Výzkum připravenosti učitelů na vzdělávací reformu: Změny školství vyžadují také změny postojů a návyků učitelů.

neděle 9. dubna 2017 ·

O výzkumu, který sledoval připravenost finských učitelů na reformu školství píše Anežka Králová v aktuálním vydání časopisu Řízení školy. „Výsledky výzkumu ukázaly, že učitelé a studenti učitelství jsou na reformu připraveni po stránce znalostní. Jsou schopni vyjádřit, v čem reforma spočívá, co je jejím cílem a jak by měla zlepšit finský vzdělávací systém. Všichni respondenti si byli vědomi toho, že budou muset změnit nejen metody výuky, ale i své vlastní návyky, myšlení a roli ve vzdělávacím procesu. Jelikož je změna návyků a myšlení „během na dlouhou trať“, výzkum odhalil, že učitelé a studenti ještě nejsou připraveni na implementaci nového kurikula do své každodenní práce,“ píše Králová.
A pokračuje:

Anežka Králová (linkedin.cz)
Ač většinově podporovali myšlenky prezentované v novém kurikulu, současně vyjadřovali obavy a pochybnosti o tom, co reforma přinese. Zamýšlená podoba vyučování jim přišla nejasná a obsah kurikula příliš obecně formulovaný. Také jim nebyla zcela srozumitelná podoba hodnocení žáků a návaznost na další vzdělávací stupně. Učitelé referovali, že by potřebovali více času a praktických příkladů. Také počet diskusí o reformě ve školách byl podle nich nedostatečný, případně neodpovídaly na fundamentální otázky...

Jak to, že jsou i přesto učitelé a studenti plni obav? Z pohledu teorie managementu změny jsou obavy na začátku implementace takto rozsáhlé změny běžné a je úkolem manažerů reformy, aby účastníkům poskytli dostatek infomací a podpory, aby se jejich pochybnosti rozptýlily. Důležité také je, že finští učitelé primárně vyjadřovali souhlas se směřováním reformy, pozitivní přístup ke změnám a důvěru v osoby odpovědné za tvorbu kurikula. Snažili se pochopit podstatu reformních kroků a hledat si vlastní cestu, jak téma uchopit. Aktivně se také zapojovali do vzdělávání.


Celý text naleznete v časopise Řízení školy 4/17 (nakladatelství Wolters Kluwer)

11 komentářů:

Unknown řekl(a)...
9. dubna 2017 v 9:26  

a k čemu tyhle plky?

Jiri Janecek řekl(a)...
9. dubna 2017 v 9:51  

"Jak to, že jsou i přesto učitelé a studenti plni obav? "
Možná proto, že počet diskusí o reformě ve školách byl podle nich nedostatečný, případně neodpovídaly na fundamentální otázky...
---
Nevím, ta výpustka na konci druhého odstavce (tři tečky, pro ty, kteří nesledují diskuze na ČŠ) mi přijde jako převzatá z původního článku, ne jako krácení ČŠ.
Takže bych řekl, že ty plky tu jsou proto, abychom se protrénovali v kritickém myšlení a čtenářské gramotnosti. A nebo jako varování - s příštími změnami se ztotožníte, jinak na vás manažeři reforem aplikují teorii manažmentu...

Eva Adamová řekl(a)...
9. dubna 2017 v 11:09  

Napřed jsem zkoprněla, že mi snad nějaká u nás v současnosti probíhající zásadní reforma unikla. Poté jsme si oddechla, protože se hovoří o reformě ve Finsku.

Co mne však potěšilo, je fakt, že i finští učitelé prokazují kritické myšlení a odmítají skákat tak, jak se jim nahoře píská. Což ovšem myslitelům nahoře vadí, jak také jinak.

Jana Karvaiová řekl(a)...
9. dubna 2017 v 14:23  

Nebylo by lepsi sem lrekopirovat cely ten casopis? Tu je uz asi 5 clanek

Michal Komárek řekl(a)...
9. dubna 2017 v 14:28  

Opravdu tam mívají zajímavé texty, paní Karvaiová. Ale celý časopis samozřejmě překopírovat nemohu, na to nemáme práva. Nicméně Řízení školy "odemyká" některé texty v plném znění speciálně pro čtenáře České školy. Hezký den!

Unknown řekl(a)...
9. dubna 2017 v 17:25  

"Důležité také je, že finští učitelé primárně vyjadřovali souhlas se směřováním reformy, pozitivní přístup ke změnám a důvěru v osoby odpovědné za tvorbu kurikula. Snažili se pochopit podstatu reformních kroků a hledat si vlastní cestu, jak téma uchopit. Aktivně se také zapojovali do vzdělávání".

Podobná slova jsem slyšel při dvouročním studiu koordinátora ŠVP před x lety. Jednali jsme tehdy úplně stejně a někteří z kantorů doslova z RVP-ŠVP výskali radostí. Již tehdy jsme věděli, že podstata RVP pochází z Finska. Původní projekt byl zřejmě zmetek (zdroj pro naše RVP) a nedaří se ho naplňovat a je proto nutné vytvořit model nový. Finy je třeba aspoň pochválit za to, že si reformu aspoň odzkouší. V ČR se jede vždy naostro a pak to tak vypadá.

krtek řekl(a)...
10. dubna 2017 v 5:15  

"Všichni respondenti si byli vědomi toho, že budou muset změnit nejen metody výuky, ale i své vlastní návyky, myšlení a roli ve vzdělávacím procesu. Jelikož je změna návyků a myšlení „během na dlouhou trať“, výzkum odhalil, že učitelé a studenti ještě nejsou připraveni na implementaci nového kurikula do své každodenní práce."
---
Miluji český jazyk. Jak bohatě lze vyjádřit, že reforma je tvrdě prosazována, ale učitelé si ještě nezvykli, že se po nich bude vyžadovat.
Teď nevím - to, že se o tom píše v časopise Řízení školy, znamená, že:
a) ve Finsku jsou na tom stejně,
b) chystá se další reforma.

Jana Karvaiová řekl(a)...
10. dubna 2017 v 6:21  

Za B/ je spravne. Videla jsem to v kristalove kouli.

mirek vaněk řekl(a)...
10. dubna 2017 v 6:42  

Já se lekl, že u nás po dvaceti let trvající reformě školství zjistili, že učitelé na ni nejsou připraveni. A onno to Finsko. O jakou reformu se jedná? Snad ne o tu naši? Vždyť nám tady dávají finy už dlouho za vzor. Nebo to bude další krok finů do výchovně vzdělávacího nebe? A my je budeme následovat nebo jsme je předběhli?

krtek řekl(a)...
10. dubna 2017 v 7:02  

Tak teď ještě jestli kariérní řád odnese tarify, jedinou jistotu, a budu reálně zvažovat odchod ;-(

Unknown řekl(a)...
10. dubna 2017 v 11:52  

několik poznámek k finsku: je tam 3x vyšší nezaměstnanost než u nás,když se tam po 91 zrušil průmysl jako u nás nepřišly tam montovny jako k nám,zůstaly je papírny,kterým se dařilo díky drancovéní ruské karélie,to však končí,zavedení eura spásou nebylo,je tam draho pro ně samotné,učitelské povolání se tam cení prostě proto ,že existuje,finský učitel se musí hodně otáčet,aby vydělal nějaké to euro,o školách rozhodují místní rady,v nich vládne místní pastor a dvě tři staré panny....

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.