„Přestože si jsem vědoma jistého provokativního nádechu, začínám článek právě otázkou uvedenou v titulku. K tomuto kroku jsem se rozhodla právě proto, že vím, že na ni neexistuje přímočará odpověď. Smyslem proto není najít odpověď na všechny situace, které při poskytování podpůrných opatření přináší každodenní život, ale spíše se zamyslet nad tím, že i tato část nových podmínek pro vzdělávání dětí s odlišnými vzdělávacími potřebami a jeho financování není jen mechanickou administrací formalit,“ píše Veronika Doležilová v rozsáhlém textu v aktuálním vydání časopisu Řízení školy.
Cesta k poskytování podpůrných opatření nemusí být v reálném životě tak přímá, jak se na první pohled může zdát. Naopak, v některých případech bývá velmi složitá, v jiných případech působí potřeba informovaného souhlasu zákonných zástupců nepatřičně, v dalších se může jevit až nadbytečně. Ve všech zmíněných i dalších situacích je však potřeba mít na paměti, že o dítěti rozhoduje jeho zákonný zástupce. Školský zákon (č. 561/2004 Sb.) považuje za základní podmínku pro poskytování podpůrných opatření jeho informovaný souhlas. Tato podmínka se však nevztahuje na poskytování všech podpůrných opatření, ale jen na ta z nich, která jsou dítěti financována ze státního rozpočtu (§ 16 odst. 5 školského zákona). Jde tedy o podpůrná opatření ve druhém až pátém stupni, nikoli podpůrná opatření prvního stupně.
Pro školy je v některých situacích obtížné určit správný okamžik, od kterého mají zahájit poskytování podpůrných opatření dítěti. V tomto případě jde o dvě základní situace: buď už dítě má přiznaná podpůrná opatření od ŠPZ, nebo učitel teprve identifikoval jeho odlišné vzdělávací potřeby. Ve druhé situaci učitel nastavuje dítěti podpůrná opatření prvního stupně a tím si připravuje obsah plánu pedagogické podpory (dále jen „PLPP“). PLPP připravuje škola a zákonné zástupce s ním pouze seznamuje (§ 10 odst. 6 vyhlášky o vzdělávání dětí s odlišnými vzdělávacími potřebami). Ti tak nejsou do jeho vypracování formálně zapojeni, a nepodepisují tedy ani informovaný souhlas.
Celý text naleznete zde
Veronika Doležilová: Od jakého okamžiku jsou školy povinny poskytovat dětem podpůrná opatření?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Nic ve zlém, ale odkdy začne učitel skutečně učit? Byrokracie přibývá geometrickou řadou. Při počtu 30 žáků ve třídě to dá učiteli docela zabrat. A to jsou jen podpůrná opatření a plány ped. podpory. S odstupem pak přichází kontrola a další a další sepisování. Připočtěme si k tomu běžnou agendu a budeme naprosto zděšeni množstvím administrativy. Učitel se stává úředníkem.
Mne by spíš zajímala ta horda dětí, která je odsouzena pobývat po celou dobu školní docházky na levelu jedna podpůrných opatření. Jedná se o děti tzv. hraniční, které v určitém okamžiku, který nastává většinou už v průběhu prvních dvou ročníků ZŠ, přestanou učivo zvládat. Dobře, dostanou level jedna a vypracuje se plán pedagogické podpory, který obnáší změny metod přímo v hodině. Zdůrazňuji, že level jedna je bez finanční podpory a tudíž bez doučování, protože ředitel nemá učiteli hodiny doučování z čeho zaplatit. Po třech měsících, kdy se většinou ukáže, že dítě dále nezvládá, ho pošleme do pp poradny. Po několikaměsíčních peripetiích se většinou dozvíme, že dítě nemá poruchu učení, není ani lmp, je jen v pásmu podprůměru a nemůže být zařazeno do levelu dva. Dítě tak zůstává na nefunkčním levelu jedna, učitelé budou co tři měsíce vypracovávat a vyhodnocovat plán pedagogické podpory, která nepomáhá, a po devíti letech zabalí dítěti tu hromadu papírů, aby ji odevzdalo ve sběrných surovinách.
Paní Adamová, přesně toto se opakovaně děje na naší škole.
První stupeň podpory bez finanční podpory je největší podvod inkluze po Česku.
A těmi podvedenými jsou buď hraniční děti nebo učitelé. Děti v tom případě, kdy zůstanou na rozdíl od dětí ADHD, dyslektiků, které zařazují pp poradny do levelu dva, bez pomoci. Učitelé v tom případě, kdy jim pomoc formou doučování poskytují, ovšem na rozdíl učitelů, kteří poskytují pedagogickou intervenci v rámci levelu dva, zdarma.
Tomu se říká dvě mouchy jednou ranou. Katka je šikulka.
A do toho všeho vám přiletí ČŠI, která si v současné době stanovila primární cíl. Tím je právě inkluze a přístup učitelů k žákům se SVP. Tady si běžně namlátí komunikativní část těla úplně každý.
O přístupu ČŠI ke kontrole inkluze už kolují po vlastech českých mnohé story. Inspektoři kupříkladu drbou ředitele za to, že nenutí učitele zpracovávat plány pedagogické podpory pro deváťáky, kteří na vše z vysoka kálí a díky tomuto přístupu neprospívají.
Nebo vypracováváme PLPP pro všechny žáky, kteří mají na vysvědčení 4 - papír jim jistě pomůže.
Tajný, u tebe ve skole se přece maturanti poblinkávají z maturitní zkoušky, tam tam asi LMP nemáte, ne?
Pane Paláte, papír ve správnou chvíli a na správném místě, má cenu zlata.
Anonymni: Samozřejmě při metodické návštěvě z ČŠI....
Okomentovat