Vážené učitelky, vážení učitelé, přátelé, oslovuji Vás v závěru svého působení jako ministryně školství, mládeže a tělovýchovy. Mám na srdci dvě věci.
První je poděkování.
Kateřina Valachová (msmt.cz) |
Věřím, že nemáte pochybnosti ani o tom, že s finančním ohodnocením učitelů i nepedagogů jsem se snažila dělat všechno, co bylo v mých silách. Má vize byla od počátku jednoduchá i složitá zároveň: potřebujeme silný rozpočet, změny financování regionálního školství a kariérní řád učitelů. Jednoduché je to potud, že takové principy vyznává skoro každý stát. Složité je hledat kompromisy a společnou cestu. Na ministerstvu i ve své další případné politické kariéře budu vždy myslet na to, že Vaše práce je náročná a cenná – a že si zaslouží odpovídající ocenění nejen společenské, ale i finanční. Návrh rozpočtu na příští rok, jak ho předložil předchozí ministr financí Andrej Babiš, není ke školství dostatečně vstřícný a já osobně s ním rozhodně nemohu souhlasit. Znamená zásadní krok zpět od toho, co bylo hlavní ideou posledních let, totiž od postavení školství jako klíčové priority státu. Dala jsem to jednoznačně najevo a předpokládám, že vedení resortu školství na tento návrh nepřistoupí a udělá vše pro to, aby byl odpovídajícím způsobem upraven.
Druhá věc, kterou chci zmínit, je kariérní řád. Jsem pevně přesvědčena o tom, že novelizace školského zákona, která tento systém zavádí, je správná. Kariérní řád získal podporu v podstatě všech relevantních organizací v oblasti školství – mimo jiné Asociace ředitelů základních škol či Českomoravského odborového svazu pracovníků školství. Tyto a další organizace v posledních dvou letech velmi aktivně spolupracovaly při přípravě kariérního řádu. Neříkám, že jsme mohli splnit všechny požadavky, které se objevily, a neříkám, že všichni byli ve svých námětech vyslyšeni. Výsledný text, který nyní projednává Senát Parlamentu České republiky, je ale chápán jako přijatelný a dobrý kompromis. Asi jste zaregistrovali, že především v posledních týdnech se objevilo volání po zamítnutí kariérního řádu. Jedním z argumentů odpůrců je, že byl nedostatečně projednán s učiteli, že s učiteli jednalo ministerstvo způsobem „o nás bez nás“. To musím jednoznačně odmítnout. Kariérní řád byl projednáván se všemi stavovskými a odbornými organizacemi, které byly v době jeho vzniku relevantní. Proto mohu vést diskusi o tom, zda by například výše příplatku neměla být místo 1500 korun raději 3000 korun (a pokud by se jednalo o odměny učitelům, tak bych samozřejmě byla vždy pro vyšší sumu), ale odmítám to, že jsme kariérní řád připravovali někomu „za zády“. Celé dva roky jsem byla s Vámi na školách, na veřejných setkáních i na konferencích a věřím, že jsem se shodla s řadou z Vás, že jde o prospěšnou věc.
Osobně doufám, že kariérní řád bude v Senátu schválen a že ho prezident republiky podepíše. Děkuji Vám, že jsme to společně zvládli. I když jistě mají někteří z Vás pochybnosti, kariérní řád byl připraven s nejlepšími úmysly a já jsem přesvědčena, že v následujících letech prokáže svůj význam a smysl.
Vážené učitelky, vážení učitelé, pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci českého školství, bylo mi skutečně velkou ctí s Vámi spolupracovat. Boj o rozpočet na příští rok považuji za extrémně důležitý. Ale politika někdy přináší chvíle, kdy je nutné převzít politickou odpovědnost i za události, které člověk nezavinil a dokonce ani nemohl ovlivnit. Neberte, prosím, můj odchod z funkce jako útěk od Vás nebo vzdání se kroků ve vzdělávání, které jsme si slíbili. Učinila jsem vše pro to, aby jejich dokončení nestálo nic v cestě.
Přeji každému z Vás pevné zdraví, klidné zázemí rodiny, pracovní úspěch a radost ze společné práce ve školách. A především lásku, obdiv a respekt dětí, které učíte vše, co je třeba, co je dobře znát, dobře dělat a dobře říci.
Vaše
Kateřina Valachová
Zdroj: Tisková zpráva MŠMT
4 komentářů:
KŘ je paskvil a nezachrání to ani pěkné řečičky. Hromada předvolebních slibů a skutek utek a to hodně daleko. Uspěchaný, horkou jehlou šitý a za mnoho peněz daňových poplatníků z EU stvořený "pohrobek". Doufám jen, že tento kariérní zmetek neprojde.
Zaštiťovat se organizacemi, které zastupují jen zlomek učitelů, navíc obrázek o tom, jak si MŠMT od nich nechává připomínkovat i např. KŘ tu proběhl nedávno, tak tomu se mezi slušnými lidmi říká chucpe. Místo aby se MŠMT, navíc v čele s právničkou, zasadilo o zákon o Pedagogické komoře, protlačuje místo toho zuby nehty zákony a nařízení, které s praxí nemají nic společného, inkluzí po česku počínaje a Kariéristickým neřádem konče.
ad 31. května 2017 11:25:
Nepravdy vyslovené paní ministryní nepovažuji za "pěkné řečičky". Její vyjádření považuji za do značné míry neadekvátně sebechvalný a přitom alibistický projev mimistryně, která, myslím, dost očividně (objektivně) nedostála svému ministerskému slibu, svým povinnostem a odpovědnosti. Se zbytkem názoru FM musím proto, bohužel, souhlasit.
J.Týř.
No hezký dopis. Připravoval to jistě profesionál.
Kdyby opravdu chtěl vyšší úředník naslouchat učitelům o ministru nemluvě, má v dnešní době informačních technologií spoustu možností.
Bohužel nahoře je to stálá parta tzv. zástupců učitelských organizací z nichž mnohé nemají ani tradici, ani známý počet členů. No a ti radí a politici si někdy nechají poradit. A do toho se cpou média a neziskovky a jiní chytrolíni.
I k pedagogické komoře jsem skeptický, ale snad bude konkurovat neschopným odborům. Neboť házet všechny učitele do jednoho pytle nelze. To jde jen z obecného odborového hlediska. Po odborné stránce je třeba rozlišovat. Podle stupňů a typu škol, podle aprobací i funkce a činností.
Za první republiky existovaly funkce ministerského rady. Nebylo by to někdy lepší, kdyby zde byl odborník za určitou oblast, který by nesl svou kůži a jméno na trh a byl za to zodpovědný?
Paní ministryně, sliby byly velké, plnění ne úplně dostatečné. Jako pozitiva vnímám peníze do školství a konečně další kontrolní mechanizmy vzdělávání - povinné přijímačky a povinná maturita z matematiky. Ale to se mi zdá poněkud málo. Vše ostatní vnímám jako učitel negativně. Legislativní smršť, inkluze, kariérní řád přináší do škol víc negativ než pozitiv. Změna financování škol je nejasná a tedy vzbuzuje velké obavy.
Přeji také hodně úspěchů a klidu v další činnosti.
A jeden učitelský poznatek, poznaná nutnost práce s žáky(lidmi), na závěr. V jednoduchosti je krása.
Zdá se, že český úředník a právník (zvláště poslanec) si libuje v mlžení a komplikování jednoduchých věcí. To pomáhá byznysu, ale ne funkčnosti systému.
Okomentovat