„Z výsledků nedávno provedených výzkumů plyne, že více než polovina dotázaných souhlasí s inkluzí, pokud jsou splněny určité podmínky – především nižší počet žáků ve třídě a přítomnost asistenta pedagoga. Vnímání inkluze veřejností tedy není vůbec tak špatné, jak nám je často některými politiky a médii prezentováno spolu s katastrofickými scénáři o rušení praktických škol, masivním zaplavení základních škol žáky s postižením a celkovém snižování úrovně vzdělávání,“ píše nezávislá senátorka a ředitelka základní školy Miluše Horská. S autorčiným souhlasem přinášíme celý text.
Miluše Horská (senat.cz) |
Pojďme však společně propojit tyto dva světy a diskutovat o tom, co udělat pro to, aby to šlo. Nacházíme se ve dvouletém přechodném období, které by mělo primárně sloužit k tomuto účelu a k tomu, abychom se společně scházeli a věcně argumentovali - s cílem umožnit každému dítěti takové vzdělávání, které je pro něj nejoptimálnější, ať už v jakékoliv škole, běžné nebo speciální. Zapojme do diskuze všechny, kterých se to týká – rodiče dětí s postižením i těch bez něj, učitele ze všech typů škol, speciální pedagogy a psychology, neziskové organizace a najděme nejen to, co v současné době inkluzi ztěžuje nebo narušuje, ale i to, jak to odstranit.
Sama vnímám inkluzi jako nabídku z MŠMT a pro rodiče a jejich děti možnost volby, nikoliv jako něco, co je direktivně nařízeno a musí se okamžitě vykonat teď hned. To ostatně vidíme i z poměrně nízkého počtu dětí, které přestoupily ze speciálních do základních škol.
Jako hlavní problém však vidím nedostatečnou podporu školských poradenských zařízení, jejichž speciální pedagogové by pomáhali pracovat se začleňovanými dětmi. Učitel sám si často neví rady jakým způsobem pracovat s dítětem s postižením, a to ve zcela konkrétních situacích – jakou zvolit například u dítěte s Downovým syndromem metodu výuky čtení, jak ho učit psát, jak počítat a jak to ještě ke všemu skloubit s ostatními dětmi? A to vede často k velkým obavám a odmítnutí takového dítěte nebo i k inkluzi, která je po čase označena jako neúspěšná, protože dítě se většinu času učí s asistentem pedagoga a vlastně není skutečně začleněno mezi ostatní děti. Školní speciální pedadog, nejlépe schopný praktik a didaktik (a těch má naše speciální školství bezpočet), by pomáhal nebo i přímo vytvářel konkrétní vzdělávací postup pro tyto děti (chcete-li přípravu a zpočátku možná i každodenní) a pomohl by tím, co nejlépe umí – pracovat s nestejně nadanými dětmi, s dětmi různých schopností a potřeb. Příklady, které ukazují, že to funguje, samozřejmě existují a vy můžete mít dojem, že jste se ocitli v malotřídce, kde se přece vedle sebe jsou také schopny vzdělávat děti různých ročníků pod vedením jednoho učitele a nikdo se nad tím nepozastavuje.
Inkluze je procesem, na jehož hodnocení si budeme muset počkat. Především se však učme vnímat inkluzi jako určitý postoj, přístup a přesvědčení vztahující se k lidem s určitou odlišností. Jsem ráda, že byl tento proces minulé září nastartován.
Se souhlasem autorky převzato z jejího blogu
10 komentářů:
"Školní speciální pedadog, nejlépe schopný praktik a didaktik (a těch má naše speciální školství bezpočet),"
To jako fakt?! A kde že jsou ty bezpočetné davy speciálních pedagogů, že tolik základek nedokáže ulovit ani jediného? Nebo tím chce autorka říct, že by jich bylo dost, kdyby se zrušily specky?
Domlouvat se mělo, než se ta ptákovina schválila.
Inkluze? Za určitých podmínek snad ano.
Česká inkluzivní cesta? Katastrofa.
.......Z výsledků nedávno provedených výzkumů plyne, že více než polovina dotázaných souhlasí s inkluzí, pokud jsou splněny určité podmínky – především nižší počet žáků ve třídě a přítomnost asistenta pedagoga. Vnímání inkluze veřejností tedy není vůbec tak špatné, .......
Úžasná interpretace dat. Dat, která říkají, že naopak většina lidí s inkluzí v té podobě, jak je dnes vnucena školám, nesouhlasí. Pojďme se domluvit, ale pravdivě!
Domlouvat jsme se měli předtím, než tento paskvil vstoupil do škol. Nevšimla jsem si, že by tato paní před dvěma roky nějak nastolovala diskuse nebo setkání učitelů. Nevšimla jsem si hodně věcí, které popisuje.
Snížení počtu dětí ve třídě - ano, ano. Ale ne o jednoho žáka, když tam jsou 4 SVP. Třídy by měly být naplněny do počtu max 20 žáků a poté dále snižován počet. Kde je zakopaný pes? A/ Kapacita škol, kdy bychom museli učit na půdách a ve sklepech, případně školních zahradách. B/ peníze , peníze, jako vždy.
Asistenti - oblíbená mantra všech zastávačů české inkluze. Fajn. Takže si to shrňme. Čemu slouží to, že učiteli budou kopírovány materiály , asistent bude tiše kroužit třídou a upravovat posez žáků, nebo bude 10x popohánět Pepíčka, aby si konečně vyndal penál? K čemu je asistent, který našuškává SVP žákovi správné odpovědi? Přeceňování role asistenta je neskutečná a nejhorší je, že se začíná dostávat do povědomí rodičů, kteří mají dojem, že když jejich slepé dítě dostane na běžné škole asistenta, budou mít vystaráno. Ach jo!
Školní speciální pedagog ( někde by se jich uživilo hned několik) bude sci-fi pro školy do té doby, než se vyjasní jeho špatné pracovní podmínky. Protože asi žádný jiný učitel by nesouhlasil s tím, aby jeho kariéra spočívala v tom, že se ŠPZ uráčí napsat do PO půl úvazku tohoto pracovníka a znovu se tak obnoví pracovní smlouva, která tímto je vždy na pouhé dva roky, kdy má docházet k rediagnostikám žáků. Přitom na školách dnes máme běžně přes 10% žáků s SVP, kteří vyžadují pomoc. Někde i více. A myšlenka, že školní speciál bude za své vlastní peníze pendlovat po několika školách(čím, vlastním autem?)? Ano, za poslanecký plat a podobné "náhrady", to ano. Za 12. platovou třídu určitě ne. Takže PPP vám můžou povyprávět o tom, jak školy odmítají v doporučeních úvazky speciálů nebo i speciálně pedagogické předměty, protože nejsou lidi.
Kde je tedy ta pomoc SVP dětem?
Pojďme se domluvit. Zrušme tento paskvil nebo ho totálně přepracujme, od podlahy.
Pojďme se domluvit, že nám přestanete lhát.
Ježišmarjá, vždyť si vzpomeňte, proč se ta inkluze dělá. Kdyby nebylo rozhodnutí jistého evropského soudu, tak by nikdo z vás zastánců inkluze ani nevěděl, že nějaké takové děti jsou. Tak se teď neholedbejte nějakými průzkumy.
jaképak domlouvání,zrušit !
Okomentovat