Na základě hodnocení významu
konkrétních individuálních
výchovných programů řediteli
130 ZŠ Česká školní inspekce
konstatuje, že v řadě případů tyto
programy neměly na zlepšení
chování daných žáků buď vůbec
žádný vliv, nebo měly vliv jen
přechodný (1. stupeň ZŠ 36 %,
2. stupeň 42 %).
V září 2016 provedla Česká školní inspekce inspekční elektronické zjišťování v základních školách (3 464), jehož smyslem bylo sestavit přehled škol, které již individuální výchovný program využily (578 ZŠ). Z těchto škol pak byl vytvořen vzorek pro realizaci prezenční inspekční činnosti uskutečněné od října 2016 do ledna 2017 (47 ZŠ) a také vzorek k provedení podrobnějšího elektronického zjišťování (130 ZŠ).
Individuální výchovný program by rozhodně neměl být vnímán jako sankce, ale jako způsob, jak nastavit účinnou spolupráci tak, aby došlo k eliminaci rizikového chování žáka. Zmíněný dokument představuje třetí stupeň strukturovaného postupu řešení. Předchozími kroky jsou pohovor se žákem a následné jednání s ním a jeho zákonným zástupcem, a to za účelem odstranění daného nežádoucího chování.
Školy individuální výchovné programy využívají nedostatečně Ze všech ZŠ zapsaných do školského rejstříku využilo individuální výchovný program dosud jen 578 škol (16,7 %), a to 366 na 1. stupni a 398 na 2. stupni (v některých školách tedy využili výchovný program jen na jednom stupni, v jiných na obou). Častěji šlo o plně organizované ZŠ. Velké množství škol při vykazování zaměňovalo individuální výchovné programy za individuální vzdělávací plány, což ukazuje na dosud slabé povědomí škol o samotné existenci tohoto nástroje pro eliminaci rizikového chování žáků.
Z informací získaných ze 130 škol, které již mají s individuálními výchovnými programy větší zkušenost (celkem 1 111 programů), vyplynulo, že nejvíce byly tyto programy uplatňovány v 7. a 8. ročníku, nejčastěji kvůli:
• nevhodnému chování ke spolužákům (85 %),
• nerespektování pokynů učitele nebo narušování výuky (78 %),
• odmítání práce při vyučování (63 %),
• neplnění domácích úkolů či
• nenošení pomůcek (62 %).
Ve více než polovině škol pak byly individuální výchovné programy zavedeny kvůli opakovanému agresivnímu, vulgárnímu anebo jinak nevhodnému chování k pracovníkům školy.
Zhruba 90 % zákonných zástupců dotčených žáků individuální výchovný program podporovalo, zbylý počet o programy nejevil zájem a v jednom případě šlo o vyloženě negativní postoj. Pozitivní přístup však zároveň vždy neznamenal aktivní podporu dítěte. Mezi hlavní problémy patřily dohled nad přípravou do školy (92 %), kontrola školních výsledků (70 %), zajištění potřebných pomůcek do školy (60 %), komunikace se školou (58 %) nebo dohled nad školní docházkou (47 %).
Celá tematická zpráva je ke stažení zde
3 komentářů:
Všichni víme, že individuální výchovný program je jen cár papíru, který vůbec nic neřeší. Že by to ČŠI nevěděla?
Ježíš, paní Adamová, a jak by jinak inspekce vykazovala, že jako něco dělají?
A pravdu díte, výchovný plán je na ty dvě věci, pokud nespolupracuje rodina, což v případě žáků s výchovnými problémy nespolupracuje velice často, naopak je příčinou "nevýchovy".
Individuální výchovný program: Slova, slova, slova...
Okomentovat