„Školám státní přijímačky v ničem nepomohou. Není tam ani nastaveno minimum pro přijetí, takže ani původní záměr přijímaček, že má jediný test vytřídit zrno od plev, což je hrůza, vůbec nesplní,“ říká v reportáži deníku Právo ředitel Waldorfského lycea v Praze Ivan Smolka. „Když mají školy málo uchazečů, stejně vezmou všechny a nezáleží na výsledcích v testu. Celé to vede k centralizaci, ale je to jen zbytečná a drahá hračka,“ dodal.
Ivan Smolka (awaldorf.cz) |
Důležitým kritériem na jeho škole ovšem zůstane osobní pohovor. „Když v pohovorech nesplní limit, tak je úplně jedno, jestli bude v jednotných testech výborný,“ zdůraznil Smolka. Obává se jen, že někteří rodiče neúspěšných uchazečů si budou stěžovat, jakmile škola zveřejní výsledek z testu nejslabšího uchazeče, který byl přijat: „Pokud jeho dítě získá v testech víc bodů než ten nejslabší, tak může napadnout naši část přijímaček, že není objektivní.“
Celý text naleznete v dnešním vydání deníku Právo
16 komentářů:
"Když v pohovorech nesplní limit, tak je úplně jedno, jestli bude v jednotných testech výborný,“ zdůraznil Smolka."
No tak to by mne zajímalo, kolik takových žáků se mu na jeho školu hlásí. Chytré a zodpovědné děti, které jsou schopné napsat didaktické testy výborně, totiž bývají většinou v pohodě i u osobních pohovorů, o tyto žáky bych rozhodně neměla obavy.
Je opravdu krásné, jak všichni argumentují tím, že není nastavena minimální hranice pro přijetí.
Přitom:
1. Kdyby nastavena byla, umíte si představit ten řev?
2. Když na základě letošní kritiky pro příští rok nastavena bude, tušíte už teď, jaký to bude řev. (A skoro bych se vsadil, že řvát budou ti stejní.)
No a že si pan ředitel hlídá svůj píseček, to mu snad ani nemůžeme mít za zlé. Jen kdyby se přitom netvářil tak strašně "objektivně".
On někdo tvrdil, že to pomůže školám? Nebo třeba žákům? To, že něco prospěje komplexnímu systému jako školství, neznamená, že to musí nutně prospět všem složkám toho systému...
Možná to je zatím drahá hračka... Na druhu stranu, třeba data z ní získaná poskytnou informace o stavu vzdělávání napříč republikou.
Jak říká klasik, kterého jsme z ČŠ zaplaťpánbůh vyštvali: "Vím, že je dost lidí, kteří z nich – už nezávisle na Cermatu – dokážou vydolovat hodnotné informace zajímající jak učitele, tak veřejnost."
p. Janeček. on někdo tvrdil, že to pomůže školám nebo žákům...
Vzhledem k tomu, že vzdělávání je zde pro žáky poskytováno učiteli / školami, jeden by čekal, že z této plošné a drahé frašky budou mít prospěch právě oni. Já ovšem zapomněl, že jsou mezi námi systémoví kontroloři, kterým se už teď při představě žebříčků výsledků škol chvějí slastí podbradky. Konečně se "objektivně" uvidí jaká je ta naše školička. Pak se výsledky vytáhnou na ředitele, ředitel zatlačí na učitele a divadlo s honěním testových skóre může začít.
poste.restante
ano, bude řev. A oprávněný. Doufám, že to spláchnou. Ale spíš ne.
Zatím řve jen Tajný učitel. Na základkách klídek, bo jakési přijímačky vždy byly a budou, na středních školách klídek, bo jakési přijímačky vždy byly a budou, a mezi rodiči rovněž klídek, bo jakési přijímačky vždy byly a budou.
"Vzhledem k tomu, že vzdělávání je zde pro žáky poskytováno učiteli / školami, jeden by čekal, že z této plošné a drahé frašky budou mít prospěch právě oni. Já ovšem zapomněl, že jsou mezi námi systémoví kontroloři, kterým se už teď při představě žebříčků výsledků škol chvějí slastí podbradky. Konečně se "objektivně" uvidí jaká je ta naše školička. Pak se výsledky vytáhnou na ředitele, ředitel zatlačí na učitele a divadlo s honěním testových skóre může začít."
Budou z toho mít prospěch právě oni. A nejen oni. Ale ne hned. Až za mnoho let to pochopí. Zcela výjimečně se pak může v ojedinělých, konkrétních případech a za splnění mnoha podmínek stát, že to jeden nepochopí nikdy. Viďte kolego?
Veliký divadelní kus s názvem "Nikdo není v ničem lepší, než všichni" může začít. Pohodlně se usaďte, odpočívejte a hlavně se za žádných okolností nenechte ničím a nikým rozhýbávat. Pěkně klídeček a pohodička. Však ono se to nějak zašolíchá.
Každý si přihřívá svou polívčičku.
Ale státní přijímačky pomohou zmapovat situaci na přechodu ZŠ - SŠ aspoň u maturitních oborů. Škoda, že nesou úplně pro všechny. Ukázalo by se, kolik žáků je po mnohaletém zlepšovatelském úsilí na ZŠ negramotných.
Proč z toho všichni dělají takové drama.
Celá naše generace dělala přijímačky na střední a nikdo z toho do blázince nešel.
TU:
Na zjišťovací otázky bych asi uvítal odpovědi ano-ne, doplněné nějako další informací... Slovní vatu si šetřete pro ty, které to baví.
Ale je pravda, jak upozornil pan Doležel, že je tu i přímý prospěch pro žáky - zdroj vnější motivace. Možná to nebude úplně v souladu s vašim humanisticko-demogratickým pojetím světa, ale dík nastavení systému jsou čeští žáci vesměs líná hovada a každý další bič nad nimi je jen dobře... Hlavně pro jejich budoucnost.
...ale dík nastavení systému jsou čeští žáci vesměs líná hovada a každý další bič nad nimi je jen dobře...
Je vypovídající jakým způsobem přemýšlíte o svých svěřencích, jste-li učitel, to jest. Obávám se, že nejste sám.
Je-li někdo líné hovado, pak to nejsou žáci, ale ti učitelé, kteří rezignovali na svoji práci a odpovědnost a svoji impotentní nečinností dopustili, aby se ze vzdělávání českých dětí staly dostihy, kde potřebujeme bič, aby koně skákaly.
Ježíš, TU, už zítra budu dle vašich kritérií zodpovědná za to, že se Vomáčka šťourá v nose.
Sory jako, ale TU, nechcete se naučit česky? Koně skákaly - to bije do očí!
"Je-li někdo líné hovado, pak to nejsou žáci, ale ti učitelé, kteří rezignovali na svoji práci a odpovědnost a svoji impotentní nečinností dopustili, aby se ze vzdělávání českých dětí staly dostihy, kde potřebujeme bič, aby koně skákaly."
Jak můžete vědět tajňousku, že platí: "Je-li někdo líné hovado, pak to nejsou žáci."? Dotazuji se, anžto si dovolím pochybovati, že znáte každého žáka. Ze svéo typického exposé tedy opět jen proudí vaše předsudky. Pravda, kolega se také vyjádřil poněkud zeširoka, ale jeho výrok se dá interpretovat tak (jak už jsem zda kdysi vysvětloval), že alespoň ze dvou žáků se stala líná hovada a to je výrok mnohem slabší, než ten váš a tudíž jeho platnost je nesrovnatelně pravděpodobnější v prostředí bez dokonalé informace o každém žákovi.
A naučte se tu češtinu kolego. Já chápu, že vládnete angličtinou (a neustále to omíláte - zřejmě se domnívaje, že se jedná o nějakou unikátní dovednost), ale jste učitel prokristapána.
Paní Dohnalová ho to jistě doučí :-)
"Pravda, kolega se také vyjádřil poněkud zeširoka..."
No, původně jsem chtěl použít slova klasika, že kdo ten můj výrok pochopit chtěl, ten ho pochopil...
Ale pro nezúčastněné čtenáře - propojuji... Jak diskuze pod různými články, tak průřezový motiv "Odmítání stereotypů".
Viz diskuze pod:
http://www.ceskaskola.cz/2017/04/otevreny-dopis-ff-uk-viktoru-orbanovi.html
Okomentovat