Iniciativa Maturitní data - odtajněno na internetu zveřejnila zadání jednotných přijímacích zkoušek, které se konaly ve středu. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) s tím nesouhlasí a vyzvalo iniciativu ke stažení těchto testů z internetu. Pokud zadání ze stránek iniciativy nezmizí, bude Cermat zvažovat právní kroky, řekl ČTK mluvčí Cermatu Jan Pohanka.
Cermat se podle něj nebrání zveřejnění testů, ale chce tak učinit až po náhradních termínech, tedy po 12. květnu. Nevidí žádný veřejný zájem na tom, aby se tak stalo dříve. "Jednotná přijímací zkouška je s ohledem na přenositelnost výsledků komplexem složeným až ze čtyř termínů, v nichž by podmínky konání měly být maximálně srovnatelné," napsal ČTK. Obává se, že by si jinak příští rok mnoho uchazečů chtělo počkat na náhradní termín, aby věděli, jaké asi budou mít testy.
Celý text naleznete zde
Na internetu byla zveřejněna zadání přijímaček, Cermat nesouhlasí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
23 komentářů:
"Obává se, že by si jinak příští rok mnoho uchazečů chtělo počkat na náhradní termín, aby věděli, jaké asi budou mít testy."
No tak to má asi Cermat pravdu, i když si tedy nemyslím, že by školy na náhradní termín nechávaly bůhvíkolik volných míst. Ale to nemusí mnohým špekulantům dojít.
Já v minulosti řešil jeden zvláštní jev. Někteří jedinci před ohlášenou písemkou záhadně "onemocněli". Většinou to byla krátkodobá, maximálně jednodenní nevolnost. :-)
Řeším to tak, že náhradní písemka má obvykle o něco těžší zadání.
Koneckonců, žák už ví, na co se má připravit.
Na toto pravidlo vždy na začátku roku upozorňuji.
Výskyt náhlých nevolností se výrazně snížil. ;-)
To ale u přijímaček nejspíš nejde.
Střední školy musí výsledky žáků z náhradních termínů zařadit mezi výsledky žáků z řádných termínů. Takže v praxi to znamená, že pokud k řádnému termínu nepřijde např. 10 uchazečů, "musí" být přijato po řádném termínu o 10 uchazečů méně, než je zřizovatelem povolená kapacita - kdyby se z náhradního termínu všichni dostali "nad čáru přijatých".
Taky se může stát, že se mezi přijaté z náhradních termínů nedostane nikdo a školy pak obvolávají své uchazeče, které po řádném termínu odmítly a oznamují jim možnost přijetí "na odvolání". Přitom samozřejmě musíte respektovat lhůty stanovené pro doručení odvolání.
Tito uchazeči pak případně stahují podané zápisové lístky z jiných škol a ty začnou přijímat na odvolání další své dosud nepřijaté uchazeče...
A jedná se o správní řízení, takže o každém uchazeči vedete pěticentimetrovou kupu papírů.
Prostě přijímací řízení je dovedeno k téměř byrokratické dokonalosti. Včetně odvolání - loni náš zřizovatel psal rozhodnutí o odvolání u každého uchazeče na 3 až 4 strany A4.
"Takže v praxi to znamená, že pokud k řádnému termínu nepřijde např. 10 uchazečů, "musí" být přijato po řádném termínu o 10 uchazečů méně, než je zřizovatelem povolená kapacita - kdyby se z náhradního termínu všichni dostali "nad čáru přijatých"."
Tak na to jsem opravdu zvědavá, protože vloni stejně jako v minulých letech, a to i v našem kraji, kde se pokusné jednotné přijímačky na nařízení kraje dělaly na všech státních SŠ, školy řešily situaci tak, že informaci o přijetí zasílaly téměř dvojnásobku žáků než činila povolená kapacita a počítaly s tím, že cca od poloviny z nich zápisový lístek nikdy neuvidí.
Třeba na regionálním gymnáziu v sousedním městě, kde bojují o každého lepšího žáka je povolená kapacita 26 žáků, k přijímačkám přišlo 50 žáků a z nich 40 obdrželo informaci o přijetí, nakonec se jim sešlo 21 zápisových lístků. Dalších pár žáků ředitel ještě sehnal telefonickým přemlouváním rodičů. Kdyby ředitel informaci o přijetí sdělil 26 žákům, sejde se mu zápisových lístků tak 13 a to by se pak utelefonoval k smrti.
Přijímací zkoušky z matematiky se podobají jako vejce vejci. Stačilo si projít testy z let 2014, 2015, 2016.
"náhradní písemka má obvykle o něco těžší zadání" - souhlas, dávám variantu C nebo D. Na písemku se obvykle dostaví všichni, protože mají strach z těžší varianty.
A co kdyby se řediteli sešlo 27 zápisových lístků? Jednou jsme uvěřili rodičům "A", že dcera k nám nenastoupí a vzali jsme uchazeče "B" o místo níž. Ale rodiče "A" nakonec v termínu doručili zápisový lístek. Nepřál bych vám řešit tuto situaci se zřizovatelem a ČŠI a především s rodiči "B"...
V tom máte naprostou pravdu, ale na druhou stranu se ředitelům těchto nepříliš prestižních škol nedivím, protože boj o solidního žáka hoří vždy po přijímačkách naplno. Kdyby se pan ředitel zachoval podle toho, jak velí pravidla, tak bude mít poloprázdné třídy. A mohu Vás ujistit, že podobně se opravdu i vloni zachovaly všechny školy, na jejichž výsledky přijímaček jsem se dívala. Ředitelé v tomto směru vůbec nejsou v lehké situaci a už se tyto problémy v těch místech, kde došlo k výraznému nárůstu počtu žáků, přenášejí i k zápisům na základky.
Celá tahle šaráda se zápisovými lístky je jedna velká zbytečná, byrokratická šaškárna.
Přijímání, odvolání, odevzdávání lístků, jejich zpětvzetí, ...
Jak jen to, hernajs, ti komunisti dělali, že se bez toho všeho obešli? Bez zápisových lístků, správního řízení, ...
A jak probíhalo přijímací řízení v časech Kulíka a Benetky?
Po mém soudu se klíčová chyba stala, když rodiče (žáci) dostali větší svobodu při rozhodování, což je v pořádku, ale tato svoboda nebyla doplněna zodpovědností za své rozhodnutí. Naopak veškerá zodpovědnost byla přehozena na bedra škol.
Jak já tomu rozumím, tak uchazeč má na přihlášku napsat školy v tom pořadí, v jakém chce být přijat. Další komunikaci si mají vyřídit školy mezi sebou. Je to v jejich zájmu postupovat navzájem korektně. Nejsou potřeba vůbec žádné zápisové lístky, se kterými jsou jen problémy.
Rodič se má do určitého data rozhodnout a tím jeho právo vybírat končí.
Není možné, aby ředitelé připravovali v červnu další školní rok a nevěděli přitom, zda budou mít 25 žáků, nebo 45. Zda budou muset třídy slučovat, nebo ne a kolik budou tedy potřebovat učitelů a jakých.
Dnes jsou víceméně odkázáni na libovůli rodičů.
Nemluvě o tom, že ti mají možnost i po 1. září požádat o přestup, tak co.
Jak jen to, hernajs, ti komunisti dělali,
Tak to si pamatuji velice dobře, ale předpokládám, že to byla jen řečnická otázka...
Komunisti přece věděli nejlépe jak na to. Byl řád a pořádek, žádní odrzlí rodiče, žádné nevychované děti, učitel byl pan někdo. Teďkonc je ta svoboda a demokracie, lidi musí ukázat co dovedou, tituly a konexe nestačí, no bordel. Všichni se v tom plácaj, jak ryby na suchu, proto je potřeba normalizovat, nechť staré dobré časy se lide navrátí.
"tituly a konexe nestačí" - bohužel stačí. Stačí přijmout do třídy 30 žáků a 4 další na odvolání. A je vymalováno.
Stačí přijmout do třídy 30 žáků a 4 další na odvolání
Jak to myslíte? Znáte takový konkrétní případ? Viz vyhláška 13/2005, § 2, ods. 4:
Nejvyšší počet žáků ve třídě je 30.
Co na to ČŠI a zřizovatel?
Bohužel znám. A taky vím, že to odporuje vyhlášce. S tím počtem 34 jsem to přehnal. Znovu jsem si to ověřoval. Brali jen 28 a přijali na odvolání 4. Tedy počet 32. Stalo se to loni. Dokonce nám víceleté gymnázium stahuje žáky ze sedmých a osmých tříd. V poslední době 5 žáků. Znám i ZŠ, která vytvořila při zápisu podobné podmínky jako u přijímacích zkoušek a odmítá přijímat žáky ze spádové oblasti. Místo nich přijímá "vybrané žáky" z jiných částí města. Samozřejmě jsou to bezproblémoví žáci. Jedná se o školu veřejnou. Na ZŠ, kde také učím jsou třídy zaplněny na 34 (4 na vyjímku od zřizovatele). A to s plným vědomím ČŠI.
Dokonce nám víceleté gymnázium stahuje žáky ze sedmých a osmých tříd.
Pokud to nejsou sedmáci, kteří na základě přijímacího řízení nastoupí na šestileté gymnázium, je to na žalobu a odvolání ředitel školy a školského odboru zřizovatele... (lepší by bylo dát jim po tlamě, ale takový názor zdejší cenzor nejspíš smaže).
Gymnázium je osmileté.
"Já v minulosti řešil jeden zvláštní jev. Někteří jedinci před ohlášenou písemkou záhadně "onemocněli". Většinou to byla krátkodobá, maximálně jednodenní nevolnost. :-)"
Obzvlášť důkladně připravená varianta je fajn, ale ještě lepší je nemuset se s ní připravovat vůbec.Když si "vypůjčím" absentéry z některé další hodiny, na kterou se dostavili, když je přešla ranní nevolnost, původní varianta úplně stačí, aby jim zavařila :-) Navíc k této metodě obvykle stačí sáhnout jen jednou :-)
Nikdy bych si nedovolil vytáhnout studenta z jiné hodiny, aby psal písemku z mého předmětu...
ještě lepší je nemuset se s ní připravovat vůbec
No, ono to i u mne funguje hodně preventivně. :-)
Kromě toho, nechávám žáky, aby si z vlastní iniciativy mohli opravit i písemku, kterou zmastili, takže stejně připravuju druhou variantu tak jako tak.
Ono taky hraje roli, co člověk učí.
V matematice, češtině, jazycích, kde vidíte žáky třikrát týdně i více, jde celkem snadno nachytat absentéry na hruškách.
Jenže já mám taky předměty, kde je výuka jednou za 14 dní. Což znamená, že když jednou chybí a pak padne nějaký svátek či exkurze, můžu je vidět i jednou za dva měsíce. Musím být proto připraven na různé situace, které mohou nastat.
V matematice nás dozajista zajímají hlavně čtvrtletní práce. Tam je třeba, aby je napsal každý a nikdo neunikl. Leda tak dlouhodobě nemocní.
Gymnázium je osmileté.
Gymnázia jsou i šestiletá, není jich mnoho, ale jsou.
...Nejvyšší počet žáků ve třídě je 30.
Zřizovatel může v rámci výjimky navýšit počet žáků ve třídě až na 34. A ano, znám takové (střední) školy.
A jinak, že uteklo zadání přijímaček je podle mého celkem jedno, protože se tady u jiných zkoušek (závěrečky, maturity) nikdo doteď moc neobtěžoval s tvorbou nových otázek nebo alespoň s jejich obměnou, takže stačilo znát loňské znění... Závěrečky pro některé učňovské obory se válí i po netu a je každý rok stejné.
"Nikdy bych si nedovolil vytáhnout studenta z jiné hodiny, aby psal písemku z mého předmětu..."
Musím zmiňovat, že je to samozřejmě po domluvě s daným kolegou?
"Ono taky hraje roli, co člověk učí."
To samozřejmě ano, při třech hodinách týdně se absentéři odchytávají celkem snadno. Na druhou stranu, když máte jednou za čtrnáct dní dvouhodinovku, absentéři si zase snadno pořídí patřičné procento pro neklasifikaci, nebo se mýlím?
"No, ono to i u mne funguje hodně preventivně. :-)"
Ano, ono obvykle stačí před první písemkou s milým úsměvem zmínit, že na náhradní verzi si dáte obzvlášť záležet, a naprostá většina se dovtípí :-)
Vážený pane Botlíku,
jste-li takovým bijcem za štěstí studentů, doufám, že po prvním kole uveřejníte také přijímačkové sciotesty.
Stojí za to přečíst si zdůvodnění, proč Botlíkova "iniciativa" zadání zveřejnila.
Pan Botlík zřejmě "konexe" či kamarádíčky ve školách má, neboť "pokoutně ofocená či naskenovaná zadání" nezveřejnili studenti, ale on. Jak nepřímo upozorňuje kolega Sotolář, kupodivu ho nikdy předtím totéž nenapadlo u komerčních přijímacích testů; to mu osud adeptů studia zřejmě na srdci neležel. Typicky botlíkovské chucpe.
A samozřejmě může počítat s tím, že jeho vyčůranou demagogii mu pomohou šířit namistrovaní novinářští ignoranti ve spřátelených masmédiích; komentář p. Zvěřiny v dnešních LN je toho příkladem.
V konečném důsledku to vše vede k úvaze: Co mohou dnešní školy vůbec garantovat? Jsme zralí na to, aby na zásadní úkony dozíraly najaté agentury?
Okomentovat