Veronika Doležilová: Od jakého okamžiku jsou školy povinny poskytovat dětem podpůrná opatření?

neděle 9. dubna 2017 ·

„Přestože si jsem vědoma jistého provokativního nádechu, začínám článek právě otázkou uvedenou v titulku. K tomuto kroku jsem se rozhodla právě proto, že vím, že na ni neexistuje přímočará odpověď. Smyslem proto není najít odpověď na všechny situace, které při poskytování podpůrných opatření přináší každodenní život, ale spíše se zamyslet nad tím, že i tato část nových podmínek pro vzdělávání dětí s odlišnými vzdělávacími potřebami a jeho financování není jen mechanickou administrací formalit,“ píše Veronika Doležilová v rozsáhlém textu v aktuálním vydání časopisu Řízení školy.


Cesta k poskytování podpůrných opatření nemusí být v reálném životě tak přímá, jak se na první pohled může zdát. Naopak, v některých případech bývá velmi složitá, v jiných případech působí potřeba informovaného souhlasu zákonných zástupců nepatřičně, v dalších se může jevit až nadbytečně. Ve všech zmíněných i dalších situacích je však potřeba mít na paměti, že o dítěti rozhoduje jeho zákonný zástupce. Školský zákon (č. 561/2004 Sb.) považuje za základní podmínku pro poskytování podpůrných opatření jeho informovaný souhlas. Tato podmínka se však nevztahuje na poskytování všech podpůrných opatření, ale jen na ta z nich, která jsou dítěti financována ze státního rozpočtu (§ 16 odst. 5 školského zákona). Jde tedy o podpůrná opatření ve druhém až pátém stupni, nikoli podpůrná opatření prvního stupně.

Pro školy je v některých situacích obtížné určit správný okamžik, od kterého mají zahájit poskytování podpůrných opatření dítěti. V tomto případě jde o dvě základní situace: buď už dítě má přiznaná podpůrná opatření od ŠPZ, nebo učitel teprve identifikoval jeho odlišné vzdělávací potřeby. Ve druhé situaci učitel nastavuje dítěti podpůrná opatření prvního stupně a tím si připravuje obsah plánu pedagogické podpory (dále jen „PLPP“). PLPP připravuje škola a zákonné zástupce s ním pouze seznamuje (§ 10 odst. 6 vyhlášky o vzdělávání dětí s odlišnými vzdělávacími potřebami). Ti tak nejsou do jeho vypracování formálně zapojeni, a nepodepisují tedy ani informovaný souhlas.


Celý text naleznete zde

12 komentářů:

Unknown řekl(a)...
9. dubna 2017 v 8:22  

Nic ve zlém, ale odkdy začne učitel skutečně učit? Byrokracie přibývá geometrickou řadou. Při počtu 30 žáků ve třídě to dá učiteli docela zabrat. A to jsou jen podpůrná opatření a plány ped. podpory. S odstupem pak přichází kontrola a další a další sepisování. Připočtěme si k tomu běžnou agendu a budeme naprosto zděšeni množstvím administrativy. Učitel se stává úředníkem.

Eva Adamová řekl(a)...
9. dubna 2017 v 11:43  

Mne by spíš zajímala ta horda dětí, která je odsouzena pobývat po celou dobu školní docházky na levelu jedna podpůrných opatření. Jedná se o děti tzv. hraniční, které v určitém okamžiku, který nastává většinou už v průběhu prvních dvou ročníků ZŠ, přestanou učivo zvládat. Dobře, dostanou level jedna a vypracuje se plán pedagogické podpory, který obnáší změny metod přímo v hodině. Zdůrazňuji, že level jedna je bez finanční podpory a tudíž bez doučování, protože ředitel nemá učiteli hodiny doučování z čeho zaplatit. Po třech měsících, kdy se většinou ukáže, že dítě dále nezvládá, ho pošleme do pp poradny. Po několikaměsíčních peripetiích se většinou dozvíme, že dítě nemá poruchu učení, není ani lmp, je jen v pásmu podprůměru a nemůže být zařazeno do levelu dva. Dítě tak zůstává na nefunkčním levelu jedna, učitelé budou co tři měsíce vypracovávat a vyhodnocovat plán pedagogické podpory, která nepomáhá, a po devíti letech zabalí dítěti tu hromadu papírů, aby ji odevzdalo ve sběrných surovinách.

Tajný Učitel řekl(a)...
9. dubna 2017 v 12:15  

Paní Adamová, přesně toto se opakovaně děje na naší škole.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
9. dubna 2017 v 12:58  

První stupeň podpory bez finanční podpory je největší podvod inkluze po Česku.

Eva Adamová řekl(a)...
9. dubna 2017 v 15:12  

A těmi podvedenými jsou buď hraniční děti nebo učitelé. Děti v tom případě, kdy zůstanou na rozdíl od dětí ADHD, dyslektiků, které zařazují pp poradny do levelu dva, bez pomoci. Učitelé v tom případě, kdy jim pomoc formou doučování poskytují, ovšem na rozdíl učitelů, kteří poskytují pedagogickou intervenci v rámci levelu dva, zdarma.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
9. dubna 2017 v 15:53  

Tomu se říká dvě mouchy jednou ranou. Katka je šikulka.

Unknown řekl(a)...
9. dubna 2017 v 17:39  

A do toho všeho vám přiletí ČŠI, která si v současné době stanovila primární cíl. Tím je právě inkluze a přístup učitelů k žákům se SVP. Tady si běžně namlátí komunikativní část těla úplně každý.

Eva Adamová řekl(a)...
9. dubna 2017 v 17:58  

O přístupu ČŠI ke kontrole inkluze už kolují po vlastech českých mnohé story. Inspektoři kupříkladu drbou ředitele za to, že nenutí učitele zpracovávat plány pedagogické podpory pro deváťáky, kteří na vše z vysoka kálí a díky tomuto přístupu neprospívají.

RP řekl(a)...
10. dubna 2017 v 6:58  

Nebo vypracováváme PLPP pro všechny žáky, kteří mají na vysvědčení 4 - papír jim jistě pomůže.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
10. dubna 2017 v 7:07  

Tajný, u tebe ve skole se přece maturanti poblinkávají z maturitní zkoušky, tam tam asi LMP nemáte, ne?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
10. dubna 2017 v 7:54  

Pane Paláte, papír ve správnou chvíli a na správném místě, má cenu zlata.

RP řekl(a)...
10. dubna 2017 v 8:28  

Anonymni: Samozřejmě při metodické návštěvě z ČŠI....

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.