně podporuje.
Celý text naleznete zde
9 komentářů:
Na iDnes se dále vyjadřuje k věci O.Botlík:"V češtině je dle něj nutné v první řadě rozvíjet schopnosti žáků komunikovat, v matematice pak využívat matematické prostředky a matematické uvažování k porozumění světu lidí a přírody."
Takže dobře vyučovaná matematika (podle Botlíka) by měla vlastně nahradit základy psychologie, politologie, biologie a kdovíčehoještě.
Kdysi dávno kolega mého otce studoval VUML. Složil úspěšně zkoušky, přišel druhý den do práce o oslovil kolegy: "Tak teď mi, hoši, můžete položit jakoukoliv otázku. Teď znám správnou odpověď na cokoliv."
"Změně by podle nich měla předcházet revoluce ve výuce obávaného předmětu,"
A jakpak by si ta děťátka tu revoluci představovala?
Já bych si ji třeba představovala tak, že:
1) Studenti budou chodit do školy a přestanou si myslet, že maturitní obor se dá studovat vyloženě dálkově. Se současnými 30 % absencí se totiž s matematikou poperou jen obtížně. To se dá možná zvládat u humanitních předmětů u matematiky rozhodně ne.
2) Studenti budou v hodinách matematiky aktivně pracovat, a ne že budou bezmyšlenkovitě opisovat z tabule, jak to většina z nich činí (a přiznejme si, že někteří už jsou líní i opisovat).
Ale mám obavy, že moje představy se s představami studentů rozchází.
3) se učit
Na und? Znásobení odpadlíků je přeci od počátku jejím cílem.
Výuka nepřipravuje studenty k tomu, aby testem prošli,“ řekla Štěpánová.
S tím souhlasí ředitel Smíchovské střední průmyslové školy Radko Sáblík. „Je potřeba změnit styl výuky. Matematika by měla naučit studenty dovednostem, které budou potřebovat v životě. A to je schopnost analýzy a logického myšlení. Současný styl výuky matematiky toto nezahrnuje,“
Já teda nevím, ale není to náhodou v rozporu? Chápu, že školství rozumí každý, protože chodil do školy. Ale jak vidět je tu spousta znalců matematického vzdělávání. Navíc mají problémy s logikou. Podle nich asi analýzu a logické myšlení získávají žáci v tělocviku. V matematice asi sedí na koberečku a poslouchají muziku a čekají až je osvítí matematický duch svatý. Asi to tak na některých školách funguje. Měli by si otevřít RVP a přečíst si, co se v matematice má dělat.
Pokud autor nechce zesměšňovat citované, jsou takové články novinářské dno.
Ale v podstatě má pan ředitel pravdu. Chce to méně procvičování rutiny a více různých typů příkladů. Jenom se, prosím, nezlobte, že bude propadat více dětí, které vyžadují rutinu a preferují nácvyk před přemýšlením.
Ideální by bylo, kdyby ta matematická revoluce byla revolucí permanentní.
Ale líbí se mi, jak středoškoláci prosazujou výuku, která zajistí projití testy... Co na to jejich loutkáři? Co pochopení světa?
Jistěže, když dojde k zpětinásobení počtu maturantů, asi se znásobí počet neúspěšných. Možná 2x, možná 1.2x... Dík dlouhému biči a přestihu to bude možná jen 0.8x, to je taky násobek. Podíl neúspěšných ale klesne. Vsadím flašku slivovice, že podíll neúspěšných v prvním roce bude méně než poloviční oproti neúspěšnosti v Ma z let 2014-2016...
Asi by bylo lepší zajímat se, co způsobí zavedení povinné maturity z cizího jazyka a jestli by tam to nestálo za nějakou revoluci. Nebo aspoň za zajištění spojité úrovně výuky jednoho jazyka po těch 10 let ddo maturity...
Ale líbí se mi, jak středoškoláci prosazujou výuku, která zajistí projití testy
Mají snad na výběr? Papaláši nastaví kluzkou žerď a pak se diví, že žáci prosazují "výuku", která překonání žerdi zajistí. Co je na tom divného. Pochopení je až na posledním místě.
Chcete říci, že externí motivace u studentů přebije motivaci vnitřní? Jak je toto možné? Neodporuje to nějakým těm vašim závěrům koncilů, či svatému Písmu?
Cílem povinné maturity z matematiky není znásobit počet odpadlíků. K tomuto cíli není zavedení povinné maturity z matematiky ani podmínkou nutnou, ani postačující. Cílem je, aby každý student vysoké školy měl za sebou studium základů exaktního myšlení s ověřením jeho schopnosti aplikovat to, co se naučil. Vy jste, tajnej, krásnou ukázkou toho, proč je to důležité.
Okomentovat