Ekonom Daniel Münich z think tanku Idea by „přežitou“ státní maturitu zrušil a vrátil se k modelu, který u nás začal fungovat v devadesátých letech – každá škola by měla svou vlastní závěrečnou zkoušku. „Každá škola učí jinak, studenti si mezi nimi podle toho vybírají,“ říká v reportáž Hany Čápové v aktuálním vydání týdeníku Respekt. „Státu bych nechal jen kontrolu, aby se nepodvádělo,“ dodává Münich.
Daniel Münich (youtube.com) |
Bohumil Kartous by si chtěl nejdřív přečíst obstojnou ministerskou analýzu toho, co nám státní maturita dala a co vzala. Následovat by měla široká debata o tom, jak jsou postavené závěrečné zkoušky v jiných zemích a čím bychom se mohli inspirovat. „Stát ale zatím jedná paternalisticky,“ říká. „Chová se, jako by se studenty mohl libovolně nakládat.“ A jako řešení první pomoci by Kartous navrhoval nechat na státu jen ověřování skutečně minimálních základních znalostí nebo zpracovat jiný test pro gymnazisty a jiný pro děti z odborných škol, které už jen vinou méně hodin všeobecně vzdělávacích předmětů mají handicap.
Oldřichu Botlíkovi se líbí dánský model. Maturity sice organizuje stát, ale dává dětem na výběr z řady možností. Kdo chce, může psát zaškrtávací test, může však také napsat jednorázovou práci nebo přinést portfolio toho, čemu se věnoval třeba dva uplynulé roky. Na výběr je i mezi tím, zda chce mít student k dispozici počítač, nebo nikoli.
Celý text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Respekt
7 komentářů:
Ono fungování každého systemu je taky dáno podmínkami, v nichž pracuje... Kolik bylo v devadesátých letech mist na soukromých středních školách? Jaký byl celkový nadbytek ve středoškolských kapacitách? Kolik bylo mist pro maturanty na vysokých školách?
(ono se to zrovna v devadesátých letech dost měnilo, proto asi přišli počátkem tisíciletí s tím nápadem státní maturity).
---
Od Kartouse, Botlíka a či Čápové nic moc nečekám, ale od Municha je ta povrchnost furt ještě zklamání... Přece jen, býval to elektrotechnik...
To zas bude článek. Některým lidem by se snad mělo zakázat psát (nadsázka!). Paní Čápová nezná jiné "odborníky", než je pan Münich, Botlík, Kartous, Feřtek, ...
Samozřejmě, že by mohla existovat maturita pouze na školách, jen by neměla žádnou vypovídací hodnotu, protože každá škola by měla jinou úroveň. V tom případě by zaměstnavatelé a vysoké školy nevěděli, co vlastně ten papír říká.
Samozřejmě že by si každý mohl vystudovat, co chce, resp. vyzkoušet se jakýmkoliv způsobem. Mnozí by se ale rozčilovali, jakto, že ten a ten je zkoušen tak a tak, nedokázali by se rozhodnout, atd. Plus zaměstnavatelé a vysoké školy.
Jenže říkejte to paní Čápové a ostatním, když názor zaměstnavatelů a vysokých škol neznají.
"V tom případě by zaměstnavatelé a vysoké školy nevěděli, co vlastně ten papír říká."
S prominutím, to nevědí ani teď a pokud ano tak jim to nic moc neříká. Jinak by vš už dávno zrušily otravné přijímačky a zaměstnavatelé vstupní pohovory.
Člověk by měl být hlavně zkoušen z toho, co bylo hlavní pro jeho studijní obor. Vůbec si nemyslím, že by takto nastaveným sítem prošli ti nejlepší - naopak se bojím, že zachytává i velmi nadané jedince, jejichž nadání je v oblastech mimo záběr státních maturit. Někde jsem zaslechla pana Zíku říkat, že je to uzpůsobené tak, aby prošli jen jedinci s IQ vyšším než něco. Jenže ono je to nastavené tak, že nejspíš nebude procházet ani část jedinců s hodně vysokým IQ.
Všechny rady se stékají do myšlenky co nejvíc deobjetivizovat. Jaké výsledky tahle praxe přinesla, pane Kartousi?
Článek jsem nečetl, ale mezi citovanými jmény nevidím ani jednoho češtináře.
Jak jsem zde již upozornil, kolega Stanzel publikoval polemiku s článkem p. Čápové. Ani po několika dnech se ovšem na České škole neobjevuje, ačkoli příspěvky přibývají jeden za druhým. Už dříve jsem psal, že editorská praxe p. Komárka mi připomíná počínání "reformních" komunistů z r. 1968 - diskutovat se může, ale názory budeme pro jistotu filtrovat, aby lidem zbytečně nemátly hlavu. Jen nevím, zda tyto praktiky jsou spíše výrazem naivní Komárkovy představy, že zamlčováním nepohodlné názory potlačí, nebo výrazem prosté drzosti mocipána, který si "na svém" prostě může dělat, co chce.
http://www.ascestinaru.cz/polemika-s-clankem-hany-capove-vzpoura-proti-spatne-maturite/
Okomentovat