Státní maturita byla zavedena v roce 2011. Češtinářský model byl od té doby několikrát změněn, jeho současná podoba dle našeho názoru svazuje a omezuje studenty i učitele. Letos navíc ministerstvo školství opět spouští centrální hodnocení maturitních slohů, zrušené v roce 2012. 11. 4. se píšou slohové práce, které budou naskenované odeslány Cermatu.
Maturita z ČJL se skládá ze tří částí – každá z nich s sebou nese řadu problémů:
Po počátečních nedostatcích (mnoho pojmů a teorie, nejednoznačně zadané otázky, interpretace“ poezie aj.) se didaktické testy zlepšily. Preferujeme zaměření na pravopis, skladbu, stylistiku a porozumění textu (v rozumné míře).
Nepovažujeme za šťastné zavedení Seznamu literárních žánrů a autorů k didaktickému testu z ČJL (http://www.novamaturita.cz/seznam-literarnich-zanru-a-autoru-k-didaktickemu-testu-z-ceskeho-jazyka-a-literatury-1404038378.html). Je zaměřen na literární historii a starší českou literaturu, chybí v něm mnozí významní autoři moderní literatury. Nejvíce to pravděpodobně uškodí odborným a učňovským školám, jejichž učitelé jsou omezeni hodinovými dotacemi.
Testy by mohly být doplněny kratším, jasně vymezeným slohovým útvarem, opravovaným centrálně.
B. Slohové práce
Témata slohových prací nejsou příliš dobře volena, výběr je pestrý, ale zrádný (publicistické útvary). Centrální hodnocení maturitních slohů, které MŠMT opět zavádí a s nímž měli studenti i učitelé v roce 2012 velký problém, nepodporujeme. Problémem jsou především kritéria hodnocení, založená na sto let staré teorii funkčních stylů, která koliduje s praxí (nejvíce stížností bylo v roce 2012 na kritéria 1A a 1B - naplnění zadání a naplnění útvaru).
C. Ústní zkouška
Zde je problémů několik:
1. Student maturuje z dvaceti titulů. Po celou zkoušku hovoří o jednom díle, což zejména na negymnaziálních typech škol vede spíš k memorování rozborů, nikoli k četbě.
2. Struktura zkoušení je striktně daná Cermatem – zkouškový „manuál“ obsahuje zhruba 25 bodů a vyžaduje formální analýzu díla – není prostor pro interpretaci, čtenářský zážitek ani tematické srovnávání dalších děl.
3. Školní seznam maturitní četby nutí učitele sjednotit a „zprůměrovat“ seznamy děl, což vede k unifikaci a opakování stále stejných titulů; nejvíce se samozřejmě škrtá moderní literatura, na školách se opět vytváří „povinná četba“.
Resumé:
Nechť si stát a Cermat ponechají kontrolu nad „maturitními“ testy, slohové práce a ústní zkoušení by měly být vráceny do kompetence škol.
Zdroj: Tisková zpráva SUČJL
7 komentářů:
Nebudu rozjíždět nové kolo starých polemik ke starým tvrzením, zájemce odkážu na starší texty na webu ASČ. Jen upozorním, že tiskové prohlášení nereflektuje zásadní problém dnešní jednoúrovňové maturity, totiž de facto nulovou možnost vytvořit funkční zkoušku pro obrovskou a z hlediska studijních předpokladů velmi nesourodou skupinu žáků.
Ano souhlasím. Vraťte zpět čtyřhodinovou několikastránkovou písemku a třicet témat k ústnímu zkoušení. A pro zabránění podvodům doporučuji ko isi z učitelů jiných škol. To bude lepší.
V zásadě souhlasím s názory SUČJL. Jen doplním, že didaktický test by měl zadávat a "hlídat" učitel z jiné školy, než kam docházejí studenti, aby se omezily možné podvody. Maturita by měla být navíc doplněna o povinnou prezentaci, při níž student prokáže dovednosti s prací na PC a prezentační dovednosti. V zahraničí se písemný sloh zaměřuje na jeden slohový útvar - esej. Ten zjišťuje, zda student umí strukturovaně přemýšlet. Je zbytečné maturovat z receptu na palačinky, vymyšlené reportáže, která se nestala a kde student nemohl být, apod. To je český unikát. Nechť je maturitní slohová práce zaměřena pouze na úvahu či esej a jejich témata nechť jsou zajímavá pro studenty...
Nechť je maturitní slohová práce zaměřena pouze na úvahu či esej a jejich témata nechť jsou zajímavá pro studenty...
Právě jste zbavil možnosti odmaturovat většinu žáků učebních oborů a část žáků odborných škol. :-)
Kolega Soukal má pravdu.
Potřebujeme dvě úrovně obtížnosti maturity.
Jinak se můžeme pořád vozit dokola na nekonečném kolotoči zbytečných diskusí.
Souhlasím, školní a dvě úrovně. Nejen z češtiny.
Maturita by měla být navíc doplněna o povinnou prezentaci, při níž student prokáže dovednosti s prací na PC a prezentační dovednosti.
To asi bude potřeba změnit zákon a vyhlášku, zařadit nový předmět a pro Tajného - také připravit nové testy...
Maturita by měla být v souladu s tím, co se ve škole učí. A o smyslu učiva je zapotřebí diskutovat především. Jestliže se nevymaníme ze stereotypu pozitivistického ztotožnění vzdělání s odborností, k ničemu se nedobereme a nakonec zůstane vše při starém. Role donucovacích metod (hlavně přibývajícího množství zkoušek) se bude zvětšovat, odpor, nechuť a netečnost žáků rovněž (alespoň bude na co si stěžovat). Bludný kruh se bude stále více roztáčet.
Okomentovat