Letos poprvé přijdou k zápisu do základních škol děti, které by dříve mohly nastoupit do praktických škol. Do běžné základky tak zamíří děti s některými formami autismu a poruchami učení. Obávají se toho ředitelé i rodiče. Reportáž přináší MF DNES.
Ministerstvo je chce v základních školách pokud možno všechny, ačkoliv se toho bojí jak rodiče, tak i učitelé.
Problém se týká nových prvňáčků i dětí, které jsou na prvním stupni základních škol. Princip je jednoduchý - pokud má dítě problémy, absolvuje vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Když ta zjistí mentální postižení, odešle dítě do Speciálně pedagogického centra, které se mu věnuje dál. Pro tyto děti tady i nyní zůstávají praktické školy. Přesněji bývalé praktické školy, protože se už před několika měsíci musely přejmenovat na základní a přišly o upravený vzdělávací plán.
Má-li dítě jinou diagnózu, mělo by zvládnout klasickou základní školu. Jestliže k tomu potřebuje asistentku nebo speciální pomůcky, stát mu je zaplatí. „Financování zatím funguje. Máme žáky, kteří využívají podpůrná opatření už delší dobu, a to, co jsme potřebovali, jsme skutečně dostali. S dětmi se sníženým intelektem ale zatím zkušenosti nemáme. Předpokládám, že to bude velmi náročné,“ řekla ředitelka základní školy v Malenovicích Zdeňka Jančíková.
Na tom se shodují kantoři i ředitelé napříč Zlínským krajem. Problém může být třeba se sháněním asistentek. Školy na ně sice dostanou peníze, jenomže přebytek schopných lidí není.
Celý text naleznete zde
10 komentářů:
Nevíme, kdo přijde k zápisu. Ale už teď je učitelům ZŠ jasné, že část žáků, kteří ZŠ v současnosti navštěvují, by měla chodit do praktické školy. Bohužel chodí tam, kam chodí, a podle toho vypadá výuka na ZŠ a úroveň znalostí na konci ZŠ.
V článku je jedna velká nepřesnost, skoro bych řekla chyba.
I dříve chodívaly VŠECHNY děti k zápisu na běžnou školu. Pouze děti s opravdu velikými problémy, které byly v péči SPC třeba již od 4 let, chodily k zápisu na praktické nebo speciální školy. Takže v tomto se nemění nic.
Mění se přístup, kdy s největší pravděpodobností, jak již také bylo v článku naznačeno, který buď zcela zamezí nebo na hodně dlouho prodlouží možnost přestoupit (samozřejmě při neúspěchu a dalším vyšetření v PPP nebo SPC), na praktickou školu.A v tom spatřuji veliký problém. Všicni politici ujišťují, že praktické nezmizí. Samozřejmě, že zmizí, když v nich nebudou žáci, kteří si svou povinnou docházku budou vysedávat v běžné základce.VYsedávat ,proto, že s takovými dětmi nikdo neumí pracovat a hlavně, není na ně čas (ve třídě o 25 žácích).
" ve třídě o 25 žácích"?
Ve třídě o 32 žácích (2 žáci na výjimku). A žáci se SVP budou opouštět ZŠ jako analfabeti. Již nyní je jasné, že do pár let budou praktické školy vyhladověny tak, že přestanou existovat. Valachová provedla takový nesystémový krok, který nemá v historii českého školství obdoby. Inkluze není připravena personálně ani materiálně. Velkou část žáků s PAS prostě učitelé na ZŠ nedokáži řešit. A to samé u mentálně postižených. A do toho všeho připluje na školu ČŠI a zkritizuje úplně všechno a ke "zdárnému konci" to dozajista přivedou přijímací zkoušky na SŠ.
To co teď napíšu, je mi samotnému téměř proti srsti.
Zřejmě jediný postup obrany je umisťovat děti politiků a jejich příbuzných výhradně do inkluzívních tříd. Jedno zda komunálních či vyšší úrovně.
Empatie nefunguje, na soucit s dětmi už jsme apelovali dost.
Jak bolí prst poznáte, až když se do něj praštíte sami.
Je třeba dopřát výhod inkluzívního školství bez rozdílu všem. Aspoň na prvním stupni, než zdrhnou na 8G.
Nevím jak na jiných školách, ale na naší škole začínáme změny vnímat. Např. v tom, že dva žáky z prvního stupně nám v PPP neposoudili jako lmp, přestože je jejich postižení zcela zjevné, prý jsou hraniční. Jaké to má důsledky? Jsou zařazeni jen do druhého stupně pedagogické podpory, tudíž jim nebyl přiznán asistent a ani možnost omezení učiva na minimální výstupy. Podle zprávy prý postačí individuální přístup učitele. Houbeles postačí, děcka náročné učivo nebudou zvládat, dvakrát propadnou a nebudou umět ani to, co by uměly z praktické školy.
Nepropadnou. To se dnes taky nesmí.
OK, tak nepropadnou, což ovšem bude mít ten důsledek, že po odsedění si osmičky a devítky toho budou tito žáci umět míň než kdyby propadali a vyšli ze sedmičky.
Požadavek na zařazování děti politiků do inkludovaných tříd, ať okusí vlastní medicínu, je utopie. To udělat nemůžeme. Jediná "účinná" obrana od učitelů je ve volbách ČSSD nevolit!!!
Koho ovšem volit? Pohled na potenciální ministry školství vyvolává hlubokou chmuru.
ČSSD se tak podařilo zruinovat školství, že to nemá historickou obdobu. Dříve je volili houfně i učitelé. Nyní je to právě díky inkluzi po českém způsobu "prokletá strana". Nevím, nevím, inkluzi aktivně podpořil i Bohouš, což mu volební body nepřinese.
Okomentovat