Iniciativa Maturitní data – odtajněno vyzvala 13. dubna Cermat, aby zveřejnil znění testů použitých 12. dubna u jednotných přijímacích zkoušek pro uchazeče o čtyřleté obory studia. Když Cermat nereagoval, zveřejnila je, jak předtím slíbila, na své stránce sama.
Sledovala tím tyto cíle:
B.ukázat, že argumenty, jimiž Cermat odůvodnil svůj záměr zveřejnit testy až po 12. květnu, jsou nesmyslné
C.umožnit Cermatu a Ministerstvu školství, aby samy předvedly, proč již použité testy nesmějí být chráněny podle autorského zákona (autorský zákon, § 3 písm. a).
A) Ministryně Valachová začala konat až se zpožděním bezmála dvou týdnů. Mezitím ovšem proběhly jednotné přijímací zkoušky na osmiletá a šestiletá gymnázia. V obou jejich druhých termínech tedy ke znevýhodnění žáků ze sociálně slabších vrstev došlo, zatímco podobnému znevýhodnění u deváťáků se nám podařilo předejít.
B) Žáci, kteří přijdou k přijímacím zkouškám až v květnu, opravdu mohou mít malou výhodu oproti ostatním. Tomu se však v moderní informační společnosti nedá zabránit – je to prostě součást dnešního světa chytrých telefonů, kopírek, skenerů, e-mailu a internetu.
Ředitel Cermatu Zíka argumentoval možnými žalobami nepřijatých uchazečů z dubnových termínů. Pokud však takové žaloby vůbec hrozí, mohl jim on i ministryně školství účinně předejít jedinou větou ve školském zákoně: Přijímací test se zveřejní v den, kdy byl u zkoušky použit, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Protože takovou větu při novelizaci školského zákona nenavrhli, můžou si za své problémy sami. Oceňujeme snahu ministryně školství o vstřícný krok, zvlášť pokud si žáci budou moci stáhnout také tzv. klíče správných odpovědí, o nichž se její rozhodnutí nezmiňuje. Přijaté řešení opravdu může ulehčit situaci středním školám, je však podle našeho názoru zbytečně složité a nákladné.
Především však přichází pozdě.
3 komentářů:
A) Ministryně Valachová začala konat až se zpožděním bezmála dvou týdnů. Mezitím ovšem proběhly jednotné přijímací zkoušky na osmiletá a šestiletá gymnázia. V obou jejich druhých termínech tedy ke znevýhodnění žáků ze sociálně slabších vrstev došlo, zatímco podobnému znevýhodnění u deváťáků se nám podařilo předejít.
B) Žáci, kteří přijdou k přijímacím zkouškám až v květnu, opravdu mohou mít malou výhodu oproti ostatním. Tomu se však v moderní informační společnosti nedá zabránit – je to prostě součást dnešního světa chytrých telefonů, kopírek, skenerů, e-mailu a internetu.
ad A - Nedošlo ke znevýhodnění žáků ze sociálně slabších vrstev, ale jak správně uvedla ministryně, došlo ke znevýhodnění žáků, kterým školy po prvním termínu neposkytly jejich testové sešity.
ad B - Velmi zvláštní je, že přes přístup ke všem zmíněným technologiím si žádný s žáků ani jejich rodičů nedovolil zveřejnit testy na internetu, i když je ti, kterým byly testové sešity poskytnuty, měli k dispozici. Takže Botlíkův přístup ani tak není součást dnešního světa, ale Botlíkova světa plného výmluv na pomoc sociálně znevýhodněným.
Botleak postuluje negativní jevy ve společnosti způsobem Andreje Babiše (Všetci kradnú) v podobě "všichni si to v dnešní době dokáží sehnat přes známé", aby v tu samou chvíli otočil a zastával se těch chudých, slabých a nemocných, kteří si ty známé (asi proto, že jsou vyloučeni ze společnosti) nedokázali najít. Takže jeho obraz společnosti je, že zásadní většina krade a neinkludovanému zbytku netečných a nemotivovaných je třeba za každou cenu pomáhat, ať je při tom porušen zákon či nikoli. Tenhle člověk byl učitelem?
Okomentovat