„Od kariérního řádu, který má konečně udělat jasno v tom, co chce stát od učitelů, odborná veřejnost očekává, že k pedagogické profesi přitáhne co nejlepší lidi a nabídne jim kariéru, v níž se mohou vlastním úsilím zlepšovat... Jaká je nakonec realita?,“ píše Tomáš Feřtek v Hospodářských novinách.
A pokračuje:
Tomáš Feřtek (eduin.cz) |
Neprošel návrh, aby vstup do adaptačního období byl umožněn i lidem s bakalářským vzděláním z jiného oboru. Odmítnuta byla i varianta, že by učitelé, kteří projdou další atestací na třetí stupeň, mohli být na část svého úvazku lektory a mentory na jiných školách a šířit tak to, co umějí. Stejně tak kariérní systém nenastavil způsob výběru ředitelů, inspektorů a dalších vyšších pedagogických profesí a jasné požadavky na ně.
Takže díky za čestný pokus. Ministryně Kateřina Valachová je první, kdo se pokouší o současnou změnu financování a zavedení kariérního řádu, a zaslouží za to ocenění. A teď hledejme cestu, jak z něj udělat funkční nástroj, který školství opravdu pomůže.
Celý text naleznete zde
7 komentářů:
Opět stále stejné teze, které svědčí o nepochopení problematiky učitelství různých typů škol. Ale s první částí článku lze sohlsit. Kariérní řád je nejen promarněná šance, ale i hřebík do rakve českého škoství.
S druhou částí lze souhlasit jen částečně. Pseudoučitelé z praxe mohou nahradit některé vyhořelé(ty asi zastřelíme, aby se netrápili), ale není to žádné smysluplné řešení.
"jak z něj udělat funkční nástroj," - bohužel, tento dokument to neumožňuje a násobí byrokracii a administrativu neskutečným způsobem. Nikoho v této společnosti nezajímá obsah a kvalita odvedená učitelem, ale pouze papírová forma. Tak se běžně bude stávat, že nejvíce neschopní budou v trojce a ti kteří skutečně pracují s dětmi zamrznou někde ve dvojce.
"ty asi zastřelíme, aby se netrápili" - ne, těm po volbách ještě navýšíme věk odchodu do důchodu aspoň do 70 let. Proč vyplácet invalidní a starobní důchody, pracák vyjde levněji. Že je to asociální? To si naše politické strany dozajista nějak ideologicky zdůvodní.
Opakuji se: Kariérní řád má jenom 2 body:
1. férové platové tabulky
2. dostatek peněz ředitelům škol, aby mohli motivovat učitele
Cokoli jiného je byrokratický nesmysl.
Pokud byl školství uložen tzv. kompetenční model vzdělávání a dosud k němu nebyly vytvořeny podmínky, pak je jasné, že zadavatelé tohoto modelu mu nerozumí. Prostě kompetence se nějak "odehrají" ve starých podmínkách. Budeme o nich hojně mluvit, ale budeme ignorovat, zákonitosti jejich vzniku a rozvoje. Je to takový "trdlákov".
Jak chcete potom uvažovat o kariérním řádu nějakého novéhp typu? Prostě zakonzervované myšlení úředníkům nedovolí, aby kariérní řád bal progresivní a už vůbec ne kompetenční. Všechny dosavadní návrhy jsou postaveny na staré architektuře, platné pro kontrolní, autoritativní režim. A jak pozoruji politiku školství, tak kopíruje a porosazuje všechno, co posiluje centrální moc, bez ohledu na volání všech proroků.
Chápu pana Feřteka, že nechce být příliš kritický a tak píše ,.. zamysleme nad tím, jak toho dinosaura zmodernizujeme .. Nezmodernizujeme. MŠMT chce vyměnit MOC za nějaké to navýšení platu. Odhaduje, že učitelstvo jsou ovce ..
Co mi to jen připomíná?
Aha, inkluzi. Také naprosto nikoho nezajímalo,co si myslí učitelé. Stylem buldozer se protlačila i v té dementní podobě, která nastala.
Totéž bude s kariérním řádem, projde stylem buldozer. A už za 3 měsíce se bude revidovat. Nesázím se, ale u tohodle bych se vsadila.
Paní Karvaiová, po volbách skutečně může někdo paskvil s názvem Kariérní řád vyhodit oknem. Doufám jen, že někdo v této centrálně řízené ČR k tomu najde politickou odvahu. Jak dopadl "buldozer Paroubek" víme všichni. Tentokrát to čeká celou ČSSD, pač jsou absolutně nepoučitelní.
Ono je to s tím pozměňovacím návrhem, o kterém Feřtek furt mele, trošku jinak.
Ze zápisu z v parlamentu:
"Pozměňovacím návrhem se navrhuje umožnit působení učitelů bez odborné kvalifikace, tzv. odborníků z praxe na středních školách, úprava se však vztahuje výhradně na učitele odborných předmětů středních škol. Netýkala by se tedy gymnázií, kde nejsou odborné předměty. V praxi by tak mohlo dojít k situaci, kdy by na střední škole učil odborník z praxe např. chemii jako odborný předmět, tento odborník z praxe by však již nemohl učit chemii na gymnáziu, neboť na gymnáziu by se jednalo o všeobecně vzdělávací předmět. Navrhuje se proto rozšířit možnost působení učitelů bez odborné kvalifikace s vysokoškolským vzděláním, které odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, na všechny střední školy. Podmínka získání příslušné odborné kvalifikace do čtyř let ode dne vzniku jeho pracovního poměru zůstává zachována."
O nějakém pouze bakalářském vzdělání nemůže být ani řeč. Tím vysokoškolským vzděláním odpovídajícím charakteru předmětu se myslí získání titulu mgr. či ing., vyplývá to ze zákona o pedagogických pracovnících, a nutnost dodělat si pedagogické minimum zústává.
Fakt nevím, kde Feřtek na ty bakaláře přišel.
Okomentovat