Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Centrum) požádalo právní zastoupení o posouzení případu neoprávněného zveřejnění zadání didaktických testů prvního termínu jednotných přijímacích zkoušek pro čtyřleté obory vzdělání konaných dne 12. dubna 2017. Zveřejnění se dopustila iniciativa Maturitní data – odtajněno na svých webových stránkách dne 13. dubna 2017 po třetí hodině odpoledne.
Autorskoprávní aspekty
Zadání testových otázek a formulace možných odpovědí jsou autorským dílem dle zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, ve znění pozdějších předpisů (AZ). Navíc celkové sestavení testu je dílem souborným, ke kterému se budou vztahovat další autorská práva, tzv. práva uspořadatelská. Tento závěr platí za předpokladu, že znění výsledného testu (výběr otázek) je dílem člověka, nikoli například sestava náhodně generovaná počítačem.
Jakékoli užití díla (otázek i celého souborného díla, tj. zadání) je tedy možné výhradně na základě odpovídajícího oprávnění – tím může být licence či zákonná výjimka. Zákonné výjimky jsou vymezeny taxativně v rámci AZ a na danou situaci žádná z nich nedopadá. Ani licence v tomto případě udělena nebyla. Zveřejnění otázek na internetu je tak aktem neoprávněného sdělování veřejnosti bez příslušného právního důvodu. Na základě § 40 AZ je pak možné požadovat:
- zákaz ohrožení svého práva, včetně hrozícího opakování, nebo neoprávněného zásahu do svého práva, tj. v tomto případě zákaz neoprávněného sdělování díla veřejnosti (§ 40 odst. 1 písm. b) AZ)
- sdělení údajů o způsobu a rozsahu neoprávněného užití (§ 40 odst. 1 písm. c) AZ)
- odstranění následků zásahu do práva, zejména stažením neoprávněně zhotovené (§ 40 odst. 1 písm. d) AZ)
- omluvu (§ 40 odst. 1 písm. e) AZ)
Úřední dílo
Jak bylo uvedeno výše, k zadání se vztahují práva autorská. Ochrana by přesto mohla být vyloučena, pokud by se jednalo o úřední dílo dle § 3 AZ.
Úředním dílem je dílo, které (a) je uvedeno v demonstrativním výčtu § 3 písm. a) AZ, nebo (b) jiné takové dílo, u kterého je veřejný zájem na vyloučení z ochrany. Veřejný zájem není zákonem definován, je třeba jej hledat a posuzovat ad hoc. V tomto případě je veřejným zájmem jednak to, aby bylo testování transparentní, nicméně stejně tak je veřejným zájmem to, aby byla, zejména ze strany zadavatele zkoušek, zachována rovnost přístupu uchazečů k po právu sdělovaným informacím při přípravě na zkoušku (například lze mít za to, že uchazeči, kteří konají pouze jednu zkoušku, jsou zveřejněním znevýhodněni proti těm, kteří konají dvě zkoušky).
Veřejný zájem na transparentnosti bude uspokojen po oficiálním zveřejnění. Naproti tomu rovnost přístupu je aktuální zájem, který je nutno respektovat v tuto chvíli. Tvrzení, že zveřejněním byla tato rovnost zajištěna i pro ty, kteří „nemají konexe“, je spekulativní a hraničící s pomluvou. Neexistuje tedy takový veřejný zájem, který by odůvodňoval tento masivní zásah do autorského práva.
Není tak možné říct, že by se mělo jednat o úřední dílo, proto je třeba respektovat autorskoprávní ochranu.
Centrum bude v dalším postupovat tak, aby bylo postaveno na jisto a veřejně sděleno, že není možné, aby jedinci nebo skupina rozhodovala o tom, co je veřejným zájmem, a to jen na základě svých úsudků či dokonce spekulací.
Zdroj: Tisková zpráva Cermat
8 komentářů:
"Centrum bude v dalším postupovat tak, aby bylo postaveno na jisto a veřejně sděleno, že není možné, aby jedinci nebo skupina rozhodovala o tom, co je veřejným zájmem, a to jen na základě svých úsudků či dokonce spekulací." A také, aby si jedinci nebo skupina uvědomili, že arogancí prýštící ultimáta se nacházejí daleko za hranicí slušnosti.
Situace kolem svevolneho zverejneni zkusebnich testu nese zasadni otisky sve doby:
Dlouhodobe nepostihovane slunickarske postoje ve spolecnosti vzbudily v nekterych jedincich pocit, ze skodit zajmum statu je novodoba forma hrdinstvi. Stat se novodobym Janosikem nebo alespon ceskym Snowdenem s jeho Wikileaks a ziskat trochu pozornosti na medialni scene se stalo urcitymi neziskovymi organizacemi podporovanym zamerem. O cistote umyslu predstavitele inciativy Oldricha Botlika (dale jen Botleak) prilis nesvedci skutecnost, ze sve postoje uplatňuje selektivne toliko proti statem organizovanym testum, aby se v zapeti vyhnul pripadnemu zverejnovani testu organizovanych soukromymi komercnimi subjekty ve skolstvi.
Botleak se dlouhodobe vymezuje nejen proti centralnimu prijimacimu rizeni na obory studia ukoncovaneho maturitni zkouskou, jakoz je soucasne i znam svymi medialnimi utoky na konkretni ulohy testu maturitnich. Botleak svuj boj v soucasne fazi zavrsuje pochybnou snahou "vsechno zverejnit". O zamerech lze pomerne snadno spekulovat. Jako osoba spojena s komercnim testovanim jedne soukrome spolecnosti se citi povolan k hodnoceni a vynaseni soudu o vecech obdobnych predmetu cinnosti teto spolecnosti. Pokud by se podarilo statni testovani odborne zpochybnit, bylo by lze se nadit renesance soukromeho byznysu. Ano, i tohle je otisk dnesni doby, jakkoli nebude asi predmetem vseobecne hrdosti. Trpkym vysledkem snah Botleakovy "iniciativy" je sice prehodnoceni vsech uloh z Cj a M ovsem bez hmatatelneho nalezu.
Za dane situace rozumim postoji Cermatu smerujiciho k pravnimu zhodnoceni destrukcnich aktivit jednotlivcu i skupin maricich usili smerujici k zajisteni podminek zkousek jednotnych a srovnatelnych. Vydírání jako princip odborné diskuze nelze ve slusné spolecnosti akceptovat.
Dobrá, takže potřetí (u třetího článku): co pořád máte kolem zveřejnění zadání, když Cermat v mailu rozeslaném 10. 4. výslovně povolil ponechání zadání uchazečům? Ať si zamete nejdříve před vlastními dveřmi...
Pepo, dokážete rozpoznat rozdíl mezi ponecháním testového sešitu frekventantovi a zveřejněním? K tomu, aby byla učiněna nezřízená radost každému, kdo dychtí po odvolávání nebo ověření vlastního postupu, byl takový krok postačující. Tedy, každý, kdo se testu účastnil, měl dostatek podkladů. Je tedy zřejmé že zveřejnění sleduje jiné cíle, než blaho našeho žactva. Takže ať si u Botleaků zametou před dveřmi, to máte Pepo pravdu.
I když CERMAT v uvedené soudní při uspěje, bude to Pyrrhovo vítězství.
Paní Carcy, asi dokážu, jenže ten rozdíl je dle mého soudu pouze v rovině morální, nikoliv faktické. Dobrá, zveřejnění pana Botlíka přístup k testům významně usnadní, ovšem i kdyby to neudělal, stejně bude znění testů známo za relativně krátkou dobu a rozhodně dřív, než ho zamýšlel Cermat. Má-li být soudní stíhání spravedlivé, bude muset zahrnout i všechny, kteří "pokoutně" testy ofotí a někam na internet umístí. Jsem zvědav, jestli soud, potažmo Cermat budou tak důslední, pokud k soudnímu stíhání opravdu dojde...
Tím nijak neomlouvám čin pana Botlíka, také se mi zrovna nelíbí. Jenže pokud Cermat skutečně chtěl zveřejnění zabránit, měl si rozmyslet své pokyny dříve.
Ať se jde pan Botlík schovat. Daleko kvalifikovanější výklad řešení všech matematických úloh z 12. dubna nabízí žák 9. třídy Tomáš Chabada - viz
https://www.youtube.com/watch?v=1y_GMYcFjuI
https://www.youtube.com/watch?v=pYbqtDhrNgw
https://www.youtube.com/watch?v=zchSec6L8xQ
a další
Okomentovat