Jak vybrat učitele, kteří zaručí každému dítěti kvalitní vzdělání? A jak se vůbec dobrý učitel pozná?
Na tyto otázky hledá odpověď aktuální číslo měsíčníku PISA in Focus. Publikace ukazuje, jak vypadá výběr učitelů a jejich profesionální rozvoj v zemích, jejichž žáci jsou v mezinárodním srovnávání na předních místech, i v zemích s žáky na posledních příčkách.
Informuje server scio.cz.
Klíčovými prvky profesionálního učitelského sboru jsou podle OECD náročný výběr kandidátů, profesionální rozvoj a následná spolupráce. V zemích s nejvyšším hodnocením (Finsko, Hongkong, Macao, čínský Taipei) musí zájemci o pedagogiku skládat náročné vstupní zkoušky, ve kterých uspějí jen ti nejlepší. V Japonsku čekají absolventy školského výcviku před nástupem do škol další výběrové testy. V Singapuru začíná hledání budoucích učitelů u nejlepších středoškolských studentů, kteří po absolvování pedagogické školy nastupují na zkušební dobu, a až poté se rozhoduje, zda v profesi zůstanou, či nikoli. Některé z těchto postupů se ovšem objevují i v zemích, jejichž výsledky PISA testů nejsou tak dobré, což ukazuje na to, že výběrové mechanismy samy o sobě nejsou zárukou výběru nejkvalitnějších učitelů.
Výsledky studentů zlepšuje také odborný titul kantora v předmětu, který vyučuje. Záleží přitom na celkovém poměru kvalifikovaných učitelů – podle PISA výsledků učí přírodní vědy v zemích s nadprůměrnými výsledky v těchto předmětech 92 % plně certifikovaných učitelů, v ostatních státech jen 76 %.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat