„Měla to být mimořádná příležitost pro mimořádně nadané děti. Ta myšlenka bohužel totálně zdevalvovala. Víceletá gymnázia se utrhla ze řetězu a stala se tuctovou záležitostí pro „tuctové“ děti. To má neuvěřitelně negativní dopady,“ říká ředitel gymnázia a senátor Jiří Růžička v rozhovoru pro server iDNES.cz.
Růžička pokračuje:
Jiří Růžička (senat.cz) |
Ale negativní dopady to má i na výuku na základních školách. Učitelé ze základních škol si stěžují, že jim to komplikuje život, protože nejlepší studenti odejdou a práce ve třídě je pak obtížná. Ty školy už ale existují, takže není cesta zpět. Jediným řešením je zkvalitňovat základní školy, aby se z nich děti a rodiče nesnažili utíkat na osmiletá gymnázia. Klíčem jsou, jak už jsem říkal, dobře zaplacení skvělí učitelé.
Růžička se v rozhovoru mimo jiné vyjadřuje i k maturitě z češtiny a matematiky:
Mnohem větší důraz bych kladl na jazyk a schopnost používat ho. K tomu by postačil kvalitně postavený didaktický test, který by mohl být jedinou součástí maturitní zkoušky z češtiny. Ústní zkouška z literatury - tak jak v současnosti vypadá - mi připadá trochu umělá, formalistická. Studenti mají za úkol přečíst nějakých 25 literárních děl, z nichž jedno si u maturity vytáhnou a mají o něm mluvit. Průběh je přesně nalajnovaný a celé mi to připadá trochu zbytečné a vlastně i kapku nedůstojné.
... výuku matematiky považuji za mimořádně důležitou. Měla by se intenzivně učit od prvního do posledního okamžiku studia na střední škole. Ale to, že z ní člověk musí povinně maturovat, podle mě správné není. Jednak si myslím, že to není dobrá motivace. Představa, že dítě, které nemá rádo matematiku, namotivujeme tak, že z ní zavedeme povinnou zkoušku, podle mě není správná. Za druhé, je zcela nepochybné, že jsou i studenti, kteří mohou excelovat v mnoha dalších oborech, ale matematika jim nejde. Pokud z ní budou povinně maturovat, nebudou mít čas zdokonalovat se v tom, v čem jsou dobří. Místo toho budou věnovat spoustu času přípravě na maturitu z matematiky, kterou budou beztak zvládat jen tak tak.
Celý rozhovor naleznete zde
6 komentářů:
Tak prý, když nejdou rušit osmiletá gymnázia, tak je potřeba zkvalitňovat základní školy. Když vynecháme řeči o kvalitních učitelích, kteří jsou dobře zaplacení, tak nám vlastně pan Růžička nesdělil jediný nástřel, jak by to udělal. Zejména, jak by to provedl v Praze a okolí, kde odchází na osmileté gymply věc než 30 % žáků, učí se ve školách narvaných až po půdu bez odborných pracoven a ve třídách, kde je kvůli vysokému počtu žáků nedýchatelno.
Víceletá gymnázia jsou narvána studenty až po půdu. V našem městě pak víceleté gymnázium vysaje téměř všechny žáky až po trojkaře. Zbytek navštěvuje soukromé školy. A poté přijde ČŠI a začne vám vytýkat, že nepracujete s nadanými dětmi na ZŠ a že dle statistiky jich v kolektivu existuje okolo 2%. MAS pořádá semináře pro kantory s názvem - Práce s nadanými žáky a studenty. Účastníci školení si tam jdou evidentně schrupnout, protože se jim jeden nadprůměrně nadaný žák objeví ve škole tak jednou za 10 let.
Jiří Růžička 3. 1. 2011 v odpovědi na můj dopis:
"Nemám čas ani chuť a možná ani dost schopností vysvětlovat Vám, jaké
cíle má sledovat české školství. Snažím se už delší dobu nasměrovat
jednu školu tam, kam si myslím, že by měla škola obecně mířit a rozhodně
se snažíme s ostatními kantory na naší škole hledat odpovědi na otázky,
které jste nastínil. Hledejte je také. Model schválené maturitní zkoušky
to umožňuje a rozhodně dává škole dost prostoru ke smysluplnné práci!
Součástí společné maturitní zkoušky je totiž i profilová část a ta škole
nabízí spoustu nových, dosud nemožných aktivit."
Jiří Růžička 6. 1. 2011 v odpovědi na můj dopis:
"1.Legrační nejsou Vaše názory, ale představa, že lidé jako já Vám a
dalším chceme znemožnit kvalitní učení. Sice vůbec nevím, jak učíte, ale
vůbec nepochybuji o tom, že dobře.
2.Státní část maturity nikomu nic nebere. Naopak! Dává nebývalé možnosti
zlepšit kvalitativně školní maturitu.
3.Škola může a také je místem, které může mladé lidi nasměrovat správným
směrem a rozhodně nemůže být jejím obsahem příprava na pouhé vyplňování
textů."
Jiří Růžička 28. 5. 2017 na České škole:
"Mnohem větší důraz bych kladl na jazyk a schopnost používat ho. K tomu by postačil kvalitně postavený didaktický test, který by mohl být jedinou součástí maturitní zkoušky z češtiny. Ústní zkouška z literatury - tak jak v současnosti vypadá - mi připadá trochu umělá, formalistická. Studenti mají za úkol přečíst nějakých 25 literárních děl, z nichž jedno si u maturity vytáhnou a mají o něm mluvit. Průběh je přesně nalajnovaný a celé mi to připadá trochu zbytečné a vlastně i kapku nedůstojné."
Co tak zásadního se od roku 2011 změnilo, že Jiří Růžička změnil svůj názor?
Nevěcný výkřik laimese28 jsem smazal...
"xxxxxx xx xxxx!"
provedl jsem nevhodný výkřik v souladu s místní cenzurou,pro ty,kteří si chtějí spisovná slova mého výkřiku nahradit nespisovnými či snad vulgárními,chci upozornit,že to není vhodné a jejich myšlenky budou smazány již v jejich hlavách
Okomentovat