Stát podle místopředsedy vlády Pavla Bělobrádka nemůže připouštět situaci, kdy české školy chrlí absolventy, které na trhu práce nikdo nechce. Pro motivaci budoucích zaměstnanců je důležité, aby viděli perspektivu a podle ní se orientovali. Je také nutné udělat reformu středního školství. Předimenzovaná jsou podle Bělobrádka víceletá gymnázia. Vicepremiér to řekl na Setkání lídrů českého exportu 2017. Informuje ČTK.
Pavel Bělobrádek (vlada.cz) |
„Zatím je to spíš tak, že si každý studuje, co ho baví, a často nemyslí na to, co ho bude dobře živit,“ řekl Bělobrádek. Podle něj je evidentní, že v Česku máme problém v oblasti školství a vzdělávání, který se potom promítá na trhu práce.
Podle generálního ředitele Cooper-Standard Automotive ČR Jana Baraka je stav českého školství katastrofální, většina škol je špatně dimenzovaná. „Nabídka vzdělávání umožňuje dětem unikat k pseudovzdělání, které později devalvuje. Potřebujeme ty děti, jejichž intelektuální potenciál nemá na to, aby dělaly tyhle školy (gymnázia), dostat tam, kam patří, totiž do odborného (učňovského) vzdělávání,“ dodal Barak.
Budoucí vláda by podle něj měla „vymést gymnázia“ a dát podporu technickým školám.
Celý text naleznete zde
25 komentářů:
No právě...
Hezké, že to před volbami objevil. Ale jak to realizovat?
Optimalizovat gymnázia, to mu politicky nepomůže.
Ono JE nejlepší studovat a dělat to, co člověka "baví". Uvažuje-li o student čistě pragmaticky, snadno se dostane do situace kdy studuje a posléze dělá to, co ho nebaví aby, měl co jíst. Obvykle to nedopadne dobře.
Opravdu nebuďte naivní TU.Kolik lidí znáte, kteří dělají to,co je baví. Já moc ne. Většinou pracují pro obživu.
Titulek by spíš měl znít: Každý u nás může lhát, jak se mu zlíbí. Šéf Brano Group tvrdí, že v Německu je povoleno, aby na víceletá gymnázia (jiná tam nemají) nastoupilo max 5% dětí. Přitom jich tam je (konkrétně v Dolním Sasku, kde máme partnerské gymnázium) minimálně 30%. Tamní ředitel nám sdělil, že se toto číslo každým rokem zvyšuje, nyní se prý blíží čtyřiceti procentům. Na gymnázium neexistují přijímačky, musí přijmout každého uchazeče. Nevšiml jsem si však, že by to tomu Německu nějak hospodářsky ubližovalo. Zřejmě tam nemají tak osvícené politiky, jakými je pan Bělobrádek, který chce "vymést" gymnázia a dostat nás tak definitivně do role montovny pro západní Evropu.
"Na gymnázium neexistují přijímačky, musí přijmout každého uchazeče. "
Nejsem znalec poměrů německého školství, ale nejspíše to nebude celá pravda.
Většinu těch, kteří se mnou pracují, práce baví. Říkám žákům, přijdi na to v čem si dobrý dělej/studuj to a buď v tom tak dobrý, že ti za to lidi budou platit.
Anonymní z 21:30
Opravdu nejste, protože to je celá pravda.
Tlumočníku, zeptejte se Doležela, ten Vám vysvětlí, že svátost vzdělání je potřeba střežit před plebsem a procento vzdělaných lidí neznamená vůbec nic. Alespoň v kotlince ne. Zde by jich mělo být co nejméně, aby to vzdělání nebylo poskvrněno. I předseda průmyslové lobby tak pravil.
Tlumočníku, nezáleží na průměru známek?
Ví každý přijatý, že bude maturovat z matematiky?
Ví ostatní, že je to prakticky jediná instituce, kde se (pravděpodobně - opravdu nejsem specialista na NŠ) dá udělat maturita?
Ono vytrhnout z kontextu info, že "berou bez přijímaček každého", není košer. Systém NŠ je JINÝ než náš.
Kdyby se postupovalo u nás stejně, to by bylo kvikotu...
Anonymní, nic jsem z kontextu nevytrhnul. Na gymnázium se v Dolním Sasku (ale i jinde v Německu) odchází po čtvrté třídě ZŠ a MUSÍ vzít každého, kdo se přihlásí. S průměrem známek to nemá nic společného. A máte pravdu v tom, že (až na pár výjimek) se dá maturita složit pouze na gymnáziu.
Zájem o gymnázia v Německu stoupá hlavně proto, že si lidé uvědomují důležitost všeobecného vzdělání. Ten, kdo má široký rozhled, se snáze naučí něco nového, a hlavně se nedá snadno zmanipulovat. To je ten hlavní důvod, proč pan Bělobrádek a jiní politici tak brojí proti gymnáziím, tj. proti všeobecnému vzdělání.
zajímavý článek: "Věřím, že smyslem vzdělání není příprava na další zbytečné zaměstnání, ale na dobře prožitý život." Rutger Bregman, autor, novinář, odkaz zde
https://www.weforum.org/agenda/2017/04/why-its-time-to-rethink-the-meaning-of-work?utm_content=bufferd1051&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
V tom s vámi paní Howe souhlasím.
A já se domnívám, že hezký a smysluplný život může zažít i truhlář či zahradník. Bez maturity. Ale má rád svou práci.Není to o mermomocném dosažení nějakého listu papíru co nejvyšší úrovně. Je to o tom, že něco chci dělat a stačí mi třeba jen učňák. Jenže to se dnes moc nenosí. Bohužel pro všechny ty budou zahradníky a truhláře. Rodiče je raději cpou na maturitní obory, protože ten papír je "lepší".
No jo. Takže Německo také směřuje do pekel. Pozná to za pár let. Jenže zatím to tam vytrhnou přistěhovalci z východu a také naši řemeslníci.
Idealistů je všude plno. Radši budou lhát dětem, že budou dělat co je baví a nemusí řešit obživu. To by možná byl dobrý námět na sociologický průzkum. Zjistit na vzorku populace, kolik procent a s jakým vzděláním a IQ se živí tím, co je baví.
Já bych neměl nic proti tomu, živit se tím, co koho baví, kdyby velkou část dnešní mládeže něco bavilo. Jenže je nic nebaví a podle toho to bude vypadat.
Nebo baví, ale Facebookem, "youtuberováním" a hraním her se většina neuživí...
Umíš malovat? Patlání tě neuživí, musíš na zubaře. Tam to sype hošánku.
umírající, čeho nejvíce litují.
1: kéž bych žil svůj život podle sebe a ne podle představ ostatních
http://www.businessinsider.com/5-things-people-regret-on-their-deathbed-2013-12
Pozdě bycha honiti.
Jasně. Ať se každý živí tím, co ho baví. Ale pak zrušme sociální dávky, podporu v nezaměstnanosti a všechny veřejné fondy, či fondy tvořené z veřejných peněz, které jsou jen jinou formou přerozdělování. Když volnost, tak také zodpovědnost za svá rozhodnutí.
„Zatím je to spíš tak, že si každý studuje, co ho baví, a často nemyslí na to, co ho bude dobře živit,“ řekl Bělobrádek.
Bělobrádek se hluboce mýlí, mezi vysokoškoláky je dobrá čtvrtina lidí, která nestuduje vůbec, ale jen na výšce přežívá. A dále je mezi vysokoškoláky dobrá další čtvrtina lidí, kteří nestudují to, co je baví, ale to, na co mají. Nebo si snad nešťastník Bělobrádek opravdu myslí, že kdybychom studenty přemnožených a mnohdy až absurdních humanitních oborů nahlanali na obory přírodovědné a technické, že by je zvládli? Myslí si, že kdyby se neotvíraly učitelské aprobace s občankou výchovou či výchovou ke zdraví, že by na oborech s matematikou bylo narváno?
Cha, cha, cha, ...
Och jejejej, paní Adamová, ne že bych s Vámi nesouhlasil, ale tipuji, že je jen otázkou (krátkého) času, než si někdo všimne, že jste se právě ošklivě navezla do studujících občanky a výchovy ke zdraví :-).
Souhlasím s p. Adamovou, měli jsme ve škole žádost o přijetí od studentky výchovy ke zdraví a technické výchovy - rád bych věděl, jaký si představuje svůj úvazek...
Smutným faktem, který neunikl pozornosti je, že je to často pedfakulta, která poskytuje útočiště těm "kteří nestudují to, co je baví, ale to, na co mají".
Okomentovat