„Kariérní řád bude za každou cenu, prostě vám ho vnutíme. To je ve zkratce současná situace s tzv. kariérním řádem pro učitele. Přesněji – proti učitelům. Jednou z největších slabin prvních podob kariérního řádu byl standard učitele, tedy snaha popsat kompetence jednotlivých kariérních stupňů. Návrh, který právě putuje do sněmovny, vyřešila ministryně Valachová geniálním způsobem. Problém prostě obešla a posílá pouze standard pro druhý kariérní stupeň,“ píše Zdeněk Sotolář na svém blogu. Přinášíme celý text.
Zdeněk Sotolář (archviv autora) |
Standard učitele obsahuje 11 jakýchsi kompetencí, které bude učitel postupující do druhého kariérního stupně dokladovat a obhajovat při atestaci. Kompetenci vždy doplňují indikátory pro atestaci, příklady výstupů pro dokladové portfolio a způsoby ověření. (Papír snese i tohle ptydepe valící se na hlavy učitelů.) Samotné kompetence jsou formulovány velice obecně. Např. „Své specifické znalosti běžně využívá ve své pedagogické činnosti.“ Co jsou ty specifické znalosti? Co je běžně? A vlastně proč? Bude-li učitel včelařit, promítne to jako specifickou znalost do běžné pedagogické činnosti? – Avšak ani indikátory nejsou formulovány přesněji. „Orientuje se v oblasti digitálních technologií a účelně je využívá.“ Co vlastně znamená, že se orientuje? A co je účelné využívání?
Popravdě bude nakonec o většině rozhodovat ředitel školy jako nejdůležitější osoba první atestace. Vždyť hodnocení ředitele je jeden z uvedených způsobů ověření kompetence při AŘ. A bude to také ředitel, kdo bude učitele uvolňovat pro účast na DVPP. Zatím je však možné, že tento čas učiteli odečte jako nesplnění týdenní přímé vyučovací povinnosti. Navíc je veřejným tajemstvím tristní stav DVPP, které se stalo kořistí vzdělávacího byznysu, vrhajícím se vždy tam, co právě frčí. Jednou na kritické myšlení, pak na osobnostní a sociální výchovu, dnes na inkluzi živenou šablonami. MŠMT jako obvykle začíná od konce. Nemělo nejdříve zajistit kvalitní systém dalšího vzdělávání? (Podobně jako se rozjela inkluze a teprve za pochodu se pracuje na zlepšování a sjednocování poradenských služeb.)
Nejméně pochopitelné na celém kariérním řádu je přesvědčení ministryně Valachové, že bude pro učitele motivující. Motivující je pouze příplatek navíc. Dají se očekávat dva scénáře. Scénář první: české švejkování. Scénář druhý: c. a k. byrokracie. Nejvíce bude opět záležet na řediteli školy, který z obou zvolí. Ředitel-švejk se spokojí s jedenácti okomentovanými dokumenty. Kolega například navrhl dokladovat indikátor „sleduje vývoj ve svém oboru“ tím, že vlepíme účtenky za odbornou literaturu. (Mimochodem právě takové sebevzdělávání kariérní řád nedoceňuje.) Ředitel-byrokrat bude trvat na 55 bůhvíjak okomentovaných dokumentech. Ani v jednom scénáři není nic motivujícího a především nic účelného, nic smysluplného, nic, co by podpořilo opravdový profesní rozvoj učitele.
Zůstává jen ta arogance moci, se kterou bude učitelům tzv. kariérní řád vnucen.
Se souhlasem autora převzato z jeho blogu
8 komentářů:
Opravdu arogance moci?
Co je kariéra ve školství? Stát se třídním, být správcem kabinetu, vedoucím PK?
Takže jde vlastně o pravidla platového postupu, že ano? A počátkem 90. let začal pokřik o tom, že věkový automat je nespravdelivý, že je nutno hodnotit kvalitu. Jak ředitelčeštinář srovná navzájem kvalitu matikářů a tělocvikářů? Těžko, Tlak ale neustával i vznikl zcela ujetý návrh KŘ. A Valachová z něj vybrala jakž-taž přijatelný kousek. Nemusela by to tak chválit, to je pravda. Ale nebyl to přece její nápad. A co byste tak nyvrhli lepšího? Já teda věkový automat, který býval kdysi nebo prostě jednotný příjem.
Že by prostě více peněz ředitelům na osobní příplatky a zaplacení třeba kroužků a dalších aktivit?
Tlak ale neustával
Jaký tlak? Někdo toužil po dokladovém portfoliu a podobných blbostech?
A co byste tak nyvrhli lepšího?
Nejprve narovnat platy učitelů.
kariéra znamená postup,každý vojín má v torně maršálskou hůl ale ne každý se stane maršálem,chce li někdo organizovat karřád musí mít odpovídající organizační strukturu,základem státní správy je všude služební doba,zpravidla třístupňová,přinášející finanšní i pracovní výhody: začátečník (vymetá se s ním kde co ale nepověřuje se vícezodpovědnými úkony)-zkušený (dostává definitivu ve školstv)doplnuje si další vzdělání-zkušený co vydržel(dostává definitivu na škole)řídí předmětovky a udílí knířecí rady a udržuje dobrou náladu na korporátních večírcích
dále může učitel třetí kategorie postoupit do manažerského kariérního rangu (zástupce,ředitel),pokud vystuduje management, no a nakonec nejvyšší kariérní rang vedoucí odboru okresního školského úřadu,které je nutno bezpodmínečně obnovit.....
do školní inspekce mohu pouze učitelé třetí kategorie ,zástupci a ředitelé.....
Co ti, co nechtějí být manažery a inspektory? Kolik Zlatých Ámosů tam je? Kdy konečně někomu dojde, že učit je něco jiného než být ředitelem větší školy a že to nelze srovnávat. Kariérní řád učitele končí jen v dalších povinnostech - třídnictví,předmětová komise, koordinátor, které nejsou adekvátně zaplaceny. Nový kariérní řád nic lepšího nenabízí. Jen mladým zaručuje místo 3měsíční zkušební doby dobu 2letou s nejistým výsledkem. 3.stupeň učitele se začne rozjíždět až za 4 roky, tedy kdo na to bude čekat? Komu bude stát za to žádat před důchodem o papírovou šaškárnu? Takže nesmysl odsouzený k zániku. Bez peněz k ničemu.
co by ,nic,budou vpohodě a budou mít do penze svý jistý,jde o to,že kdyby chtěli, tak mohou
Okomentovat