Za poslední dobu jim do třídy naběhlo na všelijaká pozorování hned několik vetřeleckých dospěláků. Z různých důvodů tak mezi sebe přivítali učitele i neučitele, kteří mohli pozorovat, jak to u nich ve třídě chodí, na co jsou zvyklí a jak probíhá jejich učení i společný den. Z reflexí, kterými spolu s vetřelci - návštěvníky následně u-čitelka prošla, vyvstalo jedno zajímavé téma...
Pavlína Loňková (weebly.com) |
Skáčou po lavicích, běhají po chodbách, vzduchem létají lahve, lepidla, někdy i nůžky. Hýkají a křičí. Kopou do zdi, rozbíjejí vybavení a ničí pomůcky. Ucpali záchod, rozbili topení, v mrazech rozlévali vodu po chodníku. Třese se před nimi kdejaká klávesnice, obsah jejich vlastního pouzdra a možná i některý z učitelů. Dělají si co chtějí, na záchod chodí bez dovolení, pijí v hodině, někdy dokonce nepracují s ostatními. Jeden z hostů vidí tuhle malou armádu jako obrovskou psychickou převahu a prchá dřív, než se vůbec stačí rozkoukat. Takhle je rozhodně možné je vidět. NEMAJÍ ŘÁD, NEŘÁDI!
Pojďme si ale rozkrýt karty. Je jich 32, dříve 2 samostatné třídy, které se sloučily v jednu. Pro některé je ONA už šestou učitelkou, kterou za své působení na 1. stupni mají. Různé osobnosti, různé diagnózy, různé příběhy. Výborní sportovci. Snílci s nespoutanou kreativitou. Vítězové matematických olympiád. Čtenáři, recitátoři, tanečníci, hudebníci, výtvarníci.
Dokáží spolupracovat a vzájemně se podpořit. Zvládají změny (na ty je ONA odborník), jsou flexibilní. Pracují přesčas (nějaký zvonek už nás dávno neovládá jak dřív). Pracují samostatně, vyhledávají informace, pracují s PC i s tablety. Pravidelně prezentují svou práci. Staví se před ostatní a předávají, co se dozvěděli. Očekávají zpětnou vazbu a taky ji umí podat druhému. Objektivně, kriticky, ale nezraňujícím způsobem. Umí říct, co se jim líbí a co ne. Co na druhých oceňují a co by jim doporučili k vylepšení. I TOHLE JSOU ONI.
Ani ONA (a zřejmě ani nikdo z Vás) nechodí klepat na ředitelnu, jestli jí vedení dovolí, aby si zašla na toaletu. Když se chce napít, udělá to. Když jí na lavici překáží papírek, taky ho během hodiny zanese do koše. Dokonce svačí v hodině! (Smí se tohle vůbec říkat? Třicet párů očí sleduje, jak do sebe ONA, která má být vzorem, tlačí termix!) A někdy si i čte. Stejně tak oni. Když mají žízeň, vytáhnou z aktovky pití. Když jim něco překáží, zajdou s tím do koše. Když potřebují na záchod, položí na své místo malou plyšovou opici (pojmenovali ji Windows). Odejdou, když potřebují, ale ONA přesně ví, kdo je pryč. Plyšová opice je jen jedna, což zároveň zaručuje, že odejít může jen jeden. A NE, nezneužívají to. Tedy aspoň nijak okatě. To slovo je AUTONOMIE.
Namítnete, že něco takového je ve státních školách nemožné. A máte pravdu. Visí nad nimi různé více i méně důležité řády i neřády. V tom domě, kde se potkávají, pořád drnčí zvonek, kteří křičí: "Teď se učte!" a za chvíli "Teď se neučte.","Teď musíte počítat!" "Teď přestaňte počítat, musíte zpívat."
V tom domě, kde se potkávají, platí spousta pravidel, na kterých nemohou nic měnit a která jim nejsou vlastní. Ale taky ta, která si sami vymysleli. "Vždyť se podle nich nechovají! Je to k ničemu." NENÍ. Většina to zvládá.
A ano, vždycky je někdo, kdo jede na hraniční čáře. A často tu čáru někdo přeskočí. Někdy vědomě, někdy si prostě jen nemůže pomoct. NEJDE TO!
A teď MY...
Kdo z nás dodržuje pravidla, která tu platí?
Kdo z nás jezdí POKAŽDÉ devadesát tam, kde je široká rovná cesta, když spěchá?
(I oni běhají na chodbě.)
Kdo NIKDY nebrouzdá internetem v pracovní době?
(I oni si čtou pod lavicí.)
Kdo si NIKDY nedomlouvá návštěvu lékaře na dopoledne, když může i po práci?
(I oni chodí na záchod v hodině.)
Kdo NĚKDY bez dovolení nadřízených uvaří kávu sobě i kolegům a proplká o něco víc minut, než je dovoleno?
(I oni po zvonění dojídají sendviče, které jim máma ráno ve spěchu, ale s láskou, sbalila do tašky.)
A kdo z nás teď HODÍ KAMENEM?
Až JI, u-čitelku, vyhodí (to za ten termix), zase si půjde hledat práci. Udělala to už teď. Budete se divit, ale nic podobného jako "absolutní poslušnost, ticho při výkonu práce nebo zákaz svobody pohybu" na ni Google nevybalil. Tak Vám nevím...
Se souhlasem autorky převzato z jejího blogu
28 komentářů:
Ano, proč ne. Ale má to takhle vypadat ve všech třídách v ČR?
Mirek Vaněk: Proč by to tak mělo ve všech třídách vypadat? Proč brát jedno řešení a vnucovat ho všem?
Protože si to média, reformátoři, aktivisté i politici přejí. Hlavně reformovat.
Nevěcný znevažující výkřik Anonymního jsem smazal. Obsahoval slovo "bláboly" a jinak už vlastně nic. Hezký den!
vše je ok,pokud tito žáci budou pracovat na úřadech a neziskovkách jak se tomu děje nyní,největším zaměstnavatelem je stát cca 450 000 a v neziskovkách cca 130 000 lidí ,až ty děti budou muset nedejbože do fabriky a nedejbože na pás,žádný papírek,žádné bumbání,žadné wc
Takže věcně, kolegové věcně. A hlavně nekritizovat. Jak to není duševně na úrovni, šup smazat.
Hlavně to musí být dlouhé, pak to automaticky dává smysl, jako článek nad diskusí.
"Skáčou po lavicích, běhají po chodbách, vzduchem létají lahve, lepidla, někdy i nůžky. Hýkají a křičí. Kopou do zdi, rozbíjejí vybavení a ničí pomůcky. Ucpali záchod, rozbili topení, v mrazech rozlévali vodu po chodníku. Třese se před nimi kdejaká klávesnice, obsah jejich vlastního pouzdra a možná i některý z učitelů.
Takto se naštěstí 99 % žáků nechová. A už vůbec se tak nechovají ti, kteří:
"Dokáží spolupracovat a vzájemně se podpořit. Zvládají změny, jsou flexibilní. Pracují přesčas (nějaký zvonek už nás dávno neovládá jak dřív). Pracují samostatně, vyhledávají informace, pracují s PC i s tablety. Pravidelně prezentují svou práci. Staví se před ostatní a předávají, co se dozvěděli. Očekávají zpětnou vazbu a taky ji umí podat druhému. Objektivně, kriticky, ale nezraňujícím způsobem. Umí říct, co se jim líbí a co ne. Co na druhých oceňují a co by jim doporučili k vylepšení."
Jak psal Anonymní 21:30, jsou to prostě bláboly.
Až "JI" obviní ze zanedbání péče a odsedí si pět let natvrdo, přestane psát bláboly.
To je pro pana Komárka. :-)
Možná ukecá soudce, aby tam místo "NÍ" poslal opici Windows.
Autonomie je možná pouze za předpokladu autoregulace (sebekontroly)
Vědomí zodpovědnosti za vlastní chování.
Nejdříve musíme přijmout fakt, že za dítě je zodpovědný rodič mimo školu a školu nemá co zajímat, co se s žákem mimo školu děje.
Nejdříve musíme přijmout fakt, že každé dítě je úměrně svému věku schopné přijmout zodpovědnost za své skutky.
Nejdříve musíme nastavit prostředí tak, aby umělo naložit s těmi, kteří nerespektují ani ta elementární pravidla a odpovědnost nemohou, nebo nechtějí přijmout.
Pak teprve se můžeme začít bavit o tom, co je a není anarchie a jak kdo dodržuje pravidla.
Autorce uniká jeden drobný detail.
Když dospělý pojede rychleji, nežli devadesátkou a bude přistižen, zaplatí pokutu.
Když se zakecá a přijde pozdě do hodiny, může to jeho nadřízený řešit v rámci pracovněprávních vztahů.
Co se stane žákovi, který přijde pozdě do hodiny, nebo ji prosedí celou na záchodě, protože "ho matika nebaví"?
Co se stane, když schválně ucpe ten záchod?
Zvonek je jen prvkem synchronizace.
Má stejný efekt jako gong v divadle, či v kině.¨
Nebo snad i tam budeme v rámci "autonomie" přecházet jak a kdy se komu zlíbí?
Školství je přeregulované. o tom není sporu.
Před třiceti lety by nikoho nenapadlo, aby dával rodičům podpisovat glejt, že smí dát žákům během školního výletu "rozchod".
A když se žákovi během rozchodu něco stalo, nikoho nenapadlo obviňovat z toho učitele. (Teprve až když k tomu byl nějaký důvod. Jakože třeba byl rozchod druháků u neoplocené požární nádrže.)
Jako šestiletý jsem jezdil sousedkám za drobnou odměnu na kole koupit do sámošky chleba, máslo, nebo kvasnice. Pokladní mi spočítala drobné a vrátila přesně. Nikomu, včetně mé matky to nepřišlo divné. Chválili ji, jak má šikovného synka.
Dnes jako učitel nesmím ani sedmnáctiletého žáka pověřit "drobnou pochůzkou" v areálu školy. A poslat jej třeba do papírnictví přes ulici? Šmarjá, co kdyby se mu něco stalo? No představte si tu hrůzu!
On je sice dost zodpovědný na to, aby denně dojížděl autobusem a pokladní v obchodě se jej ani neptá na věk, když si kupuje vodku a cigarety, ale jakmile překročí práh školy, je z něj nesvéprávné batole, za které odpovídám "svým životem".
Tohle je problém. A ne to, že si dítě během hodiny odnese papírek do koše.
Pane Komárku, chápala bych mazání příspěvků, kdyby obsahovaly pouze něco jako "XY je *píp". "XY napsal blábol" je hodnocení článku a mnohdy se s ním dá souhlasit.
Paní Adamová, Ygrain
"Blábol" je bezesporu svého druhu hodnocení, ale je to taky termín znevažující, urážlivý. Ve slušné diskusi je zbytečný. Paní Adamová vysvětluje na citacích, co jí na textu nesedí. Ten shrnující urážlivý závěr je podle mě zcela zbytečný... Děkuji! hezký den!
Vy si jako skutečně myslíte, že když napíšu, že mi to nesedí, tak to bude mít tu správnou gradaci a údernost? No nevím ...
Ale vždyť nemusíte autorku udeřit, paní Adamová, ne? :-) Děkuji! hezký den!
Milý pane Komárku, zřejmě dojde k samovolnému vyměšování mých střev z toho, jak hezky umíte posuzovat závažnost diskusních příspěvků a jejich hodnotu.
Je dobře, že tak pečlivě hlídáte (ne)kvalitu diskuse a snažíte se vymýtit bl.b.ly. Děláte to velmi dobře. Mnoha lidem by bylo líto, kdybyste mohl prokázat své umění již dříve, třeba v předlistopadových dobách, kdy jste ještě ohýbal hřbet, jak Vám jistě správně jedna Vaše oblíbená kolegyně napsala.
Je možné, že by díky Vám mnozí navštívili význačné památky naší republiky, jako Mírov, Pankrác a další.
Nepřeji Vám, aby Vás nějaký svobodně vychovaný jedinec náhodou nesmetl autem, když nepojede devadesátkou, protože se přece normálně porušuje a nic na tom není. Nevím jestli máte děti, ale jestli ano, možná, při Vašem božském chápání a vcítění, si dokážete představit, jak je rodičům, kteří kvůli "nedodržování" pravidel, která jsou zbytečná, přišli třeba o dítě nebo dětem, které přišly o rodiče. Jistě jsou to harmonické představy. A to jen proto, že se někdo rozhodl, že pro něj pravidla neplatí.
Moc, moc, mocinky hezký den Vám přeji i Vašim blízkým, bezpečné silnice i chodníky.
http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/450761/nehoda-po-ktere-zustali-4-sirotci-smrt-rodicu-zpusobila-cizinka-v-bmw-tvrdi-policie-o-horazdovicke-tragedii.html
----------------------------------------------------
Stačí Vám taková délka příspěvku? Už to není jen výkřik? Už jste pochopil?
poste.restante, proč Vám z toho vždy, ale skutečně vždy vyleze strašák osobní odpovědnosti a basa natvrdo?
Co když "ONA" za zanedbání péče do basy nepůjde? Co když žáky hodiny zajímají a tak nepřemýšlí o ucpávání záchodů a sebevraždě na ulici, ale o tom, jak se rychle vyčurat a vrátit se do třídy? Prostředí je nastaveno tak, aby žáci "poslouchali". To, co není nastaveno, jsou žáci. Tak nějak už neposlouchají sami od sebe. Žáky lze nastavit na spolupráci s učitelem také tím, že se vytvoří prostředí, kde žáci benefity spolupráce s učitelem vidí/chápou/vnímají a nikoli ze strachu. Strach místy přestává zabírat, všiml jste si? Zbývá nestrach.
Já bych se zbytečně nerozčiloval. Provozujeme u nás na ZŠ pravidelně dny otevřených dveří, rodiče (i prarodiče, tetičky a další - ne jenom Hujerovi) se k nám chodí dívat, jak se učí, jaká je ve škole atmosféra atd. Vždycky (většinou) říkají - to za nás nebylo, taková volnost, diskutování s učiteli, dodržování pitného režimu po celé vyučování, chození po třídě, stolní tenis a fotbálek o přestávce na chodbách.... Už dávno nesedí žáci s rukama za zády a neposlouchají s otevřenou pusou výklad učitele... Pokud můžu posoudit, na jiných školách to není jiné... Nejenom v soukromých školách se sedí v kruhu, nejenom v lesních se učí na zahradách, nejenom v alternativních se může diskutovat.... Provokativní nápis, trochu ironické nadsázky a už se to tu mele... Proč?
Co když "ONA" za zanedbání péče do basy nepůjde?
Tak bude všechno fajn a nebudem mít o čem mluvit.
Problém je, že v reálném světě musíte vždy počítat s tou horší variantou. Těžko můžete říct rodičům: "No víte, já si říkal, že se přece utopit nemusí."
Co když žáky hodiny zajímají a tak nepřemýšlí o ucpávání záchodů a sebevraždě na ulici, ale o tom, jak se rychle vyčurat a vrátit se do třídy?
Nepochybuji o tom, že Vy vyprávíte tak zajímavě, že se děti raději pomočí, než by z hodiny odešly.
To, co není nastaveno, jsou žáci. Tak nějak už neposlouchají sami od sebe.
Tak teď jsem zmaten.
Tak žáky sice hodiny zajímají, ale během výuky sami od sebe neposlouchají.
Vidím, že to máte promyšlené.
Žáky lze nastavit na spolupráci s učitelem také tím, že se vytvoří prostředí, kde žáci benefity spolupráce s učitelem vidí/chápou/vnímají a nikoli ze strachu.
A když ne? Když nevidí/nechápou/nevnímají, nebo prostě nechtějí?
Já vím, povinností učitele, jakožto vystudovaného profesionála je hledat, zkoušet, získávat důvěru, ...
A do té doby, než nalezne, tak co?
Strach místy přestává zabírat, všiml jste si? Zbývá nestrach.
Jakýpak strach?
Chtít po žákovi, aby se přezul a nešel do učebny v bagančatech, na to je potřeba strach? Aby pozdravil? Neskákal učiteli při výkladu do řeči? Nepobíhal během hodiny po učebně?
Proč Vy, jak předpokládám, jezdíte po obci padesátkou? Ze strachu?
S Vámi, Tajný, je legrační debata.
Kolega Palát má pravdu. Děti přece už dávno nesedí s rukama za zády a pingpongový stůl na chodbě o přestávce je vcelku běžná věc.
Jasně, že musíme hledat způsoby, jak vytvářet příjemnou a motivující atmosféru ve třídě.
Stejně tak se musíme starat o to, aby vztahy mezi národy byly přátelské a vzájemně výhodné.
Jen mi občas podobné článečky o tom, jak to ve třídě může krásně fungovat, připomínají mou dětskou čítanku. Psalo se v ní o tom, jak to bude krásné, až na světě zvítězí socialismus a nastane světový mír.
Nepochybuji o tom, že Vy vyprávíte tak zajímavě, že se děti raději pomočí, než by z hodiny odešly.
Stimt. A nejen to. U nás se mírou puchu ve třídě po hodině měří kvalita učitele. Máme pro to dokonce míru. Pu. 5Pu a jste šmahem výborný.
Problém je v tom, že musíme počítat s horší variantou.
Ano. To je problém. Protože nemusíme. Někteří chtějí. Odtud centralizovaná chobotnice.
"Žáci neposlouchají sami od sebe."
Představte si, že ani velikého mne neposlouchají sami od sebe. Nejdříve zájem a ze zájmu poslouchání. Nikoli nejdříve učitel a školní řád, automatické poslouchání po dobu, než se to novic naučí a pak se uvidí.
Když neposlouchají schválně, třeba protože vnímají školu a učitele jako nepřátele, někde je něco špatně. Pokud je to v rodině, tomu nepomůžeme. Ve třídě a škole tomu pomoci můžeme.
Ad strach. Netvařte se jako že nevíte o čem je řeč. Vy jste přece velkým příznivcem zavedení zákonných opatření, které by učitel mohl použít vůči žákům, kteří "neposlouchají". Poslouchání, přezouvání či nepobíhání při výkladu po třídě, přece není věc školního řádu a důtek.
Pokud to, co píše pan Palát je pravda v míře větší než malé, pak haleluja, můžeme jásat, práce zde je u zdárného konce.
"Pokud to, co píše pan Palát je pravda v míře větší než malé, pak haleluja, můžeme jásat, práce zde je u zdárného konce."
To ale expert a zároveň nejlepší učitel základních a středních škol, znalec všech učitelů, ochránce utiskovaných, pravý aktivista a speciální pedagog, přece musí vědět.
SSJČ uvádí:
bláboliti
1. (co; ~) mluvit zmateně, nesouvisle (v horečce, opilosti, ze sna ap.): sil jí ubývalo, chvílemi cosi blábolila; b. páté přes deváté; blábolí a neví co (Něm.); opilec blaboní u stolu (Ner.)
2. expr. (co; o čem) mluvit naplano; tlachat, žvanit, brebtat: nacistické blábolení o kultuře
Jak vidíme, první význam je neexpresívní. Můžeme vyloučit, že Anonymní nepoužil slovo blábol v tomto významu? A lze se tedy domnívat, že člověk, který napsal "nacistické blábolení o kultuře" se dopustil znevažujícího a urážlivého výroku? Vskutku?
Anonymní zopakoval svůj příspěvek, smazal jsem ho. Velmi nudná hra, které bere čas a energii. Hezký den!
Jestli si myslíte, že je to hra, máte trošku divné myšlení.
Jinak autorka nepokrytě lže a manipulativně podsouvá čtenářům nepravdivé závěry o státních školách, co všechno tam není možné. Činí tak veřejně a pak musí počítat i s tím, že její text bude patřičným způsobem vyhodnocen.
Člověk, který lže, je lhář. Autorka nebyla v žádném případě ve většině českých škol a v žádném případě tedy nemůže tvrdit, co všechno tam nejde. Nemá pro svá vyjádření žádný podklad a pokud já vím o státních školách, kde to jde. NEMÁ pravdu.
Lhář není sprosté slovo. Tak doufám, že to cenzore nebudeš mazat.
Anonymní nerozumí textu, který tak tvrdě kritizuje. Možná se mu nesnaží porozumět, protože nesouhlasí s jeho vyzněním. Zaměňuje nadsázku, případně nepřesnost za lež. Nesnaží se věcně diskutovat. Šíří kolem sebe vlnu negativní energie. Diskusi škodí. Hezký den!
Od cenzora, který má selektivní brýle a je zasednutý na státní školy, to beru jako pochvalu.
Děkuji. Hezký den!
Mimochodem, kdo tady vykřikuje do diskusí, "kde jsou důkazy"? Jedině cenzor. A když dokazuji, že autorka článku nepíše pravdu, najednou nerozumím textu.
Komárku, Komárku. HEZKÝ DEN!
Okomentovat