České dívky mají v porovnání s dalšími evropskými zeměmi malý zájem o studium přírodních věd a informatiky. Ve srovnání s deseti jinými evropskými státy je zájem dívek v Česku o matematiku, fyziku, chemii, přírodovědu a informatiku od počátku docházky na druhý stupeň školy nižší a mnohem rychleji opadá. Vyplývá to z průzkumu společnosti Microsoft mezi 11 500 dívkami. Průzkum vedle Česka zahrnul Finsko, Francii, Itálii, Irsko, Německo, Nizozemsko, Polsko, Rusko, Slovensko a Velkou Británii. Informuje ČTK.
Lenka Čábelová (microsoft.com) |
"Dívky nevidí dostatečně silnou vazbu těchto předmětů k jejich každodennímu životu, chybí jim podpora rodičů a učitelů a také dostatek vzorů pro uplatnění v budoucím životě," uvedla mluvčí českého Microsoftu Lenka Čábelová.
Ženy tvoří 20 procent absolventů oboru informatiky v Evropě, v České republice je to 16 procent. V IT pracuje jen devět procent Češek, evropský průměr je 16 procent.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
S názorem pana Neumajera, že to může souviset s přechodem z prvního stupně na druhý, vcelku souhlasím. Výuka matematiky na prvním stupni je zejména v podání některých učitelek příliš zaměřena na dril a při přechodu na druhý stupeň, kde se v matematice najednou chce více přemýšlení a praktického myšlení, začnou mít děvčata problém. Navíc je to ještě podpořeno skutečností, že v česku se na prvním stupni s výukou technických záležitostí vůbec nesetkají, protože česká výuka přírodovědy je postavena na neustálém se nimrání ve zvířátkách a rostlinkách. Z techniky najdete v učebnicích přírodovědy jen ubohé zmínky o síle a elektrickém obvodu, což ještě např. učitelky na naší škole blahosklonně přeskakují.
"blahosklonně přeskakují" a nejen to. Zvláště upozaděná je výuka geometrie. Většina kantorek na prvním stupni geometrii nemá ráda a nevím z jakého důvodu. Konstrukce čtverce jen s pomocí pravítka bez rysky a pravého úhlu, bez kružítka je toho hrůzným příkladem. Asi je však potřeba se více věnovat geometrii i na druhém stupni a více rozvíjet prostorovou představivost. Na SŠ pak dotyční žáci zákonitě narazí. Souhlasím tedy s paní Adamovou. Je třeba začít již na prvním stupni.
Okomentovat