Výuka informatiky je na českých školách stále podceňovaná, říká učitel Miroslav Kotlas z budějovického Gymnázia Česká v rozhovoru pro MF DNES. Sám jako lektor učí kolegy z jiných škol nové technologie a postupy.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Miroslav Kotlas (twitter.com) |
Musíte je umět motivovat a zaujmout. V dnešní době se nabízí spousta pomůcek, doplňků, programů a hračiček, které dokážou výuku udělat zábavnou. Myslím si, že učitelé to měli před pár lety těžší.
Proč je jich pořád málo?
Informatika je u nás pořád dávaná na úroveň výtvarky, hudebky, tělocviku, kde si jdou děti odpočinout a hrát. Je to dané i tím, že především na základních školách chybí dost kvalifikovaných učitelů. Maturanti vystudují informatiku na pedagogické fakultě a rovnou jdou k pásu do Bosche nebo do firem, kde je zaplatí lépe než ve školství. Podpora musí přijít od ministerstva, a to nejen lepším oceněním kantorů, ale i přidáním hodin na devítiletkách.
Kdy je čas začít učit počítače?
Už pro mateřské školy jsou programy třeba s včelkou, s níž děti na počítači pohybují. Na základní škole by měli mít už žáci v první, druhé třídě hodinu výpočetní techniky týdně, abychom je na středních školách mohli učit základy robotiky.
Celý rozhovor naleznete v dnešním vydání MF DNES
7 komentářů:
Tak to ani omylem. Děti mají velmi zanedbanou hrubou i jemnou motoriku a potřebují si ji rozvíjet úplně jinak. My jsme generace, která ještě v osmnácti pomalu neměla kalkulačky, přesto jsme se s počítači naučili celkem obstojně. Ony se to ty děcka doučí ve škole, kdy už to celkem vhodné je.
Nechal bych děcka od počítačů dál. Nic jim neuteče. Možná až bude mít pan Kotlas vlastní děti (předpokládám, že nemá), bude mít i jiný pohled.
Ať se děcka ve školce naučí mluvit a kreslit, čůrat a taky chvilku nečůrat.
Připadám si, jako kdyby na počátku průmyslové revoluce někdo napsal:
"Už v mateřské školce by se měly děti učit ovládat parní stroj."
(Kdyby tedy tehdy byly mateřské školky.) :-)
Kromě toho, odhadem tak polovina dětí dostane svůj první tablet už před začátkem školní docházky a z počítače si pouští hry a pohádky ještě více z nich.
Opravdu nevidím důvod tuto tendenci ještě podporovat ve školkách.
Naproti tomu narůstá počet dys- diagnóz, různých forem epilepsie atd.
Jak už bylo zmíněno, jemná motorika prvňáčků je tak bídná, že u některých je to i důvodem k odkladu školní docházky.
O deformacích páteře a klesající fyzické zdatnosti ani nemluvě.
Takže raději pastelky, stavebnice a dětské křídy k malování na silnici.
A pískoviště a prolézačky.
Nechť si pan Kotlas prostuduje knihu Marka Spitzera Digitální demence a nebude šířit pavědecké mýty.
to chce klid mladej,jsme zemí montoven takže žáčci budou dělníky,pomocnými či kvalifikovanými,skladníky a vrátnými,děvčata úřednicemi nebo uklizečkami,takže to s těmi vědomostmi netřeba přehánět
Na středních školách se dnes robotika neučí? Jak situaci změní více IVT na 1. stupni?
poste.restante, bezvýhradně souhlasím a podepisuji.
Okomentovat