„Příjemné je, že kamkoli vyjedeme, všude nás chválí, že žáci jsou hodní a slušní. Myslím, že právě to je jeden z důsledků malého počtu žáků ve třídě a pečlivého přístupu učitele ke každému z nich,“ říká v rozhovoru pro server iDNES.cz. ředitelka malotřídky Michaela Lámerová.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Jednoznačně individuální přístup. Můžeme si dovolit použít i takové metody, které by ve větších kolektivech selhávaly. Malý počet žáků je pro děti výhodný i z hlediska nejrůznějších poruch. Právě systematická práce učitele, který má na žáka čas, může hodně pomoci. Pokud máme ve třídě třeba hyperaktivní dítě, je výhodné, pokud se na něj v hodině dostane řada vícekrát než jen jednou či dvakrát. Děti u nás nemají šanci se „schovat“. Vědí, že v malém kolektivu musí intenzivně pracovat, a tak se snaží. To je také důvod, proč se v běžných školách třídy na některé náročné hodiny dělí.
Jak jsou na tom vaši žáci ohledně školních výsledků?
Každoročně probíhají srovnávací testy Scio, kde obecně malotřídky vycházejí z hodnocení lépe než běžné školy. Pravidelně se účastníme soutěží Klokánek a Cvrček, ve kterých se naši žáci umisťují v první polovině tabulky. Každému, kdo získal plný počet bodů, přijedou organizátoři poblahopřát osobně. A u nás už byla výprava z Prahy dvakrát. Soutěžíme v Pythagoriádě, letos jsme bodovali v Logické olympiádě, kdy jsme vyhráli krajské kolo a postoupili do kola celostátního. Ukazuje se, že se péče, kterou našim žákům věnujeme, vyplácí. Děti, které od nás po páté třídě odcházejí na druhý stupeň do některé z městských škol nebo třeba na gymnázium, většinou s průměrem neklesají. Naopak, známky si udrží a někdy se i zlepší. Jsou dobře připravené.
Celý text naleznete zde
15 komentářů:
Jenže ona není málotřídka jako málotřídka. V této popisované je 23 dětí ve čtyřech ročnících tzn. v jedné třídě dva ročníky a 12 dětí.
V jiných málotřídkách je 50 dětí v pěti ročnících a je zcela běžné, že v jedné třídě jsou tři ročníky a 25 dětí. A to už taková pohoda není a ani s tím individuálním přístupem to není až tak růžové. O tom by mohli učitelé 6. ročníků, do kterých se jim pak děti z několika málotřídek přicházejí.
... ,povídat.
malotřídky zrušit !
laimes28
Nějaký argument? Díky! Hezký den!
Argument.
Žáci jsou hodní a slušní? Tak to se jim v životě povede zle.
1.zbytečně vyhozené peníze
2.všechny ty malotřídky a především 1-5 školy vzkříšené po 89 pomohly zdecimovat základky
3.budoucnost mají kompletní základky o třech (čtyřech) třídách v ročníku: třáda nadprůměrných, průměrných, podprůměrných,inkludovaných
budoucnost mají kompletní základky o třech (čtyřech) třídách v ročníku: třáda nadprůměrných, průměrných, podprůměrných,inkludovaných
Centrální velkochovy s přísnou selekcí? Možná v živočišné výrobě, ale NE ve školství.
Tak trochu se malotřídek zastanu. Na vesnici hrají mimořádnou úlohu. Když skončí ve vesnici škola, tak mladí odcházejí jinam. Brzo zmizí obchod, zdravotnické služby a kultura. Zůstanou jen lidé středního věku a důchodci. Jisté parametry však vesnické školy musí mít. Myslím tím počet žáků, vybavení, plné personální zajištění, podporu zřizovatele.
Centrální velkochovy s přísnou selekcí? Možná v živočišné výrobě, ale NE ve školství.
cílem státní vzdělávací politiky musí být co nejvyšší konkurence schopnost co největšího počtu lidí,neboli uplatnění musí najít nejen žák nadprůměrný coby špičkový vědec ,ale i podprůměrný,ba dokonce i inkludovaný,což je mimochodem hlavním cílem inkluze a ne naše pojetí "aby inkludovanému nebylo smutno a necítil se odstrčený"
díky takovému třídění se ukáže i kvalita učitele,pěkně jasně a zřetelně: kdo dokáže naučit průměrné učivo předepsané pro průměrné, je dobrý učitel,kdo udělá z trojkařů jedničkáře, je výborný a kdo z jedničkářů trojkaže , mizerný a veškeré mlácení prázdné slámy o "dobrých a špatných učitelích" budou zbytečné
Spisovatel Jan Buchar, který téměř 30 let v málotřídní škole učil, vzpomíná:
"Inspektor Švarzinger vždycky říkal - kdyby bylo po mým, udělal bych všecko samý jednotřídky, protože děti z jednotřídek byly úžasně samostatný."
Neříká se tomu: "Udělat z nouze ctnost"?
Malotřídky mají své místo. A u nás obzvláště.
Kromě toho argument o jejich potřebě pro zachování vesnice je platný.
Ale nebudeme si zastírat, že z nákladového hlediska efektivní nejsou.
Kdyby byly, tak by v USA, kde dolar vládne, nejspíš zrušili school-busy a vystavěli u každého předměstí jednu malotřídku.
Otázka je, zda peníze mají být určující.
Kromě toho, ona taková malotřídka je vlastně tak trochu zmenšená Scioškola, ale opravdu nevýběrová a neelitářská.
vesnice se vylidňují,protože v nich není práce,stejně jako není v blízkém okresním městě a ne proto , ře v ní není škola nebo hospoda,
jinak tento stát stále žije na dluh a ten dluh se každoročně zvyšuje a všichni jsou přesvědčeni,že dluhy se neplatí
Malotridky jsou fajn. Takovy trochu rodinny podnik.
Bohuzel, stylem financovani byly dotlaceny k tomu, ze si ve skole ponechavaji problemove deti do konce pate tridy, aniz by se s nimi neco delalo. Znam dokonce pripad, kdy byl v pate tride zak, ktery neumel cist a psat.
Okomentovat