Co nás učí „problémové“ děti

neděle 14. května 2017 ·

Carla Shalaby, bývalá učitelka prvního stupně a vedoucí pedagogických programů na vysokých školách, vydala knihu Troublemakers: Lessons in Freedom from Young Children at School (Troublemakeři: Lekce svobody od malých školáků) a v rozhovoru pro The Atlantic popisuje, proč se máme od tzv. problémových dětí co učit. Na rozhovor upozorňuje server scio.cz.

Carla Shalaby (linkedin.com)
Mluví, když mají být potichu, vstávají, když mají sedět, a nekonečně dalšími způsoby narušují pořádek ve třídě – tak známe problémové děti neboli troublemakery. Shalaby věří, že problém není v nich samotných, ale v systému, kterému se musí přizpůsobit. V knize sleduje osud čtyř takových dětí, se kterými měli problém oslovení učitelé na prestižních školách (aby vyvrátila mýtus, že problémy s chováním dětí jsou jen na znevýhodněných školách).

Shalaby podporuje myšlenku svobodných škol, která je vzdálená současnému systému vzdělávání postavenému na kontrole a nucení prostřednictvím trestů a odměn, které vnímá děti spíše jako objekty než jako lidské bytosti s právem na svobodu. Ty děti, které jsou v takovém systému problémové, jsou podle Shalaby vlastně silné, nepodléhající osobnosti. Vzdor se jako vzorec chování vždy objevuje u lidí pod nátlakem – a děti jsou také lidi a dnešní třídy jsou velmi stísněné.


Celý text naleznete zde
Další informace o knize naleznete zde

7 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
14. května 2017 v 7:28  

V dnešních školách už dávno nevládne takový ten pořádek, kdy děti nesmí ani špitnout a sedí s rukama za zády. Učí se často skupinově,na malotřídkácha to ani jinak nejde. přesto vám podobný jedinec dokáže výuku zcela rozbourat.

Můj dojem: s něčím si mnozí neví rady, tak z toho vyrobí "teorii", A přesně takto chápu článek dotyčné paní. Tohle opravdu zavání nesmysly. Asi se to bude líbit paní Howe, o tom žádná. Jenže tvrzení, že otravné děti jsou vlastně relativně v pořádku, ale v pořádku že nejsou všichni ostatní ,je celkem divná. Já mám jiné zkušenosti. A opět bych nejraději použila kazuistiky jednotlivých dětí, což nejde, tudíž pouze naznačím.
V posledním roce se také vyskytly podobné děti. Při bližším zkoumání a rozboru jsme dospěli k těmto závěrům: žák vyššího ročníku si tímto chováním kompenzuje podivné "rodinné" vztahy, za které se nesmírně stydí a je terčem posměchu. Další dítě je silou tlačeno rodiči do výkonů ve škole, na které prostě nemá. Další dítě je přetěžováno rodiči ve sportovní oblasti mimo školu, je unavené a ve škole buď pospává nebo nesmírně zlobí.Další dítě bylo dlouho zbytečně drženo na základní škole(byť mělo již ve druhé třídě návrh na praktickou školu) a nyní ve vyšším ročníku i po přeřazení, přetrvávají výchovné problémy, které začaly na základce jako kompenzace neúspěšnosti.
Nebudu vypisovat romány, tohle pro ukázku stačí. Pokud se pečlivě učitel , nejlépe ve spolupráci s dalšími odborníky (speciální pedagog, psycholog, pediatr), zamyslí nad chováním žáka, v 99,9% vyjde problém z rodiny v narušené psychice dítěte.Bohužel, ty problémy bývají dlouhodobě latentní a tak si často neuvědomujeme jejich počátky.
Ale vystavovat tu takové "takyteorie"?

Ygrain řekl(a)...
14. května 2017 v 10:41  

Svoboda musí jít ruku v ruce se sebekontrolou a zodpovědností, jinak to není svoboda, ale sobectví. Takováhle adorace bezbřehé svobody je naprostá pitomost.

Eva Adamová řekl(a)...
14. května 2017 v 11:21  

Takže ta horda problémových jedinců ve spektru od ADHD po lidi s psychickými problémy až po úplné psychopaty je vlastně horda silných nepodléhajících osobností. Hmm ...

poste.restante řekl(a)...
15. května 2017 v 10:01  

Kniha není návodem pro učitele, jak problém s nekonformním chováním vyřešit. Je spíš o tom, jak spolu všichni, učitelé i žáci, mohou fungovat.
Připomíná, jak je každodenní neuvěřitelně těžká práce důležitá a jak může změnit svět. Nabádá učitele, aby pojetí třídy změnili, aby nepřipravovali děti na svět, jaký teď máme, s jeho nerovnostmi a ekonomickou i sociální okluzí těch, co „dělají problémy“, ale aby děti připravovali na svět, jaký ho chceme mít. Společně mohou najít nové řešení problémů. To se nám troublemakeři snaží ukázat, i když nevhodným způsobem, a učitelé by měli poslouchat, namísto aby jejich volání utišovali. Shalaby věří, že tyto lekce o svobodě a demokracii ve školách je třeba pěstovat. 

"Víra tvá tě uzdravila..."
Takže jen zase další povídání o tom, jak by to bylo krásné, kdyby všichni byli takoví, jaké si je vysníme.
Od dob utopického socialismu už tuhle literaturu nějak nemusím.

Ono je dobré mít sen a pracovat na jeho uskutečnění.
Ale člověk musí stát nohama na zemi, i když má hlavu v oblacích.
Takže já bych raději třeba historky o tom, jak se autorka dostala nějakému tomu "troublemakerovi" pod kůži. Jak řešit konkrétní situaci v hodině a podobně.
Na vznešené řečičky už tu máme autorů dost. Ba víc, než je zdrávo.

a děti jsou také lidi a dnešní třídy jsou velmi stísněné
A co je příčinou této "stísněnosti"?
Nemožnost "jít na facebook" během hodiny?

Zajímal by mne, kolegové, Váš názor. Ale nemáte dojem, že podobné "úvahy" píší a často i podporují většinou právě lidé, kteří nejsou a nebyli v dětství oněmi "silnými osobnostmi" a tak si v dospělosti získaná traumata kompenzují tím, že se z nich vylžou a vykecají?

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. května 2017 v 10:46  

Neumím diagnostikovat podle jednoho článku, takže nevím, zda jde o zakomplexované jedince.
Moje teorie zní: když si s něčím nevím rady, najdu takyteorii. Tedy zde přesně teorii o tom, že nevychovaní nebo postižení ADD jsou vlastně velmi cool osobnosti, které my ostatní "jenom nechápeme".
A také souhlasím ,že je dobré stát nohama na zemi, protože zatím od dob lidstva (cca
60000let kultivovanějšího lidstva) se někdo snaží podobné ideály vnést do běžné společnosti a vono to furt ne a ne jít.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
15. května 2017 v 11:14  

"(cca 60000let kultivovanějšího lidstva)"
On je problém v tom, že mnoho těch idealistů si myslí, že tam máte jednu nulu navíc. Pak jsou všechny domluvy těžký a čteme slátaniny, je ta diskutovaná výše.

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. května 2017 v 13:46  

Jo "vnikla" mi tam jedna nula navíc

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.