Největší změna v odměňování českých učitelů se přiblížila na dosah. Poslanci budou už zítra schvalovat kariérní řád, který má do základních a středních škol dostat mladé kvalitní učitele. A zařídit, aby ti nejlepší z nich dosáhli na vyšší plat a hlavně rychleji než dnes. Informují Hospodářské noviny.
Zdeněk Sotolář (archiv autora) |
Někteří učitelé si ale myslí, že dvouleté adaptační období a následná zkouška absolventy spíše odradí. „Mladé bude stresovat, že musí sbírat nějaké dokumenty a ještě obhájit svou práci před komisí. Motivací je pětitisícový nárůst platu za dalších sedm let, ale potom už nic,“ míní učitel informatiky Zdeněk Sotolář, který zároveň vede Učitelské profesní sdružení.
Z novinky má obavy třeba Apolena Novotná, v září nastoupí do školy jako čerstvá absolventka pedagogické fakulty. „Hodně záleží na tom, jaký učitel nám bude v prvních dvou letech pomáhat. Na praxi jsem zažila i to, že nás nutil ke stereotypu, na který je zvyklý, a nenechal nás vyzkoušet moderní postupy, které nás učí na fakultě,“ říká.
Podle školských odborů ale v požadavcích není nic, co by učitelé už dnes nedělali. „Je pravda, že to teď budou muset napsat na papír, ale nakonec těch papírů není tolik, jako to vypadalo na začátku,“ uvádí místopředsedkyně odborů Markéta Seidlová. S tím souhlasí i proděkanka Pedagogické fakulty UK Radka Wildová. Podle ní je řada učitelů zvyklá vyhodnocovat svoji výuku a vyvozovat závěry pro svůj profesní rozvoj.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
" „Je pravda, že to teď budou muset napsat na papír, "
Měl jsem na praxi několik studentů, jenom nevím, jaké moderní postupy je na VŠ učí...
Také netuším, mohu-li popsat stav tak před 3. lety, tak se hlavně snížil celkový přehled o oboru (ICT), včetně základních informací. Místo toho se využívaly zastaralé didaktické postupy, prehistorické programovací jazyky, velký důraz byl kladen na teorii, ale bez praktického uplatnění v reálných situacích. Co s absolventem, který popisuje databáze na relačním modelu a jiné nezná, netuší jak pracují počítačové sítě, webové stránky navrhuje ve wysiwyg proprietárním programu, robotika a programování jednočipů mu nic neříká a IoT je pro něj neznámá zkratka. Kdyby alespoň uměl Word a Excel - typografie a stylování je pro mnohé snad sprosté slovo. Jeden z takových kolegů věnoval např. několik hodin výuky kreslení domečku ve Wordu pomocí klipartů (na SŠ technického směru dost exotické).
Už vidím ty mladé nadšené čitel jak se hrnou do školství.
Proti výcucu z dvacetiminutového rozhovoru jsem se ohradil. Krom toho nejsem informatik, jak čtenáři České školy určitě dobře vědí. K námitkám proti KŘ viz můj blog.
Už titulek je perlou: "Učitelé, kteří zvládají komunikaci s rodiči i řešení problémů, si vydělají víc."
Dále: ""Mám zkušenost s tím, že odcházejí třeba po dvou letech ve škole. Zhruba v době, kdy zakládají rodiny a potřebují víc peněz," popisuje například děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy (UK) Michal Nedělka.
Valachová varovala, že pokud se to nezmění, do tří let hrozí nedostatek učitelů."
Takže teď počkají patnáct let, pak se přihlásí ke zkoušce, načež následně odejdou jen čtyři z pěti, protože příplatek je plánován pro 20 procent učitelů.
Okomentovat