Pokud se chceme dobře připravit na pokračující technologický pokrok včetně robotizace výroby, musíme především upravit náš vzdělávací systém. Ten by měl vychovávat lidi, kteří jsou schopní učit se nové věci a přizpůsobovat se stále měnícím požadavkům trhu práce. Debata o českém vzdělávacím systému se však vede spíše o tom, zda bychom neměli dostat více žáku na učňovské obory (a na které), protože takoví pracovníci přece dnes na trhu práce chybí,“ píše Klára Kalíšková z VŠE v anketě Lidových novin k tématu robotizace.
|
Klára Kalíšková (google.com) |
Vynakládáme také obrovské prostředky z veřejných peněz na modely predikující potřeby trhu práce, které by nám měly říct, jak dnes upravit vzdělávací systém, aby firmy našly za pět či deset let dost pracovníku kvalifikovaných pro danou práci. Při dnešní rychlosti technologického pokroku si ale snad nemůžeme myslet, že predikovat potřeby trhu práce za pět či deset let je možné. Dejme si proto pozor, abychom v této debatě nepodlehli tlaku průmyslové lobby, která by chtěla, aby ze škol vycházeli žáci připraveni začít pracovat na specifické pozici v montovně, protože takoví absolventi budou nejvíce ohroženi automatizací a robotizací výroby.
Celý text naleznete
zde
4 komentářů:
Je dobré odlišit montovnu a řemeslo a užité umění. Montovny budou automatizovat, nebo přesídlí do Afriky. Dobrých řemeslníků bude potřeba vždy.
Dejme pozor, aby ti žáci, kteří jsou dnes přijímacími testy vyřazeni ze hry o maturitu a vysokou školu, neskončili jako úzce specializované "lidské zdroje" bez všeobecného rozhledu, schopnosti utvářet vlastní názor a rozeznat manipulaci.
Právě toto je, nehledě na promrhaný potenciál, nejvážnějším dopadem systémových opatření směrem k selekci žáků z dílny našich dobrých elitářů s dobrými úmysly. Nebo s bankovkami průmyslníků ve šrajtoflích.
No vidíte, TU, že to jde, když chcete.
Teď ještě rozlišit přípravu "montovníka" (stačí zaškolení) od přípravy "řemeslníka" (tady už je potřebné vyučení).
Myslíte ale, že všeobecný rozhled dodá jen maturita a vysoká škola? Že vyučený je bez rozhledu?
"Pokud se chceme dobře připravit na pokračující technologický pokrok včetně robotizace výroby, musíme především upravit náš vzdělávací systém. Ten by měl vychovávat lidi, kteří jsou schopní učit se nové věci a přizpůsobovat se stále měnícím požadavkům trhu práce."
Otázka je, co se myslí tím přizpůsobováním se stále se měnícím podmínkám...
A jak by se ten systém měl upravit... A jestli teda nějak upravený vzdělávací systém dokáže vyprodukovat ty přizpůsobivé flexibilní uplatnitelné ze všech dětí... Nebo aspoň nějak efektivněji než to dokázaly třeba biflovací školy za Husáka.
Já bych to až tak nerozváděl. Myslím, že problém je nechtěně vystižen už z počátku úvahy. "Ten by měl vychovávat lidi, kteří jsou schopní učit se..."
Okomentovat