Dnes ráno zasedají všichni deváťáci hlásící se do maturitních oborů do lavic a začínají vyplňovat úplně stejné testy z matematiky a českého jazyka. Více než 86 tisíc žáků tak čeká hledání chyb v textu, určování vedlejších vět či řešení slovních úloh a krácení výrazů. „K jejich úspěšnému absolvování by proto mělo stačit dobré zvládnutí učiva základní školy,“ říká Jiří Zíka, ředitel Cermatu, který státní testy připravuje. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.
Povinné přijímací zkoušky navrhl bývalý ministr školství Marcel Chládek. Chtěl omezit praxi některých škol, které přijímaly žáky jen podle prospěchu a braly v podstatě každého, kdo o to stál.
Od povinných přijímacích zkoušek si tak slibovali, že slabší studenti se zaleknou a na maturitní obor se ze strachu, že nezvládnou přijímací zkoušky, nepřihlásí. A pokud ano, nebudou mít šanci. Jenže to se nestalo.
Pevně stanovená hranice, pod kterou už by školy žáky nemohly přijímat, byla původně součástí návrhu, nakonec se ale ukázala jako politicky neprůchodná, a tak zmizela.
„Je to zvyšování nákladů a přihrávání práce pro Cermat, který zkoušky připravuje a vyhodnocuje,“ míní předseda Sdružení učňovských zařízení Karel Dvořák. Ministerstvo školství odhadlo náklady spojené s jednotnou zkouškou na 21 milionů korun za první rok. Dříve si kraje buď kupovaly testy od firmy Scio, které vyšly na statisíce, nebo školy dělaly vlastní zkoušky, případně nedělaly žádné.
Celý text naleznete zde
Žáci píší jednotné přijímací testy. Snaha omezit přijetí slabšího žáka se zatím míjí účinkem
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
"Pevně stanovená hranice, pod kterou už by školy žáky nemohly přijímat, byla původně součástí návrhu, nakonec se ale ukázala jako politicky neprůchodná, a tak zmizela."
Zde je jádro pudla. Proč tedy mluvíte o CERMATU. Na politiky si netroufnete?
Ona ta politická neprůchodnost je do značné míry dána zatím pořád platným modelem financování.
Dost dobře nejde říci: tyhle žáky už nesmíte přijmout a tím pádem budete bez peněz.
Tak nějak si myslím, že se změnou systému financování bude minimální hranice zase na pořadu dne. A její zavedení, to je "jen jedna větička" v textu navíc.
Z toho plyne jedna věc, když omezíme nějakou hranicí počet přijatých na SŠ, tak nám začnou zanikat i průmyslovky. Budeme mít gymnazisty, budeme mít vyučené, ale chybět budou střední kádry. Je to fakt politicky neprůchodné. Spíše je třeba uvažovat o zrušení maturitních oborů - "kadeřník", "kuchař",....
Klasický kadeřník či kuchař maturitní obory nejsou.
Ale když se chce, ...
A ono se chce, protože mezi rodiči je poptávka po maturitním papíru s vodoznakem.
Já si nemyslím, že přijímací zkoušky mají sloužit nějaké selekci a nahánění žáků tu na jeden, tu na druhý typ škol.
Přijímačky mají ověřit, zda žák zvládnul učivo základní školy na takové úrovni, která mu umožňuje bez problémů pokračovat na škole daného typu.
Přijímačky, jako proces a tedy nejen zkoušky, mají za úkol vytvořit pořadí žáků v jakém mají být přijímáni na obory, kde poptávka převyšuje nabídku.
Všechny další efekty mají být pouze vedlejší a doplňkové, nikoliv hlavní.
Okomentovat