„Je to jeden z kroků, jak zajistit srovnatelné a jednotné porovnání znalostí a dovedností žáků devátých tříd, snížení administrativní zátěže pro školy a také by se mělo skončit s nekalou praxí, kdy řada nekvalitních škol přijímala bez přijímacího řízení a bez ohledu na to, zda znalosti a dovednosti přijatých žáků umožňovaly daný typ školy zvládnout,“ říká ministryně školství Kateřina Valachová o jednotných přijímačkách v rozhovoru pro MF DNES.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Kateřina Valachová (twitter.com) |
Že takový žák fungoval jako jednotka, která přináší příslušný obnos do rozpočtu. Velmi často neukončil úspěšně maturitní vzdělání a byl odejit ještě před maturitní zkouškou, aby zase nekazil škole výsledky. To se mi nezdá vhodné ani pro jednoho z aktérů, školu ani žáka, a mělo by to skončit.
To nic nemění na tom, že novinky v přijímacím řízení rodičům a dětem na klidu nepřidávají. Děti v tuto chvíli tráví hodiny a hodiny nad cvičnými testy.
Aby jednotné přijímací zkoušky fungovaly, jak jsem to popisovala, se nedá dosáhnout, když se na ně děti budou připravovat způsobem, že budou v panice ve škole nebo doma zaškrtávat otázky v testech, které si bůhvíkde obstaraly. To, že se to děje, považuji za odporný obchod se strachem rodičů. Navíc jim nikdo nezaručí, že se s takovými testy při přijímacích zkouškách děti opravdu setkají. Ministerstvo zajistilo, aby byly na všech školách bezplatně k dispozici testy z pilotních ročníků. Na těch si mohou vyzkoušet, co je čeká. Ale že by se vyplňováním testů na přijímací zkoušky připravily, to je nesmysl.
Jenže právě tak se hodně dětí připravuje, a to nejen doma, ale i ve škole. Například na škole, kam chodí moje dcera, se moc jiného už nějakou dobu neděje. Což je mimochodem jedna z námitek proti zavedení jednotných přijímacích zkoušek.
Osobně nejsem schopná zajistit, že žádná ze škol takovému tlaku nepodlehne. Na druhou stranu tento až přehnaný důraz na jednotné testy je daný i tím, že začíná něco nového, čeho se školy obávají. Já mohu slíbit pouze to, že se budu snažit ve veřejné debatě vysvětlovat, že při zavádění přijímacích zkoušek opravdu nejde o to, aby děti strávily několik měsíců nácvikem testů. Představa, že si takovým způsobem vylepší šanci dostat se na školu, je nesmysl. Třeba i proto, jak jsou konstruované otázky v těchto testech, na takzvané otevřené otázky se nedá naučit memorováním. Já se na výsledky přijímacích testů budu těšit, můj osobní názor je, že to nedopadne nijak katastrofálně.
Celý rozhovor naleznete v dnešním vydání MF DNES
81 komentářů:
Paní Valachová. Tak nejprve vytvoříte strašáka, to Vám už nikdo neodpáře, aby se děti bály a jednotně objektivně srovnávaly. Ony se objektivně bojí a připravují, což je, dle Vás, tvůrce bubáka, odporné.
Vás to překvapuje. Máte děti? Co jste myslela, že se stane? Že děti,rodiče a učitelé budou formu přijímaček ignorovat? Že mávnou rukou a řeknou, ale co, nějak bude?
Tento váš rozhovor je jasným důkazem, že vy ani vaši úředníci nemáte dost rozumu, zkušeností prozíravosti a moudrosti abyste dohlédli důsledky svých rozhodnutí. A tak je to se vším, že? Kariérní řád, inkluze, testové přijímačky, povinná matematika... Vy vlastně nevíte, co děláte a nikdo kolem vás vám není schopen poradit.
Ve vaší celostátní laboratoři experimentujete, ovšem nikoli na myších, ale na dětech. Pak je pozdě pravit, jejda, výsledek je odporný.
Až budete naposled odcházet z ministerstva, abyste byla vystřídána zas dalším matlalem, nebudou to zlatá písmena, kterými se zapíšete do tragické historie vzdělávání této země.
"Až budete naposled odcházet z ministerstva, abyste byla vystřídána zas dalším matlalem, nebudou to zlatá písmena, kterými se zapíšete do tragické historie vzdělávání této země."
No fuj. Kde jste pane Komárku? Ministryně a matlal? Ta co prosadila báječnou inkluzi?
Proč nechcete argumenty, důkazy? To může jenom on VYVULENÝ?
Já tedy nevím, ale na naší škole žáci žádné panice nepodléhají. Ti, co v matice a češtině na 2. stupni solidně pracovali, se nemají čeho bát. A ti, kteří celé roky dělali houbeles, ještě ani nepostřehli, že příští týden nějaké přijímačky dělají. Z páté třídy se u nás na osmiletý gympl neodchází, protože tam děti od nás nic netáhne.
Simona CARCY
Nešlo by to bez poslední věty? Nebo je obsahem příspěvku právě jen zbytečná urážka? Pokud ano, smažu to. Děkuji! Hezký den!
Zloděj křičí, chyťte zloděje.
Simono, pamatujte si, NIKDY, ale fakt NIKDY nepsat urážku samostatně. Vždycky přibalit aspoň jeden argument. To musíte politicky, tento ... chápat.
Pak můžete o ministryni napsat, že je matlal a vůbec to nevadí.
Máte to vodůvodněný, jasný, né?
(nebo pište příspěvky bez posledních vět, to má taky něco do sebe)
Co kdybychom se vrátili k tématu článku?
Žádná hrůza a panika se u nás neděje... Na podzim si někteří deváťáci objednali sriovnávací testy SCIO, teď poprosili učitelku z M, aby s nimi po vyučování zopakovala to, co by potřebovali zopakovat. V Čj si prošli ukázky testů na webu CERMATU. Nikdo se nehroutí, na SŠ jim jasně řekli, že kritéria nejsou nastavená nijak vysoko (eufemismus samozřejmě).... Můj názor ".............." - podle rady Anonymního nepíšu poslední větu...
Pane Komárku, Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám stále ještě přijímá nadějné adepty. Nevyužít to by byla škoda. I pro nás...
Tak já bych se s dovolením k tématu vrátila. Dnes jsem například ve dvou hodinách výuky trénovala didaktické testy. To víte, trénujeme všichni, aby studenti co nejlépe dopadli, jelikož je to nejen jejich vizitka, anóbrž i vizitka celé školy a potažmo kantora samotného, protože on je zodpovědný za to, jak děti připravil. Dokonce mi jeden student několikrát sdělil, že chce testy stále a stále trénovat, protože tím získá know-how jak na to. Vysvětlovala jsem mu, že test je prostředek, jak zjistit, zda-li danou látku umí...
Tož tak, málem jsem se zase uklepla o jednu tečku :-)
Pane Paláte, napsal jste,Žádná hrůza a panika se u nás neděje... Na podzim si někteří deváťáci objednali sriovnávací testy SCIO, teď poprosili učitelku z M, aby s nimi po vyučování zopakovala to, co by potřebovali zopakovat. V Čj si prošli ukázky testů na webu CERMATU.
Takže se učí s pomocí testů...na testy. Jinak dobrý. Žádná panika. Pohoda, klídek, nic se neděje. Ještě, že učitelé dostali zahřívací kolo, příští rok už to bude na ostro. Hlavně nezapomenout na nachystat stohy cvičných testů. To se učí jako na drátku.
Já tedy testy v chemii a přírodopise používám velmi často, nevím, proč by se žáci (ne studenti) měli před testováním chránit... Já nevím, proč mi podsouváte (TU) cvičení testování jen na testování. Že se žáci připravují na to, že budou muset prokázat nějaké znalosti, to je snad v pořádku. Že se prokazuje testováním, je snad také v pořádku. Byli jsme taky vybraní ČŠI na testování Čj, Ma a OV - až v květnu, po přijímačkách. Taky jsme se žáky museli cvičné testy projít, aby věděli, jak se u jednotlivých typů úloh zachovat. Taky se mi nikdo nezhroutil na klávesnici...
A o jakém zahřívacím kole mluvíte?
Vidím, že někteří jedinci by měli sáhnout po slovníku a podívat se, co znamená "panika". Projít testy a vědět, do čeho jdu, =/= panika. Obecně, psaní testu =/= panika.
Zahřívacím kolem jsem mínil přijímací testy u kterých ještě nejsou nastavené spodní limity.
Vygůglujte si rozdíl mezi výukou na testy a výukou k porozumění. Moc velký rozdíl. Když se snažím pochopit, pochopím, procvičím, vyzkouším, sám aplikuji, strávím čas, zapamatuji si. Utilitární učení k testu, nemá, zejména u průměrně a podprůměrně studijně nadaných žáků déletrvající efekt, naopak působí kontraproduktivně ve smyslu, že pěstuje v žácích vnímání látky jako krátkodobého prostředku k dosažení nějakého hodnocení, nikoliv vnímání učení jako zajímavého a celoživotního procesu poznávání. Vlastně je pozoruhodné, že tolik učitelů tento zcela zásadní rozdíl nechápe, nevidí, nebo jej ignorují.
Asi jsme chodili na jiné přednášky a četli jiná skripta.
Třeba přijímací testy odstraní nedostatky v psaní čárek mezi větami.
A jinak by mne zajímalo, jak se dají drilovat testy, když jsou v nich stále jiné příklady ;-)
Vyjádření k "panice z testů":
"Na podzim si někteří deváťáci objednali srovnávací testy SCIO, teď poprosili učitelku z M, aby s nimi po vyučování zopakovala to, co by potřebovali zopakovat. V Čj si prošli ukázky testů na webu CERMATU."
Takže se učí s pomocí testů...na testy.
-
Takovéhle překrucování tady provozuje jen TU. Trvale. A od té doby, co sem vstoupil. Pane Komárku, když nazvu vašeho oblíbence chudákem neschopným nepsat křivácky, je to odbíhání od tématu a výraz osobní animozity, nebo věcné pojmenování skutečnosti?
Máte plné právo nesouhlasit s mou interpretací přípravy na testy. Myslím však, že víte o čem mluvím a víte, že v mnoha případech tomu tak skutečně je. Učitel by byl neodpovědný, kdyby připravil své žáky o možnost získat či ztratit 10 percentilních bodů pouhým pravidelným procvičováním formulací zadání a terminologie v nich obsažených, různých, "která odpověď NEní správná", úloh a podobných lahůdek z vaší, pardon, z cermatovské líhně.
Koneckonců, když se to neděje, proč to Valachová jednoduše nepopřela?
Věcné pojmenování skutečnosti, to pane Soukale určitě není. A diskusi neprospívá. Děkuji! Hezký večer!
Ad krtek:
"A jinak by mne zajímalo, jak se dají drilovat testy, když jsou v nich stále jiné příklady ;-)"
Pane krtku, kolik cermatovských testů jste si zkoušel? Znáte jejich strukturu?
Děkuji za odpověď.
To, že učitel připravuje děti na formu testů, rozhodně neodpovídá formulaci, kterou jste užil, Tajný. Vím, že moc dobře víte, o čem mluvím, protože ve vašem případě evidentně nejde a nikdy nešlo o diskusi, ale o dehonestování všeho, co se vám nelíbí.
A čím Tajného komentáře prospívají diskusi?
Žáci pravidelně dostávají, shánějí, kupují, stahují a vyplňují cvičné testy, ať už ve škole, nebo doma. Žáci se učí, jsou učeni na testy, kvůli testům, procvičují specifická zadání testů. Namísto opravdové výuky, namísto hloubky, pochopení a objevování, žáci nacvičují povrchní objem, závody s časem a dešifrování zadání. Zatím jen k přijímačkám a k maturitám. Počkejte, až se hodnocení škol a učitelů začne odvíjet od skóre. Což je otázka času. To bude teprve čočka. Žádné povídačky o objektivní měřitelnosti nemohou omluvit tragédii, které jsme a budeme svědky.
Mimochodem, všiml jste si někdy vy, jakým způsobem označujete vše a všechny, kteří se nelíbí vám?
"Žáci pravidelně dostávají, shánějí, kupují, stahují a vyplňují cvičné testy, ať už ve škole, nebo doma. Žáci se učí, jsou učeni na testy, kvůli testům, procvičují specifická zadání testů. Namísto opravdové výuky, namísto hloubky, pochopení a objevování, žáci nacvičují povrchní objem, závody s časem a dešifrování zadání."
Jaké hloubky? Jakého objevování? Vždyť vy vůbec nemáte potuchu, co to je hloubka ve vzdělávání. Vy, věrozvěst do nebe volající povrchnosti. Ty testy právě dokáží ověřovat něco, co vy nemáte a zřejmě ani nejste schopen vidět. Slepý se dožaduje zrušení galerií. Jděte do píp.
Jsa osloven odpovídám. Testy Cermatu u maturit si samozřejmě udělám hned po té, co jsou zveřejněny. Určité typy úloh se opakují, některé z nich se jinak udělat nedají - úpravy výrazů, jiné představují jednodušší formu testování pochopení rovnic (exponenciální a logaritmické výrazy), prakticky jsem si vytvořil podobný test dávno před touto maturitou, atd.
On ten zakopaný pes je v tom, že někteří žáci před společnou částí maturity preferovali nicnedělání před "opravdovou výukou, pochopením a objevováním", teď někteří preferují cvičné testy. Kdo se učí průběžně, zvládá učivo v souvislostech, tomu testy nevadí.
A nevím, jak na základě jednotné přijímací zkoušky (přičemž testování v 5. a 9. ročníku by bylo objektivnější, pohodlnější, ale neprošlo) a společné maturity dojít k závěru, že se "hodnocení škol a učitelů začne odvíjet od skóre".
Tajný, expresivně a negativně se vyjadřuji k diskutérům, kteří záměrně věci překrucují, manipulují a lžou. Což je přesně váš případ; předvedl jste to i ve svém posledním příspěvku. Považuji vás za ostudu učitelstva, pokud jste tedy učitelem, nikoli kolektivní mystifikací vytvořenou za účelem zbaběle beztrestného šíření zloby a negace.
"Žáci pravidelně dostávají, shánějí, kupují, stahují a vyplňují cvičné testy, ať už ve škole, nebo doma. Žáci se učí, jsou učeni na testy, kvůli testům, procvičují specifická zadání testů. Namísto opravdové výuky, namísto hloubky, pochopení a objevování, žáci nacvičují povrchní objem, závody s časem a dešifrování zadání."
Pane Tajný učiteli. Kde to žijete? Možná malé procento poctivých pracovitých dětí z dobrých rodin, které touží jít na výběrové gymnázium a které to mají nejméně zapotřebí. Většině žáků je to jedno. Možná někteří rodiče si to naivně myslí. Ale většina žáků to má na háku. Ví, že se na maturitní obor stejně dostanou.
Vězte, že pubertální děti touží úplně po jiných věcech než je vzdělání. Tak jako běžný občan touží po jiných věcech než radostně pracovat pro blaho společnosti.
Pane Vaňku, Máte pravdu v tom, že průměrný deváťák by měl, za normálních okolností, přijímačky a další studium takříkajíc na háku. Nicméně, podceňujete vliv rodičů, sourozenců, učitelů a těch vrstevníků, kterým další studium zcela jistě jedno není.
Krtku, ten argument, říkám tomu "nicnedělací" argument, je zavádějící. Jistě, někteří žáci se nepřipravují, někteří se připravují a někteří se připravují na půl. Podstatou zdejší diskuze není kolik se kdo učil, zda by líný, nýbrž jakým způsobem, na co a na úkor čeho, se žáci připravují.
K druhé části. K tomu závěru jsem došel ze zkušenosti. Eventuální hodnocení škol a učitelů podle skóre žáků, je nevyhnutným důsledkem centrálního sběru dat, které nové přijímačky a maturity umožňují. Přihoďte k tomu ještě data z přijímaček na víceletá gymnázia a tzv ověřování výsledků vzdělávání a máte slušnou databázi, že. K tomuto scénáři existuje v zahraničí mnoho precedentů. Ostatně děje se to už nyní, na úrovni rodičů, od té doby, co Cermat zveřejnil nástroj, který umožňuje srovnat maturitní výsledky jednotlivých škol. Jak je takové srovnávání zavádějící, snad není třeba zdůrazňovat.
....Počkejte, až se hodnocení škol a učitelů začne odvíjet od skóre. Což je otázka času. To bude teprve čočka....¨
Tak už vidíte, odkud vítr fouká. Špatně skrývaná obava o vlastní kožich, jemuž v očích TU hrozí hodnocení učitelů. Proč se asi bojí? Že by nebyl až takovým pilířem moderní vzdělanosti, jak se snaží o sobě za pomoci MK činit?
Co to znamená "utilitární učení se na testy"? Vzhledem k obsahu dosud známých "úředních" testů několik jednoduchých víceméně technických pravidel, jak se v testu orientovat a jak na něj reagovat. Pak už stačí zvládat učivo a umět myslet. Pro Tajné tragédy tragédie, pro úroveň vzdělanosti nepochybně pozitivní impulz.
Kdo posuzoval práci učitele a pojímal vzdělání povrchně, činí tak už teď a bude tak činit i nadále. Ostatní budou rádi za vše, co vzdělání prospívá.
Paní Carcy, vážně si myslíte, že je to takhle jednoduché?
Smetanu za bytí pilířem moderní vzdělanosti nedostanu, jelikož jsem tajný. Zda se bojím, že bych mohl přijít o vlastní kožich? Ten kožich je levný, už značně vypelichaný a koupený na hypotéku. Prosím, neponižujte se amatérskou psychoanalýzou.
Dobrý úmysl, pokud na počátku experimentu s testy kdy byl, je, bez potřebné informovanosti, nebezpečnější než nicnedělání. Zda to vzdělání prospívá je na dlouhou diskuzi, ke které existují pouze hromady nelokálních dat a ty jak známo nejsou v čarovném údolí přijatelné. Takže nic. Počkáme dvě desetiletí na data lokální; pokud nebudou výsledky, přihodí se více testů, lidé se na to obchodně přisají a za tu dobu se to rozjede tak, že to nezastaví ani loverboys Zeman s Babišem. Škoda lásky.
Asi jsem přišel do této diskuse už pozdě. Nebudu se vyjadřovat k povinným přijímačkám, jen poznamenám, že paní ministryně je opět udivena z přirozeného vývoje, podobně jako u inkluze.
Ano, také si myslím, že MŠMT opět zaspalo v osvětě. Stále znova zodpovědní jen přihlíží, nebo dokonce napomáhají k průšvihům typu tří čtvrtin populačního ročníku na SŠ.
Ve vedlejší diskuzi poste.restante napsal:
Míra hovadskosti jedince s dosaženým vzděláním nesouvisí.
Pokud jsem to dobře pochopil, tak dosažené vzdělání ještě nic nevypovídá o tom, jaký člověk je, jak se bude chovat. Máme-li vůči někomu značné výhrady, co si položit otázku - jakého vzdělání ten člověk dosáhl?
Já vůbec nechci zpochybnit význam příslušného vzdělání (a zároveň kvalifikace) pro určité činnosti. Ale nesouhlasím s vírou v nasazení testů jako optimálního prostředku zjišťování a zajišťování nějaké kvality vzdělávání. Už proto, že zastávám názor, podle něhož existuje širší a užší pojetí výchovy: Výchova v širším slova smyslu zahrnuje vše, o co se ve škole snažíme (zejména znalosti, dovednosti ...). Výchova v užším smyslu je výchova postojů, sdílení hodnot (výchova mravní).
Staráme se o testy a hlavní problémy, které má naše vzdělávání, pro oči nevidíme.
Testy určitě nechápu jako všespasitelné a jejich užití nikomu nebrání, aby nesledoval cíle vzdělání v celé jejich šíři.
"Já vůbec nechci zpochybnit význam příslušného vzdělání (a zároveň kvalifikace) pro určité činnosti. Ale nesouhlasím s vírou v nasazení testů jako optimálního prostředku zjišťování a zajišťování nějaké kvality vzdělávání. Už proto, že zastávám názor, podle něhož existuje širší a užší pojetí výchovy: Výchova v širším slova smyslu zahrnuje vše, o co se ve škole snažíme (zejména znalosti, dovednosti ...). Výchova v užším smyslu je výchova postojů, sdílení hodnot (výchova mravní). Staráme se o testy a hlavní problémy, které má naše vzdělávání, pro oči nevidíme."
Mravní výchova je důležitá a testovat míru dosažení mravnosti zaškrtávacími testy, podobně jako testy s otevřenými úlohami, je pochopitelně nesmysl. Už proto, že co je mravné, se dokáže naučit téměř každý, ale žít podle toho dokáže málokdo.
Naproti tomu ověřování dosažení míry znalostí a dovedností prostřednictvím testů, je jednou z mála metod, jak toto ověřování provést. Má oproti přímé interakci se zkoušejícím mnoho výhod. Namátkou - je objektivnější a reliabilnější (neposuzuje se zjev ani peněženka, ale výkon). Lépe dokáže pokrýt celou látku. U ústního zkoušení se většinou vybírá jedno, či dvě témata, a pokud se dané téma netrefí do toho, co student ovládá, má smůlu. Naproti tomu didaktické testy mohou efektivně pokrýt celé učivo. Je méně stresující pro lidi, které interakce s lidmi při podávání nějakého výkonu, stresuje. Vyžaduje mnohem méně času a lze jej paralelizovat a případně vyhodnocovat strojově.
Nedávno jste zde někteří mávali Stanfordem, jak používá testy apod. Poslechnete si tedy určitě rádi profesorku Linda Darling-Hammondovou ze Stanfordu na téma testování, zde:
https://www.youtube.com/watch?v=2G_vWcS1NTA
Pro ty,kteří nevládnou angličtinou profesorka uvádí například toto:
Google nejprve vybíral uchazeče o místo na základě testových skóre. Pak si udělali výzkum a přišli na to, že výborné výsledky z testů nekorelují s pracovním úspěchem a výkonem. Tak je přestali používat.
85% učitelů se domnívá, že standardizované testy podkopávají dobrou výuku.
45% učitelů přemýšlí o odchodu z profese kvůli testování
Pokud budete v pokušení argumentovat tím, že testování je v Americe mnohem více, přemýšlejte o kolik testů více čeští žáci podstupují ve srovnáním s rokem 2010 a zda ta křivka stoupá.
Pokud jsem to dobře pochopil, tak dosažené vzdělání ještě nic nevypovídá o tom, jaký člověk je, jak se bude chovat.
Pochopil jste to správně.
Znám mnohé lidi s vícero tituly, ale chování či vyjadřování mají naprosto strašné.
Věc je samozřejmě složitější.
Může dotyčný za to, že se neumí chovat? Potažmo za to, že mu nebylo shůry dáno empatie a sociální inteligence? - Prototyp: Sheldon Cooper, Big Bang Theory
Jsme ochotní tolerovat hulvátské, arogantní chování, protože dotyčného ceníme pro jeho kvalifikovanost, nadprůměrné výsledky? - Prototyp dr. Gregory House
Je dotyčný jen provokatér, nebo má výstřední názory, nezapadá do škatulek? - Noam Chomsky, Richard Feynman, o Dalím a jiných umělcích nemluvě.
Každopádně hluboká míra inteligence a poznání sebou často nese také velkou míru pokory. Ale ne vždy.
přemýšlejte o kolik testů více čeští žáci podstupují ve srovnáním s rokem 2010 a zda ta křivka stoupá.
Vezmeme-li v potaz, že tady v ČR v podstatě startujeme od nuly, pak je každý nárůst opticky velký.
Nebavím se o testech, které si škola/zřizovatel objednává pro vlastní potřebu.
Nemá cenu se bavit o testových šetřeních ČŠI, protože ta nezajímají nikoho a žáky ze všech nejmíň.
Takže nám z toho vycházejí "skutečné" testování celkem třikrát.
Vstupní testy na střední, výstupní ze střední (DT SM) a přijímačkové na VŠ, které s tím vším vlastně nesouvisejí a byly tu vždy.
Řekl bych, že tohle se ještě dá přežít. :-)
Počet povinně testovaných předmětů u maturity se za 4 roky zvýší ze dvou na tři, u přijímaček máme nově dva povinné testy spolu z celým stínem, který všechny ty testy vrhají na kvalitu výuky v každém tom předmětu na každé základní a maturitní škole v každé třídě. Myslím, že je to zcela zásadní navýšení a že to tímto zdaleka nekončí.
Myslím, že je to zcela zásadní navýšení a že to tímto zdaleka nekončí.
Jak už jsem psal. Z nuly je každé navýšení "zásadní".
O tom stínu a co, kam a na koho či co vrhá bychom mohli dlouze diskutovat.
Mám-li soudit podle místního vzorku přispívajících, tak zatím se ani žáci ani učitelé nijak všeobecně nehroutí.
Že éterické bytosti mezi pedagogy pociťují i hedvábný šátek jako těžký řetěz s koulí na noze, bránící jim ve vzletu, tak z toho mě zatím smutek nejímá.
Ale "to tímto zdaleka nekončí" - tak to mne zajímá.
Víte něco víc nežli ostatní? Sem s tím.
Dobrý den,
dovoluji si připojit svůj názor a pozorování z posledního měsíce. Jednotné testy přijímacích zkoušek na střední školy rozhodně vyvolaly rozruch a obavy rodičů i dětí. Hodiny na druhém stupni základních škol jsou poznamenány procvičováním testů a to nejen v ročnících připravujících se na zkoušky. Na rozdíl od období sedmdesátých let se ovšem ve školách nekoná mohutné shromažďování knih s testovými příklady z let předchozích. Ale objednávají se sciotesty :) a konají se ve větším množství další rodiči placené přípravné kurzy na přijímací zkoušky. Z hlediska atmosféry ve škole a tlaku na "naučit se správně odpovídat" to jinak velký rozdíl oproti sedmdesátým letům podle mého pozorování není. Přiznávám, že se mi to nelíbí. Základní školy se víc soustředí na přípravu dětí na správné odpovědi na přijímací zkoušky na střední školy než na vzdělávací program a rozvoj klíčových kompetencí a dovedností. Přála bych si, aby očekávání paní mistryně (dobrých výstupů přijímacích zkoušek) bylo naplněno. Já sama tomu nevěřím.
"Hodiny jsou poznamenány"
A vy tam teda učíte co? Vy netestujete? Jste v těch hodinách? Učí se odpovědi zpaměti dopředu? Jak je znají?
"Základní školy se víc soustředí na přípravu dětí na správné odpovědi na přijímací zkoušky na střední školy než na vzdělávací program a rozvoj klíčových kompetencí a dovedností.
Jaké bude bude mít kompetence a dovednosti žák, jenž je duté jak bambus? Něco snad vědět taky musí, ne?
Ten, kdo dokáže správně odpovídat na otázky Cermatem publikovaných ilustračních testů, prokazuje a) že se dobře orientuje v učivu předmětu český jazyk, b) dokáže myslet. Pouhé "nabiflování" rozhodně nestačí. Nepřipadá mi to nijak zavrženíhodné, obzvlášť za situace, kdy se nakonec valná většina uchazečů na střední školu dostane.
ad tímto to nekončí. Nebudou-li výsledky žádoucí, tzn, nezlepší-li se znatelně výsledky českých žáků v PISA a nesníží-li se znatelně počet uchazečů o maturitní obory, bude potřeba učinit další "opatření" aby se tak, alespoň teoreticky, stalo. Potřebný objem peněz do školství se nenajde. Sylaby pedagogických fakult se nezmění. Učitelů bude ubývat. Eventuálně nezbude než snížit počty středních škol s maturitou, nějaké zrušit úplně, nějaké sloučit. Bude proto potřeba školy nějakým způsobem "objektivně" hodnotit, učitele také, mimochodem, v souvislosti s kariérním řádem. K tomuto cíli se testy hodí "výborně". Nějaké se přihodí, např. aj u přijímaček, u přechodu na druhý stupeň a víc, vše se ještě více centralizuje a bude vymalováno. Moc rád bych se mýlil, ale ten scénář se opakuje téměř identicky v zemích, kde standardizované testy zavedli. Pokušení využít výsledky testů jako klacek na školy, žáky a učitele je pro úředníky a politiky jednoduše příliš velké.
Jinými slovy kvůli potenciální blbosti raději preventivně zrušíme to, co dává smysl. Tajného schopnost vytvářet stupidní myšlenkové konstrukce je nepřekonatelná.
Heleďte TU, až bude nějaký idiot chtít zavádět plošné testy v každém ročníku a podle nich, nebo podle výsledků přijímaček a maturit hodnotit školy a učitele, budu první, kdo bude řvát.
Řval jsem už tehdy, když se podobné "žebříčky" škol začaly objevovat.
Řval jsem, když paní ministra jen tak mimochodem zmínila, že povinné zveřejňování skóre posledního přijatého žáka je "nepřímým indikátorem kvality školy".
Řvu kvůli kariérnímu řádu, atd.
Já nepopírám, že rizika, o kterých píšete existují. Alespoň některá určitě.
A o blbosti některých politiků také nepochybuji.
S každým nástrojem se holt musí umět zacházet a s některými je třeba nakládat opatrně.
Jenže zatím mi to připadá, že chcete zakázat dětem výuku jízdy na kole, protože každoročně jich několik přijde na silnici o život a čím víc jich bude jezdit, tak tím víc jich umře.
Paní Němečková,
díky za příspěvek. Jsem rodič a jsem i učitel. (Mimochodem mé děti již vystudovaly/studují vysokou školu, takže se mě osobně problémy s přijímačkami a maturitními zkouškami opravdu osobně netýkají).
Nerozumím však jedné okolnosti, nerozumím ani paní Valachové. Mně fakt nepřipadá divné, že se rodiče zajímají o přijímací testy na SŠ a na VŠ, protože jim záleží na tom, aby se jejich děti dostaly na kýženou školu! Vždyť jde o jejich další život. Chápete to, kolegové učitelé? Představte si, že jde o Vaše děti!!! Nechápu, co je na tom divného... A že se tomu v určitém momentu podřídí výuka, abyste děti na testy připravili? Není to naprosto legitimní? Já také připravuji své studenty na současnou formu maturity, aby co nejlépe uspěli (maturitní slohovka,testy,ústní zkoušení). Vždyť je to naprosto psychologicky jasné ; jediná otázka, kterou si máme klást a která naopak souvisí s tím , za CO JSME ZODPOVĚDNI MY, je to,zda PRÁVĚ tato forma je ta správná cesta k hodnocení těch, kteří by měli studovat na zvolené škole. Musím se přidat k paní Němečkovém - moc tomu nevěřím...
A ještě pozdrav panu Soukalovi; říkáte: "Ten, kdo dokáže správně odpovídat na otázky Cermatem publikovaných ilustračních testů, prokazuje a) že se dobře orientuje v učivu předmětu český jazyk, b) dokáže myslet." Zmíněný citát bych si dovolila považovat za modlitbu... neb tuším, že situace tak jednoduchá není... tím nechci říct, že není možné se pokusit (vyznávám krédo hlavního hrdiny z filmu Přelet na kukaččím hnízdem), ovšem domnívám se , že to nelze činit zjednodušujícím způsobem...
P.S. Omlouvám se za za technické problémy několikéro publikování, padá ná síť.
Omlouvám se, nebudu se pokoušet napravit chyby, nefunguje nám síť...
Že učitelé v devátém ročníku s žáky provedou několik cvičných testů a pak si je vyhodnotí a rozeberou chyby? Co je probůh na tom? Považoval bych spíš za divné a překvapivé, kdyby to neudělali.
Že rodiče využívají různé možnosti a nechtějí mít pocit, že něco zanedbali?
Co je na tom špatného?
Naopak. Možná konečně některým rodičům dojde, že příprava na střední školu začíná už v první třídě ZŠ. Když budou vědět, že před přijímačkami "není úniku", nemyslím, že to vzdělávání na ZŠ uškodí.
Možná se, konečně, aspoň někteří rodiče začnou soustředit ne na to, aby jejich děti škola vedla k tomu, aby byly "šťastné", ale na to, aby něco uměly.
Aspoň tu násobilku, moc prosím.
Ale nezlobte se:
Základní školy se víc soustředí na přípravu dětí na správné odpovědi na přijímací zkoušky na střední školy než na vzdělávací program a rozvoj klíčových kompetencí a dovedností. ??
To mi přijde jako poněkud silné prohlášení.
Chcete tedy tvrdit, že základní školy neplní svá ŠVP, potažmo RVP a činí tak na úkor "nácviku testů"?
Už na prvním stupni a v nižších ročnících druhého stupně?
A je to tedy většinový jev?
Nebo jde zase jen o "zevšeobecnění vlastní zkušenosti"?
A propos.
Netestují snad přijímačkové testy znalosti (chcete-li kompetence), které má žák tak jako tak získat?
P.S.
Jsem učitel a rodič.
A moje dítko letos dělá přijímací zkoušky. :-)
Jak říkám, byl bych moc rád, kdyby se ten scénář neopakoval.
Paní Dohnalová, projděte si ilustrační test. Netvrdím, že je skvělý, ale myslím si, že by za něj poděkovali všichni uchazeči o studium na kterékoli škole, kde byli doposud vystaveni amatérské testové tvořivosti. Nejsem žádný odborník na testy, pouze jsem se seznámil se zásadami testování, učil se vytvářet testové úlohy a posuzovat je, ale už jen tyhle zkušenosti postačí k vnímání vad dřívějších školních testů. Možná někdy nějaká škola vytvořila přijímací zkoušku, která měla patřičnou kvalitu, ale podle toho, co jsem zhlédl, to byla vzácná výjimka.
poste.restante, zapomínáte na testy u přijímaček na víceletá gymnázia. Na ty se je také potřeba připravovat.
Výuku na testy stranou, zavedením testování se nevyhnutně posouvá motivace žáků i učitelů, od učení(se), jako zajímavého objevování fungování světa, směrem k učení jako nutného nástroje ke složení testů.
Toto je ale mnohem hlubší problém, který se prolíná s potřebou definovat cíle vzdělávání a otevírá pandořinu almaru způsobu hodnocení, vnitřní a vnější, negativní a positivní motivace apod.
poste.restante, zapomínáte na testy u přijímaček na víceletá gymnázia. Na ty se je také potřeba připravovat.
Nezapomínám.
Není v zájmu základních škol své žáky na ně připravovat.
Tudíž není ani důvod upravovat kvůli přijímačkám na 8G výuku či její rozsah.
zavedením testování se nevyhnutně posouvá motivace žáků i učitelů, od učení(se), jako zajímavého objevování fungování světa, směrem k učení jako nutného nástroje ke složení testů.
POKUD by tomu tak bylo, tak je to pořád oproti současnému stavu pokrok.
Pro většinu žactva shledávám nyní pouze motivaci k neučení se.
ad "Pro většinu žactva shledávám nyní pouze motivaci k neučení se."
Proč myslíte, že tomu tak je?
Jsou žáci nezvedení? Jsou nezvedení jejich rodiče? Je těžká doba? Děláme něco špatně i my učitelé? Nebo jen oni? Co přesně?
Proč myslíte, že tomu tak je?
Tak to by bylo nadlouho.
Ale jako start pro úvahy o příčinách:
http://www.pedagogicke.info/2017/04/tydenik-skolstvi-karikatura-k-zapisum.html
a pak:
http://www.pedagogicke.info/2017/04/michal-novak-zpoved-odchazejiciho.html
především:
http://www.skolni.tv/2017/04/problem-dnesni-generace-milenialu.html
Vše jsem zhlédl a pročetl. Vychází mi z toho, že žáci jsou, vlivem nezměnitelných okolností, mezigeneračně mnohem více jiní, než tomu kdysi bývalo.
Měli bychom tedy přizpůsobit pedagogiku tak, aby tyto změny v chování dětí reflektovala. Zatím jsme ji přizpůsobili tím, že jsme vyrobili většího strašáka. Mám obavu, že tento primitivní behavioristický nástroj nebude mít dlouhodobě žádaný efekt. Potřebujeme vymyslet způsob, jak tyto nové děti učit a jak to naučit i nové učitele a učitele učitelů, čímž nemyslím vyrábění pořád větších strašáků a sankcí. Tzn způsob, jak ty žáky učit tak, aby se učit chtěli a zároveň terapeuticky pracovat z jejich mediální závislostí a jejích důsledcích. Pokud se nezačne co nejdříve, tak se nám generační propast ještě více prohloubí a dopadne to tak, že budeme mít hromadu učitelů před důchodem a pár frustrovaných mladých, kteří budou učit neefektivně a podle starých osnov, protože je to tak naučili.
Tajný, Vy jste fakt mimo.
Tak Vám z toho po shlédnutí videa vyšlo, že žáci jsou "jiní". Nejspíše rovnou nové vývojové stádium, což?
A musíme k nim přistupovat "jinak". Nejlépe tak, že závislákovi naordinujeme metadon, což?
Oni nejsou jiní. Jen mají k dispozici zase o několik víc a nebezpečnějších pozlátek a náhražek skutečného života.
Byla snad generace hippies "jiná"?
Byli fyziologicky jiní ti, kteří šli "chránit demokracii" do Vietnamu a ti, kteří proti tomu pálili doma vlajky?
Byli "jiní" rodiče dnešních dětí?
Ano. V tom smyslu, že při jejich dětství byly akcentovány jiné prvky, jiné vlivy.
Ne. V tom smyslu, že slušnost je pořád slušnost a sobeckost je sobeckost.
Že žák učitele pozdraví, v autobuse pustí staršího sednout, atd. to platí stále.
Jen si pár pitomců plete pojmy. Třeba svoboda a anarchie. Osobnost a drzost, ...
Vy jste úplně přeslechl shrnutí poznatku samotných "mileniálů", že byli ŠPATNĚ vychováni?
Vy si myslíte, že ten, koho vychovali a navykli, aby měl všechno a hned, se dá učit tak, aby se CHTĚL učit? Ale on je přece zvyklý mít to, co chce a ne to, co chcete Vy. On se nechce učit, on se chce bavit.
Člověče, vychoval jste aspoň jedno vlastní dítě?
O mileniály se nebojte. To je generace, která už nastupuje do praxe a tam se s nikým nemazlí. Firemní prostředí už si s nimi poradí. Částečně tak, že si je "srovná", částečně tak, že přizpůsobí své prostředí. Vytvoří nová pravidla. Vždy to tak bylo.
Klíčová otázka je, jak neopakovat tutéž chybu s dalšími generacemi.
1. Přestat plácat o "štěstí pro všechny", ale mluvit o ZASLOUŽENÉ ODMĚNĚ.
2. Vysvětlovat dětem, ale hlavně rodičům, že "všechno a hned" je špatně a poskytne jen náhražkové uspokojení, ale nikdy skutečnou hodnotu.
3. Přijmout opatření na snížení a nikoliv zvýšení závislosti mladých na sociálních médiích.
4. Vysvětlit "moderním matkám", že "výchova nevýchovou" není nový trend, ale hluboký omyl a slepá ulička. Cesta, která jejich dětem v důsledku ublíží.
atd.
Váš přístup může problém jen eskalovat v dalších generacích.
K problému dnešní generace mileniálů - ten pán mi mluví z duše. Je to přesně to, co se snažím sdělit celou dobu a ještě je to malinko rozvinuté a strukturovanější.
Ano, asi to není chyba těch dětí, ale ony na to budou doplácet. Hlavními znaky jsou netrpělivost, instantnost, potřeba okamžitého uspokojení. Jsou to oni, kdo budou v životě trpět, protože jednak se nedostanou ke skutečným hodnotám, o nichž pan kolega mluví a jednak budou žít v permanentním stresu a neuspokojení.
Tajný pořád operuje s tím, kterak se dětem přizpůsobit, kterak jim přizpůsobit prostředí, pedagogiku, kterak učitele naučit s těmito dětmi pracovat, ale to není řešení. To, co ty děti potřebují je přesný opak - nepřizpůsobovat se jim. Stanovovat jim hranice, klást před ně překážky, neuspokojovat je instantně nějakými šidítky ve formě slovních hodnocení a medailí za poslední místa. Ony se potřebují naučit, že hluboké hodnoty vyžadují dlouhodobou a tvrdou práci. Tím teprve dostanou vůbec šanci se naučit si vážit sami sebe.
Učit žáky tak aby se učit chtěli, je skutečně geniální myšlenka. ALe jak praví známý bonmot: "Každý problém, má své řešení, které je jasné, snadné a mylné." Učit žáky tak, aby se učit chtěli, to je jako léčit rakovinu tak, abychom ji vyléčili. Opravdu nechápu, proč to pání doktoři ještě nepchopili a stále jim pacienti na rakovinu umírají. A ono je to přitom tak geniálně snadné až instantní. Jenom zalít horkou vodou. Děti má smysl motivovat pozitivním hodnocením, ale pouze takovým, které je pravdivé. Cokoliv jiného je zločin na těch dětech. Je zločinem vozit se po dětech, že jim něco nejde, ale úplně stejný zločin je jim nalhávat, že jim to jde, když tomu tak není. S dítětem je třeba jednat pravdivě, rovně ale pochopitelně také z pozice autority, která rozhoduje. Svět dětí, které si samy o sobě rozhodují, protože Renátka Howe nemá dost sebevědomí k tomu, aby pochopila, že ona je tím, kdo ty děti musí vést a rozhodovat za ně, je svět, který ty děti poškozuje. Ano, je to svět, v němž neexistuje bezbřehá svoboda.
Tajný chce vymýšlet způsoby, jak učit nové děti. Ale ony nejsou nové. Ony potřebují přesně to, co potřebovaly děti před 20 lety, nebo před 100 lety. Ony se nezničily samy. Překonávání překážek je jediný způsob, jak ty děti naučit tomu, co neumí a co když nezvládnou, jim bude působit veliké problémy v životě. Jestli tomu nějaký pomatenec chce říkat strašáci a sankce, ať si poslouží, ale projevuje tím svoji absolutní pedagogickou a rodičovskou nekompetentnost. Děti se změnily tím, že se změnil svět, v němž žijí. Nepomůžeme jim tím, že ten svět změníme ještě víc, že jim ještě více budeme lhát a ještě více je budeme uspokojovat šidítky. Jediné, co jim pomůže, je překonvání překážek a neúspěchů. Na tom se naučí zvládat stres, naučí se trpelivosti, dostanou reálnou a pravdivou zpětnou vazbu a v delším časovém horizontu najdou samy sebe, naučí se být spokojenými a pochopí, v čem tkví skutečné hodnoty. A prostřednictvím toho najdou způsob, jak si samy sebe nepovrchně vážit.
poste.restante, zdá se, že se míjíme v pochopení problému. Já se domnívám, nejen na základě zmíněného videa, ale zejména na základě zkušeností, že tzv "mileniálové" nejsou pouze jiní tak, jako je každá mladá generace jiná, než ta před ní. Myslím, že kombinace výchovy a médií zapříčinila propastný a dramatický rozdíl v tom, jak tyto děti a adolescenti vnímají výuku, jak jsou schopni se soustředit, jak reagují na autoritu dospělých, na různé metody výkladu látky apod.
Příčiny, které mají svůj původ v objektivních okolnostech v rodinách, nezměníme. S realitou dnešního života, ať už je jaká je, se musíme smířit a sami nalézt efektivní způsoby, jak ji adresovat. Jinými slovy, nemůžeme změnit hodnotový řebříček rodičů ani existenční tlaky neregulovaného kapitalizmu a konzumního způsobu života, které je mnohdy ovlivňují, ale můžeme se snažit ve škole kompenzovat negativní dopady zmíněných faktorů na výuku a výchovu žáků.
K tomu potřebujeme nové nástroje, nové přístupy a hlavně potřebujeme posunout myšlení směrem k roli školy jako nejen vzdělávací, ale zároveň výchovné a terapeutické instituci. Ukazování prstem a alokace viny nám ve třídě nepomůžou.
Takže se jim uhne, ať se utvrdí v tom, že jejich přístup je pravdivý? Evidentně se míjíte, ale proto, že to nechápete.
My se, pane kolego, především míjíme ve způsobech řešení problému.
To, co Vy prohlašujete za neměnný historický trend, to já považuji za zhoupnutí kyvadla dějin blbým směrem. Ale ani to není podstatné pro současnou situaci ve vzdělávání.
Vy tvrdíte, že výuka se musí změnit. No dejme tomu. Dejme tomu, že vyprodukujeme instantní a zábavnou výuku pro děti, které ji vyžadují.
Co potom?
Vy si snad myslíte, že korporátní sféra překope své postupy jen proto, aby se přizpůsobila "nové generaci"? Pracoval jste někdy mimo školství?
Ano. Přizpůsobí se. V tom, že zakáže mobily na poradách, protože narušují jednání.
Managementu výrobního podniku je úplně putna, že zaměstnanci na výrobní lince nezažívají pocity štěstí a naplnění.
Management možná bude tolerovat tvůrčí volnost svým designérům, svým kreativcům, svým PR. Ale jen do stanoveného termínu odevzdání práce.
V tom videu to zaznělo, jen Vy jste asi neposlouchal.
Za poslední místo se medaile nedává.
A když ji někdo dostane, tak se obvykle cítí spíš trapně, pokud není úplně sebestředný, nebo úplně blbý.
Všechno, co v životě opravdu má nějakou hodnotu, to vyžaduje dlouhodobou a usilovnou práci.
My, kluci z dědiny, to víme po staletí.
Naši otcové nás učili roubovat stromky, ne kvůli jablkům, ale kvůli tomu, abychom věděli a sami zažili, že to trvá mnoho let práce, než takový stromek dá úrodu.
Jistěže se můžeme pokusit "ve škole kompenzovat negativní dopady zmíněných faktorů na výuku a výchovu žáků".
Ale nikoliv tak, že jim uděláme barevnější skleník, povolíme hrát hry během výuky a na lusknutí prstu přineseme RedBull až do lavice.
My je musíme naučit, že pravidla se dodržují a termíny plní.
A na to, milý kolego, žádné "NOVÉ" nástroje, přístupy ani metody nepotřebujeme.
Stačí ty "staré" plus právo a někdy i odvaha je používat.
Stačí důslednost a zdravý rozum.
To by ho ovšem někteří pedagogové nejdřív museli mít.
Nemohu než s kolegy oponenty Tajného hluboce souhlasit.
"Příčiny, které mají svůj původ v objektivních okolnostech v rodinách, nezměníme. S realitou dnešního života, ať už je jaká je, se musíme smířit a sami nalézt efektivní způsoby, jak ji adresovat. Jinými slovy, nemůžeme změnit hodnotový řebříček rodičů ani existenční tlaky neregulovaného kapitalizmu a konzumního způsobu života, které je mnohdy ovlivňují, ale můžeme se snažit ve škole kompenzovat negativní dopady zmíněných faktorů na výuku a výchovu žáků. "
1) Tušíte kolego, co to je řebříček?
2) Jaký neregulovaný kapitalismus máte na mysli, kolego? Myslíte jako neregulovanou Evropskou Unii? Kde jste žil posledních 50 let?
3) Proč bychom se měli smiřovat s povrchností, nevzdělaností a leností našich dětí? Nevím jak vy, ale já se tedy s ničím takovým smiřovat nemusím a nebudu. Vy si dělejte co chcete, ale doplatí na to vaše děti.
poste.restante, vy jednoduše chcete chápat vše co napíšu ve smyslu: všichni šťastní, zábavná výuka, instantní něco, nic nedělat, pravidla nedodržovat, termíny neplnit.
S tím já ale nic nenadělám, byť uznávám, že se to hezky vyvrací. Vaše staronové hobby zřejmě.
Nevím jak bych to napsal. Třeba, používat staré postupy na nové děti, je jako nutit tu rybu šplhat na strom.
Pokud ta ryba bude mít patřičné osvědčení, PLPP nebo IVP, pak s TU nemohu souhlasit... (ironie nebo bohužel?)
Akorát že ryba je ryba, a jestli ty dnešní mají fajnovější ploutvičky, pořád musejí umět plavat, kdežto TU se chová, jako by dnešní děti byly nějaký jiný živočišný druh.
Nikoliv jiný druh, pouze některé závislé a některé výchovně zanedbané a některé obojí.
Takže to přirovnání bylo mimo... Závislost lze léčit (to není práce učitele), zanedbanou výchovu lze napravit ( to není práce učitele)
Nikoliv. To JE práce učitele.
V 16.30 budete všichni u jezu.
Ryby budou ve vodě, jeleni na břehu a opice na vrbě u jezu.
Nikdo netvrdí, že ryby mají být na stromě.
"S tím já ale nic nenadělám, byť uznávám, že se to hezky vyvrací. Vaše staronové hobby zřejmě."
Ptáci v trní. OK.
Okomentovat