Témata letošní slohové části maturitní zkoušky, kterou studenti psali ve středu, považuje část učitelů českého jazyka za nevhodná. Podle společnosti Cermat, jež zadání připravuje, jsou však srovnatelná s uplynulými roky. Argumenty hájící zadaná témata pro iDNES.cz shrnul ředitel Cermatu Jiří Zíka. Kritický postoj k zadání naopak vysvětlila středoškolská učitelka českého jazyka Dagmar Benovičová.
Jiří Zíka:
Jiří Zíka (repro ČT) |
Dagmar Benovičová:
Dagmar Benovičová (obeclouka.cz) |
V nabídce jsou také dvě vypravování. Když jsme je ale včera po písemkách se studenty probírali, říkali, že zadání nerozuměli. U jednoho vypravování je napsáno „vypravování rozvíjející výchozí text“ a u druhého „vypravování navazující na výchozí text“. Studenti si nebyli jistí, jaký je mezi tím rozdíl. Navíc ani jedno téma vypravování nesouvisí s jejich běžným způsobem života. Jedno z nich je sfi-fi vypravování o monstrech a druhé o cestování v Amazonii.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
Já nevím, aby byli všichni spokojení, mělo by to asi vypadat tak, že se studenta budeme ptát: "Jaké tématko si milostpán student ráčí přát?" Když individuální přístup, tak individuální přístup se vším všudy.
Student zajisté není "milostpán student", není ale ani materiál k obrábění.
Pro srovnání dva citáty z různých dob:
George Monbiot o učitelích (2017): "Jsou vyčerpaní z přepracování a duchamorného režimu standardizace, neustálého testování a hierarchické kontroly. Čím méně mají prostoru pro vlastní iniciativu, tím více jsou voláni k zodpovědnosti za chyby, které spočívají v selhání systému."
Karel Čapek (1935): "Praví, uvědomělí lidé Mločího Věku už nebudou mařit svůj čas hloubáním o Podstatě Věcí, budou mít co dělat jenom s jejich počtem a hromadnou výrobou. Celá budoucnost světa je v tom, aby se pořád zvyšovala výroba i konsum, pročež musí být ještě více Mloků, aby mohli ještě víc vyrobit a sežrat."
Dnes jsem se zeptala kamaráda svých dětí, jaké byly písemky z češtiny.
"Brnkačka - když máš napsat něco o 200 slovech, to by musel napsat i pitomec." - autentická výpověď studenta gymnázia
Pane Lippmanne, dokážete psát i vlastní myšlenky?
Po opravení a ohodnocení prvních 25 slohových prací, musím souhlasit s názorem "brnkačka".
Jsem překvapena, kolik studentů si vybralo sci-fi vyprávění. Tady rozhodně malou fantazií studenti netrpí. Trochu hůř dopadá druhé vyprávění z pralesa. Jde spíše jen o popis děje s mizernými a banálními zápletkami. Zpráva o vodácích zatím excelentní. I úvaha o trestní odpovědnosti mladistvých studenty zaujala a není špatně zformulována. Nešťastný ale asi zůstane Ladův obrázek jako prostý popis, ale naštěstí si ho téměř nikdo nevybral, stejně tak jako charakteristiku některé z ženských literárních postav. A referát o národním obrození asi také nikdo nepsal. Na úřední dopis jsem ještě nenarazila, o prokrastinaci jsem rovněž zatím nečetla. Fejeton a referát psalo údajně tak málo studentů, že je opravuje jen expertní tým.
Okomentovat